Panasonic BBM winter/ zomer

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Myrjam
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: za 26 dec 2015, 13:08

Panasonic BBM winter/ zomer

Bericht door Myrjam »

Ik heb een Panasonic broodbakmachine en sinds een paar maanden rijst mijn brood minder goed.

Ik heb mijn hoofd gebroken over wat het kon zijn want ik bak al een meer dan een jaar dagelijks en gebruik iedere dag hetzelfde recept.

Nu las ik mijn gebruiksaanwijzing nog eens door en zag dat de rijstijden afhankelijk zijn van de kamertemperatuur.

Toen ging er iets dagen... waarschijnlijk kortere rijstijden nu het warmer in huis is... maar... minder mooi brood helaas.

Ik vind dit eigenlijk heel irritant want ik heb er geen controle op. Baal er van... heeft iemand anders dit ook gemerkt? Andere bakprogramma's heb ik ook geprobeerd, maar helpt niet.
Gebruikersavatar
CarlaB
Deegkneder
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 21:08
Locatie: Aan de Zeeuwse kust

Re: Panasonic BBM winter/ zomer

Bericht door CarlaB »

Zou voor een BBM de omgevingstemperatuur nog zoveel uitmaken vraag ik me af. Temperaturen zijn van de eerste tot de laatste minuut volledig bepaald en kunnen nauwelijks afwijken. De BBM is immers een gesloten en daarmee volledig gecontroleerd systeem. Een programma start meestal met het creëren van de ideale basistemperatuur in het apparaat zodat de ingrediënten op de perfecte basistemperatuur komen voordat het proces van deeg maken pas echt van start gaat.
Aga Cooker - Ankarsrum Assistent
Gebruikersavatar
Myrjam
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: za 26 dec 2015, 13:08

Re: Panasonic BBM winter/ zomer

Bericht door Myrjam »

Tijd voorverwarmen tussen 30 en 60 minuten. Tijd kneden tussen15 en 30 minuten tijd rijzen tussen 1:50 en 2:20

Het kan dus flink variëren bij deze machine...

Rijzen bij french brood ligt zelfs tussen 2:45 En 4:10 uur...

Is toch geen pijl op te trekken zo...
Gebruikersavatar
allema
Warme bakker
Berichten: 537
Lid geworden op: ma 26 aug 2013, 19:37

Re: Panasonic BBM winter/ zomer

Bericht door allema »

Ik heb ook een Panasonic BBM.
Het voorverwarmen kan idd variëren, dat ligt er aan of je je ingrediënten er koud of op kamertemperatuur in doet, maar het kneden duurt bij mij altijd even lang of het nu zomer of winter is.
Huishoud-oven, Broodbakmachine Panasonic SD-R 2530 KXE
Gebruikersavatar
Jannie
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 13:00

Re: Panasonic BBM winter/ zomer

Bericht door Jannie »

Precies mijn probleem
Ik bak 1,5 jaar twee broden per dag in een panasonic. Ik heb twee machines.
Dat is dus niet het probleem.
Maar ook hier sinds het warmer is, ook vorig jaar, slecht gerezen broden.
Ik heb al vanalles geprobeerd, ik weet het ook niet meer.
Gebruikersavatar
CarlaB
Deegkneder
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 21:08
Locatie: Aan de Zeeuwse kust

Re: Panasonic BBM winter/ zomer

Bericht door CarlaB »

Nu is het zo dat een BBM gevoelig is voor een te hoge hydratatie, dan rijst het brood tegen het deksel aan (en zakt daardoor in wat in het beste geval slechts een rare korst geeft). Maar een heel klein beetje extra vocht dan normaal ... zou dat nu misschien een oplossing kunnen zijn?
Aga Cooker - Ankarsrum Assistent
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Panasonic BBM winter/ zomer

Bericht door papagena »

Ik bak heel vaak met de Panasonic en dat al zeker 10 jaar lang. Herken je problemen niet. Ik heb 's zomers en ś winters hetzelfde resultaat. Hoogstens wel eens problemen wanneer ik met ander meel werk. Welk recept gebruik je eigenlijk?
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
StefanDijle
Deegkneder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 28 mar 2018, 19:14

Re: Panasonic BBM winter/ zomer

Bericht door StefanDijle »

Hi myriam,

Het probleem is minder de omgevingstemperatuur, maar eerder de water temperatuur. Als het waarm is word je deeg al met het kneden te waarm en afkoelen kan de automaat niet. Dus maakt hem de rijs korter. Ik vermoed dat het probleem opgelost word als je water van 8°C gebruikt. Gewoon een nacht in de ijskast. Ook zet je je automaat best op een zo vries als mogelijk plek.

Had er gisteren ook last van te waarm deeg. Elk 5° meer maakt de rijs om de helft korter. Dus normaal mik ik op 20-25°C deegtemperatuur. Gisteren zat ik aan 35, daar heeft het dan ook geen nut meer het brood in de koelkast te steken. U heb ik een plat brood omdat het overrijp was voor de oven waarm was.

Groetjes
Je wilt weten wat ik onlangs uit de oven heb gehaald? Kijk eens daar: https://echtbrood.wordpress.com
Gebruikersavatar
Axel
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 25 jan 2019, 08:48

Re: Panasonic BBM winter/ zomer

Bericht door Axel »

Ahh ik kan het probleem met de deegtemperatuur zeker onderschrijven.
Ooit werkte ik in de broodfabriek van HUS in Rijswijk tijdens een hele hete zomer. Alles was te warm dus.
Bij het maken van deeg werd gekoeld water gebruikt (onderkoeld water) en ik kan me herinneren dat ik een jas aan kreeg en de vrieskamer ingestuurd werd om ijs te halen (ijsklontjes van water in een grote zak) om het deeg op de juiste temperatuur te krijgen voor de te maken witte puntjes. Dit was de oplossing om de temperatuur van de bloem naar beneden te krijgen.

Met mijn eigen Panasonic had ik in het voorjaar van 2018 geen enkel probleem. In de zomer ( erg warm) mislukte mijn brood ook. De oplossing is reeds gegeven.

Succes met bakken
Axel
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Panasonic BBM winter/ zomer

Bericht door Rik59 »

Let op Axel TS zou dood en begraven kunnen zijn dus probeer in actuele topics te blijven.. :B: :B:
Temperatuurproblemen hebben we idd allemaal gehad..
En niet alleen met brood.. :shy: :shy:
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Plaats reactie