Panasonic 2502zb gekocht, wat is een goed begin?

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
raMniv
Gaat de goede kant op
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 14:00

Panasonic 2502zb gekocht, wat is een goed begin?

Bericht door raMniv »

Ik heb na het lenen van mijn ouders hun broodbakmachine er zelf 1 aangeschaft. De zb2502. Nu lees ik dat deze redelijk wat water/vocht aankunnen. Wat zijn goede percentages om aan te houden?

Dan ga ik er mee aan de slag.
Gebruikersavatar
AlexanderB
Jongste bediende
Berichten: 47
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 18:48

Re: Panasonic 2502zb gekocht, wat is een goed begin?

Bericht door AlexanderB »

Je kunt altijd eerst eens wat recepten uit het boekje proberen. En dan vanuit daar gaan aanpassen.

Succes ermee!

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
Gebruikersavatar
allema
Warme bakker
Berichten: 537
Lid geworden op: ma 26 aug 2013, 19:37

Re: Panasonic 2502zb gekocht, wat is een goed begin?

Bericht door allema »

Je kan ook op de website van Levine kijken, daar staan een aantal broodrecepten voor de BBM.
Huishoud-oven, Broodbakmachine Panasonic SD-R 2530 KXE
Gebruikersavatar
raMniv
Gaat de goede kant op
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 14:00

Re: Panasonic 2502zb gekocht, wat is een goed begin?

Bericht door raMniv »

Ik heb inderdaad ook even op de website van Levine gekeken en daar gaan ook zeker een paar broden van gebakken worden.

Ik ben ook wel benieuwd naar gebruikers van ook een 2502zb en recepten en op welk programma ze hem bakken. Om vanuit daar te gaan proberen aanpassen enz. Vooral een gewoon luchtig wit zou ik wel willen weten.
Gebruikersavatar
Hetty

Re: Panasonic 2502zb gekocht, wat is een goed begin?

Bericht door Hetty »

Ik heb ook een Panasonic, SD2500. Na lang experimenteren heb ik ontdekt dat ik juist veel meer water toe moest voegen, maakte niet uit waar ik het meel kocht of wat ik gebruikte, altijd moest ik meer water toevoegen om een mooi brood te krijgen.
Het recept wat ik nu het meest gebruik is op 500 gram volkorenmeel 375 gram water (5 gram droge gist, 7 of 8 gram zout, 20 gram zonnebloemolie en 14 gram suiker) en programma 4 volkorenbrood. Dat duurt 5 uren.
Maar ik geloof dat er niet echt suiker in hoeft, maar dat zullen anderen hier op het forum beter weten.
Als ik tarwebrood wil, dan verander ik alleen de samenstelling van het meel: bijvoorbeeld 250 gram volkorenmeel en 250 gram tarwebloem. Ik gebruik biologisch meel en bloem van Holland.
Wat ik zelf een goede tip vond: schrijf in een schriftje je recept en schrijf daaronder wat je van het brood vond.
Veel succes gewenst.
Gebruikersavatar
Hetty

Re: Panasonic 2502zb gekocht, wat is een goed begin?

Bericht door Hetty »

Oh ja, je vroeg naar luchtig wit. Dat bak ik nooit, dus dat weet ik zo niet, hooguit een bolletje met veel tarwebloem en weinig volkorenmeel in het weekend. Ik denk dat je voor luchtig wit ook veel water nodig bent.
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Panasonic 2502zb gekocht, wat is een goed begin?

Bericht door miesje1959 »

Luchtig wit in de BBM, dat kan best natuurlijk en zeker in de panasonic.

Even uit mijn hoofd hoor, maar probeer het eens zo

500 gram tarwebloem
280 gram water
50 gram ei
4 gram gedr. gist
9 gram zout
1 vitamine C tabletje ( tussen twee lepels fijn maken)
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Panasonic 2502zb gekocht, wat is een goed begin?

Bericht door papagena »

Marvin,

Je hebt toch een handleiding bij de machine? De recepten die daarin staan passen goed bij de Panasonic. Probeer ze maar uit. Komt helemaal goed.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Creaviola
Chef stoffer en blik
Berichten: 12
Lid geworden op: di 29 dec 2015, 21:54

Re: Panasonic 2502zb gekocht, wat is een goed begin?

Bericht door Creaviola »

Ik heb dezelfde en bevalt prima! Ik gebruik ongeveer hetzelfde recept als Miesje1959, maar niet altijd met een ei, dus alleen water, 330 gram. Ook nog 25 gram (room)boter erbij. Regelmatig ook met zonnebloempitten en sesamzaad erbij.
Nog even als volledig recept:
500 gram tarwebloem
330 gram water
25 gram (room)boter
8 gram zout
5 gram gist
Flinke scheut zonnebloempitten en sesamzaad (eventueel)

Op stand 1, 4 uur

Succes!

