Iemand overgegaan van Domo (B3650) naar Panasonic(SD-2500)?

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
riji
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 12 mar 2017, 13:11

Iemand overgegaan van Domo (B3650) naar Panasonic(SD-2500)?

Bericht door riji »

We hebben recent deze overgang gemaakt en ik geraak nu moeilijk aan een goed bakresultaat.
De ingrediënten die ik gebruik:
- biologische tarwebloem 65% van Biofresh (2BIO)
- gedroogde gist
- bio olijfolie Fertila geschikt voor braden & bakkken
- bio ahorn siroop Boni

Met DOMO model B3650 gebruikte ik met goed resultaat:
gist 1tl, bloem 630 g, zout 1 tl, ahornsiroop ½ el, olijfolie 2 el,
water 370 ml. Korst medium. Menu: programma 1 basic.

Met de Panasonic SD-200 heb ik eerst de voorschriften uit de handleiding gevolgd:
recept wit brood, menu 1 (traag, 4u): grootte = XL
gist 1,5 tl, bloem 600 g, zout 2 tl, ahornsiroop 1 el, olijfolie 3 el,
water 420 ml. Korst: medium.
Dit resulteert in een hoog gerezen brood, dat heel licht aanvoelt en dat vooral veel te nat, plakkerig is.
Ik heb dan verschillende samenstellingen geprobeerd en voorlopig het beste resultaat bekomen met:
gist 1 tl, bloem 600 g, zout 2 tl, water 310 (!), olijfolie 2 el,
ahornsiroop ½ el.
Het brood zou nog droger moeten, niet kleverig zijn.
Ook zou ik de hoeveelheid zout vanuit gezondheidsoogpunt willlen verminderen, maar vrees dat het brood dan nog natter zou worden...
Ik volg ook de volgorde uit de handleiding voor het inbrengen van de ingedriënten.
Ik heb het al eens geprobeerd met de samenstelling die ik met de Domo gebruikte: te kleverig.

Graag enkel tips, misschien van iemand die ook de overstap maakte?
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Iemand overgegaan van Domo (B3650) naar Panasonic(SD-2500)?

Bericht door papagena »

Om te beginnen kan de ahornsiroop eruit. Heeft geen enkele functie behalve dan dat het gist nog meer werkt dan het nu blijkbaar al doet.
Minder zout gaat ten koste van het bakresultaat. Je kunt stapje voor stapje minderen maar ik vrees het ergste.
Als je echt iets wilt doen voor je gezondheid dan voeg je volkoren meel toe. Je kunt met je Panasonic zelfs een volledig volkoren brood bakken. Ze hebben daar speciale programma's voor.
Ik doe in mijn Pana meestal ½ bloem ½ volkoren.

Zou ik jouw brood zou bakken dan deed ik het zo:
gist 1,5 tl, bloem 300 g, volkoren tarwemeel 300 g, zout 2 tl, olijfolie 3 el,
water 420 ml. Korst: medium.

Dit zou wat steviger moeten zijn (geloof me, brood van uitsluitend bloem wil je niet eten) en anders doe je bv de volgende keer 10 ml minder water. Alles goed opschrijven. Eerst kun je kijken of iets minder water wat oplevert. Maar niet en het water aanpassen en het gist.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Iemand overgegaan van Domo (B3650) naar Panasonic(SD-2500)?

Bericht door Soepkipje »

riji schreef: en dat vooral veel te nat, plakkerig is.
Ik heb dan verschillende samenstellingen geprobeerd
Het brood zou nog droger moeten, niet kleverig zijn.
Ik heb het al eens geprobeerd met de samenstelling die ik met de Domo gebruikte: te kleverig.
Het lijkt mij dat er iets goed mis is met (de baktemperaturen van) jouw Panasonic en dat het brood gewoon niet goed gaar wordt/is. Beschrijvingen als kleverig, plakkerig en nattig duiden hierop. Steek eens een kernthermometer in het brood als programma net afgelopen is en/of ga met zo'n brood en Panasonic terug naar de winkel waar je hem gekocht hebt, want dit is echt niet goed.
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Iemand overgegaan van Domo (B3650) naar Panasonic(SD-2500)?

Bericht door papagena »

Het kan ook de kwaliteit van de bloem zijn. Dat denk ik eigenlijk. Is het wel bloem om brood mee te bakken of bloem uit de super? Ga anders eens bloem voor brood bij de molen halen.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
john-b-bak
Deegkneder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 15:27

Re: Iemand overgegaan van Domo (B3650) naar Panasonic(SD-2500)?

Bericht door john-b-bak »

Op het forum heb ik al enkele malen aangegeven dat het gebruik van eetlepels e.d. vaak onnauwkeurig is omdat je als je al geen maatschepje gebruikt en bijv. Diverse groottes lepeltje s gebruikt je behoorlijke äfwijkingen aan je recept kunt krijgen.weeg je je water niet af dan kun je je bij kleine hoeveelheden er ook goed naast zitten!Verder wordt er zelden een vermelding van het eiwitgehalte gegeven,hetgeen toch een redelijke indicatie ,hoewel geen exakte,inhoudt van de te gebruiken hoeveelheid vocht .Kortom ik pleit maar weer eens voor goed afweg en,exakt aangeven welke temperaturen en werkwijzen zijn gebruikt .
Gebruikersavatar
riji
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 12 mar 2017, 13:11

Re: Iemand overgegaan van Domo (B3650) naar Panasonic(SD-2500)?

Bericht door riji »

Dank voor jullie reacties.
Wat de kwaliteit van de bloem betreft:
- we gebruikten deze al jaren met onze Domo met goed bakresultaat...
- het betreft de keuze: "biologische tarwebloem 65%" van het merk Biofresh (Organic passion), Legen heirweg 51 9890-Gavere (België). Wij kiezen dit omdat we de voorkeur geven aan bio.
- wat de voedingswaarde van deze bloem betreft (per 100g):
- eiwit 10,8 g
- koolhydraten 74,5 g
- suikers 2,3 g
- vet 1,1 g (onverzad. 0,1)
- zout 0,005 g
- vezels 2 g
- meer info heb ik nergens gevonden (wij gebruiken overigens ook nog witte spelt bloem 75%
van hetzelfde merk, daarmee sukkel ik overigens even veel)

- wat de goede werking van de BBM betreft: ik zal de temperatuur van een vers brood meten de volgende maal (het keteltje is overigens behoorlijk heet)

- geen ahornsiroop: wij zijn die smaak gewend, waarom zouden we die nu moeten opgeven omdat we van BBM veranderden?

- gebruik van lepels onnauwkeurig: deze zijn meegeleverd met de BBM... ,
ik heb overigens het ook nog eens tevergeefs geprobeerd met de lepels van de DOMO

- water verminderen: ik ben nu al van de voorgeschreven 420 ml naar 310 gegaan en toch is het brood nog kleverig, onvoldoende droog in vergelijking met Domo; dit terwijl ik met 2 tl zout al het dubbel gebruik van vroeger...

- gist heb ik van de voorgeschreven 1,5 tl verminderd naar 1 tl omdat het brood te hoog en te licht was (je zou er zo een gat kunnen induwen hebben)
Gebruikersavatar
riji
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 12 mar 2017, 13:11

Re: Iemand overgegaan van Domo (B3650) naar Panasonic(SD-2500)?

Bericht door riji »

update:

- temperatuur van het boord = 102° C (gemeten onmiddellijk na het einde van het bakproces en het uitnemen van het keteltje)

- ik heb het nu geprobeerd zonder ahorn siroop (noch andere suiker),afwachten ivm kleverigheid...

-hierbij een foto van mijn recentste brood (zonder siroop, 310 ml water, 1 TL gist, 600 g bloem, 2TL zout, 2EL olie)
upload lukt niet zonder webadres....
zonder foto kan ik melden dat vooral de bovenkorst mislukt schijnt: niet egaal, een helft zit precies hoger dan de rest, ook een ongelijke kleur (bleek naar minder bleek)...
Gebruikersavatar
Hakar
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 11:31

Re: Iemand overgegaan van Domo (B3650) naar Panasonic(SD-2500)?

Bericht door Hakar »

Over de melen, en andere benodigdheden kan ik weinig zeggen, mede omdat ik geen super broodkenner ben.

Voor het uploaden van foto's zou u gebruik kunnen maken van Photobucket.
Het is mogelijk even puzzelen, maar dan kunt u van daaruit foto's bij uw artikel plaatsen.
Gebruikersavatar
riji
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 12 mar 2017, 13:11

Re: Iemand overgegaan van Domo (B3650) naar Panasonic(SD-2500)?

Bericht door riji »

Dank voor de suggestie met Photobucket.
Ik wil mij echter niet ergens registreren om een photo te kunnen uploaden, dat hoeft in andere forums ook niet.
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Iemand overgegaan van Domo (B3650) naar Panasonic(SD-2500)?

Bericht door Soepkipje »

riji schreef:We hebben recent deze overgang gemaakt en ik geraak nu moeilijk aan een goed bakresultaat.
Met DOMO model B3650 gebruikte ik met goed resultaat:
gist 1tl, bloem 630 g, zout 1 tl, ahornsiroop ½ el, olijfolie 2 el,
water 370 ml. Korst medium. Menu: programma 1 basic.
En als je nu eens precies het recept (evt. -30gr.bloem rest hetzelfde) aanhoudt wat je ook gewend was met de DOMO?

Ja jammer dat er geen foto's zijn, dat zou denk ik veel duidelijk(er) maken!
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
riji
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 12 mar 2017, 13:11

Re: Iemand overgegaan van Domo (B3650) naar Panasonic(SD-2500)?