Een lichtbruin brood maak ik op dezelfde manier, alleen dan een gedeelte, bijvoorbeeld 1/3, volkorenmeel en dan 2/3 tarwebloem. Verder alles hetzelfde, ook programma. Zo kun je variëren en kijken wat het beste bevalt.
Gebruikersavatar
AlexanderB
Jongste bediende
Berichten: 47
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 18:48

Re: Panasonic 2502zb gekocht, wat is een goed begin?

Bericht door AlexanderB »

Hi,

In plaats van 5 gram gist en een programma van 4 uur, zou je ook kunnen proberen om 3.5 gram gist te gebruiken met het programma van 5 uur.
Langer rijzen geeft een betere smaak aan het brood :).

Pitten en zaden via het losse bakje gaat super! Kneed dan niet te lang mee, blijft dus mooi heel en zit goed verdeelt door het deeg.
Gebruikersavatar
raMniv
Gaat de goede kant op
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 14:00

Re: Panasonic 2502zb gekocht, wat is een goed begin?

Bericht door raMniv »

Moet je dan als je bijvoorbeeld 3,5 gram gist voor een witbrood neemt een programma van volkoren (5 uur) kiezen. En vanaf wanneer doe je het programma L en XL?

Dank voor de tips hoor! Ik ga morgen proberen een witbrood te maken (en misschien is een gekke bui stokbrood volgens het boek van levine) en zondagavond voor een brood met zaden/pitten.

Tips blijven welkom en fijn dat jullie meedenken!
Gebruikersavatar
AlexanderB
Jongste bediende
Berichten: 47
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 18:48

Re: Panasonic 2502zb gekocht, wat is een goed begin?

Bericht door AlexanderB »

Hi,

M/L/XL volg ik gewoon zoals het in de handleiding staat. Uit mijn hoofd is 500 gram meel/bloem een L brood.

Voor een witbrood zou je het eens moeten proberen. Ik maak eigenlijk alleen maar volkorenbrood.

Zoals eerder gezegd, pak een recept uit de handleiding, en ga van daar uit proberen. Als ik bv een volkorenbrood met zaden maak, dan pak ik wel een programma waarin het bakje ook echt losgaat, en dat ze dat dan een rozijnenbrood noemen maakt niet zoveel uit.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Panasonic 2502zb gekocht, wat is een goed begin?

Bericht door papagena »

Marvin,
Serieus, om te starten volg je gewoon de recepten in de handleiding. Dan heb je het beste resultaat en wen je wat aan het apparaat en de mogelijkheden. Daarna ga je vanzelf wat meer er op los prutsen. Maar om te beginnen: handleiding.,
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
raMniv
Gaat de goede kant op
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 14:00

Re: Panasonic 2502zb gekocht, wat is een goed begin?

Bericht door raMniv »

Ik volg ook zeker de handleiding, maar ik vind het ook leuk om tips te krijgen en lezen van mensen met hetzelfde apparaat of met die dezelfde ingrediënten gebruiken enz. Welke standen er zijn en waarom mensen die juist kiezen :2th:
Gebruikersavatar
raMniv
Gaat de goede kant op
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 14:00

Re: Panasonic 2502zb gekocht, wat is een goed begin?

Bericht door raMniv »

In de handleiding kan ik niet goed vinden wat de minimale hoeveel deeg is in de bbm. Meen ergens gelezen te hebben dat dit 350 gram was, weet iemand dit toevallig?

Heb namelijk ook wel eens zin in een wat kleiner brood dan 500 gram, dus een halfje. Hoe doen jullie dit? Gewoon de heft van het deeg en hetzelfde programma?
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Panasonic 2502zb gekocht, wat is een goed begin?

Bericht door papagena »

Kijk bij de Recepten. Daar zie je dat jouw machine 400 gram minimaal moet hebben. Je moet dus de recepten M volgen. Je machine kan max. 600 gr. meel aan. Dit zijn de XL broden.
Ik bak zelf meestal die van 400 gram.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
raMniv
Gaat de goede kant op
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 14:00

Re: Panasonic 2502zb gekocht, wat is een goed begin?

Bericht door raMniv »

Papagena,

ik maar denken dat ik goed gelezen heb, dank je!

Ik denk dat ik ook liever 400 gram heb. Vind ze wat snel droog worden dus bak ik liever vaker dan een grotere.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Panasonic 2502zb gekocht, wat is een goed begin?

Bericht door papagena »

Jaaa, je hebt het goed gezien! Het komt vast goed. Hoppa!
Niet bij brood alleen....
Plaats reactie