Bericht door riji »

Soepkipje schreef:
riji schreef:We hebben recent deze overgang gemaakt en ik geraak nu moeilijk aan een goed bakresultaat.
Met DOMO model B3650 gebruikte ik met goed resultaat:
gist 1tl, bloem 630 g, zout 1 tl, ahornsiroop ½ el, olijfolie 2 el,
water 370 ml. Korst medium. Menu: programma 1 basic.
En als je nu eens precies het recept (evt. -30gr.bloem rest hetzelfde) aanhoudt wat je ook gewend was met de DOMO?

Ja jammer dat er geen foto's zijn, dat zou denk ik veel duidelijk(er) maken!
Ik heb dit al tevergeefs geprobeerd, zij het met 630 g bloem. Ik zou nog eens kunnen proberen met 600g.
U was het die vroeg om de temperatuur van het brood te nemen. 102° C is dit OK?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Iemand overgegaan van Domo (B3650) naar Panasonic(SD-2500)?

Bericht door lekkermelig »

riji schreef:Dank voor de suggestie met Photobucket.
Ik wil mij echter niet ergens registreren om een photo te kunnen uploaden, dat hoeft in andere forums ook niet.
Ik snap niet dat mensen zich zo druk maken om dat registreren. Je neemt gewoon een of ander anoniem gratis gmail account, en geeft je op met dat email adres bij flickr of iets dergelijks, en zet dat vol met broodfoto's. Het is trouwens een illusie dat je tegenwoordig nog enige privacy hebt als je een smartphone gebruikt, ik krijg zelfs van google suggesties voor van alles omdat ik gisteren toevallig ergens geparkeerd stond bij een of andere winkel... ;B
Overigens kan je op dit forum ook gewoon foto's uploaden, maar je moet wel een minimaal aantal berichten plaatsen voor je dat mag. Als ik het goed heb zijn dat er vijf.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
riji
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 12 mar 2017, 13:11

Re: Iemand overgegaan van Domo (B3650) naar Panasonic(SD-2500)?

Bericht door riji »

- Het bakken zonder suiker (weglaten van de siroop) heeft een gunstig effect, maar toch ben ik er nog niet. Misschien moet ik eens het programma "Frans" proberen? om een knapperig brood te bekomen.

- temperatuur brood 102° C onmiddellijk na het uitnemen van het brood, is dit OK?

- foto uploaden en privacy: ieder zijn attitude, ik wacht wel tot ik gerechtigd ben voor directe forum upload
Gebruikersavatar
riji
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 12 mar 2017, 13:11

Re: Iemand overgegaan van Domo (B3650) naar Panasonic(SD-2500)?

Bericht door riji »

Update, misschien nuttig voor mensen die ook zo'n overstap maken:
Met het soort ingrediënten vermeld in het begin van dit topic, ben ik met uitproberen toch tot een bevredigend resultaat gekomen.
Met programma 1 (wit brood, 4u) van de Panasonic (SD-2500, zelf gist inbrengen) gebruik ik:
gist 1,5 TL
65% tarwebloem 600 g
zout 2 TL
water 350 ml
olijfolie 2 EL
geen siroop of suiker
Met programma 12 (wit spelbloem 4u30') gebruik ik:
gist 1,5 TL
400 g witte speltbloem 75% en 200 g 65% tarwebloem
zout 1,75 TL
water 350 ml
olijfolie 2 EL
geen siroop of suiker

Ik zou nog graag, vanuit gezondheidsoogpunt, de hoeveelheid zout terugbrengen naar 1 TL maar vrees dat ik het brood dan niet genoeg droog krijg (nu maar net voldoende na een overnachting).

Jammer dat rechtstreekse upload van foto nog niet mogelijk is.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Iemand overgegaan van Domo (B3650) naar Panasonic(SD-2500)?

Bericht door papagena »

Je berekent de percentages fout.
Het meel is altijd 100% vandaar uit bereken je de rest.
bloem 100%
water/melk 60-65%
droge gist 1,4 %
zout 1,8 -2%

Dan kom je qua gewicht uit op het volgende:
bloem is 100% = 500 gr
water is 60% = 500 : 100 x 60 = 300 gr/ml
droge gist is 1,4% = 500 : 100 x 1,4 = 7 gr
zout is 2% = 500 : 100 x 2 = 10 gr

Zoek anders verder even op bv. percentages of bakkersformule
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
riji
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 12 mar 2017, 13:11

Re: Iemand overgegaan van Domo (B3650) naar Panasonic(SD-2500)?

Bericht door riji »

Dank voor je reactie.
Is dit geen verkeerde interpretatie van mijn informatie?
Ik schreef "65% tarwebloem 600 g", die 65% is de mate waarin het korenmeel ontdaan is van zemelen enz.
In een berekening uitgaande van percentages, lijkt het mij logisch dat ik de door Panasonic voorgeschreven hoeveelheid bloem, zijnde 600 g, respecteer en dus gelijk te stellen aan 100% in een procentuele berekening van de ingrediënten. Dus 360 g water, 8,4 g droge gist en 12 g zout. En olie?
Of vergis ik mij?
Plaats reactie