hoeveel broodmix in broodbakmachine

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fruit
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 15 apr 2020, 10:39

hoeveel broodmix in broodbakmachine

Bericht door Fruit »

Ik bak al een tijdje brood met een broodbakmachine. Hiervoor gebruik ik broodmix van AH, waarbij ik de gebruiksaanwijzing op het pak met broodmix volg. Nu staat daar op "500gr mix en 310 ml water. Een totaal dus van 810 gr. De laagste stand van mijn broodbakmachine is echter 1000 gr. Zou ik niet beter de verhouding mix en water verhogen naar 1000gr of maakt dat niet veel uit.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: hoeveel broodmix in broodbakmachine

Bericht door lekkermelig »

Hierbij eerst wat nuttige tips voor nieuwe forumleden:

http://www.broodbakforum.nl/viewtopic.php?f=32&t=3536
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Fruit
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 15 apr 2020, 10:39

Re: hoeveel broodmix in broodbakmachine

Bericht door Fruit »

Gezien het gebrek aan reacties is er blijkbaar niet zoveel kennis over dit onderwerp. Daarom heb ik geprobeerd en het maakt geen verschil of ik er de op de verpakking voorgeschreven hoeveelheid broodmix en water in doe of de hoeveelheid (zelfde verhouding mix en water) verhoog naar 1000 gr. In de toekomst blijf ik dus de hoeveelheid op de verpakking volgen, Dat lijkt mij wel het eenvoudigste.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: hoeveel broodmix in broodbakmachine

Bericht door lekkermelig »

Volgens mij heb je die nuttige tips voor nieuwe forumleden nog steeds niet gelezen. Sommige mensen hebben gewoon geen zin om antwoord te geven als je zelf niet eens de moeite doet om te vertellen wie je bent.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Fruit
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 15 apr 2020, 10:39

Re: hoeveel broodmix in broodbakmachine

Bericht door Fruit »

Als gevolg van een negatieve ervaring in het verleden, hecht ik veel belang aan mijn privacy. Ik ben dus niet bereid, rechtstreeks of onrechtstreeks, persoonlijke informatie te delen.
Voor mij maakt het mij niet uit hoe andere personen hier tegenover staan, ik heb er geen bezwaar tegen als anderen forumleden dat wel doen. Geenszins is het mijn bedoeling mijn houding hier aan anderen op te dringen of zelfs aan te bevelen.
Ik heb aandachtig de forumregels en aanbevelingen doorgenomen en heb nergens gevonden dat forumleden verplicht zijn persoonlijke informatie te delen. Mocht dit wel zo zijn, dan is dit misverstand volledig aan mij te wijten en dan nemen we, sans rancune, hier afscheid van elkaar en kunt u mijn account schrappen, waarbij ik u en de andere forumleden al het beste wens.
Gebruikersavatar
allema
Warme bakker
Berichten: 537
Lid geworden op: ma 26 aug 2013, 19:37

Re: hoeveel broodmix in broodbakmachine

Bericht door allema »

Je hoeft geen persoonlijke info te delen, maar even voorstellen met je (nick) naam en wat je graag bakt is het minste wat je kan delen.
Huishoud-oven, Broodbakmachine Panasonic SD-R 2530 KXE
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: hoeveel broodmix in broodbakmachine

Bericht door Rik59 »

Leeftijd en bakervaring is genoeg... je paspoortnummer hoeven we niet... :D

Het is fijn als je weet met wie je praat... als je het alleen bij bakervaring (wat je daarin doet) is ook goed...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: hoeveel broodmix in broodbakmachine

Bericht door lekkermelig »

Fruit,

Er moet helemaal niets, we zijn helemaal niet zo streng, behalve als mensen zich echt misdragen op het forum maar dat gebeurt vrijwel nooit. Je hoeft helemaal geen persoonlijke details te delen en al helemaal niet je echte naam.
Maar als mensen helemaal niets van je bakactiviteiten weten krijg je gewoon minder reactie. Zie het maar als een feestje, waar een onbekende op een groepje afstapt wat net lekker in gesprek is en meteen vragen begint te stellen zonder dat iemand weet wie hij/zij is. Dat doe je toch ook niet?

Nou ja, hopelijk begrijp je het idee. Laat het je niet tegenhouden om lekker te gaan bakken en af en toe eens wat te vragen of te laten zien.

Bakken is voor veel mensen trouwens echt een feestje :-)

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: hoeveel broodmix in broodbakmachine

Bericht door Rik59 »

lekkermelig schreef: za 18 apr 2020, 13:35

Bakken is voor veel mensen trouwens echt een feestje :-)

Wil
Een waarheid die staat!!!
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
ClaudiaD
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 16:59

Re: hoeveel broodmix in broodbakmachine

Bericht door ClaudiaD »

Volgens mij kun je de hoeveelheid nemen die je zelf wil. Mijn Inventum BM55 heet bijvoorbeeld twee keuzes, namelijk 650 gram en 800 gram. Maar ik maak broodjes van 300 gram meel plus 180 ml water =480 gram. Dat is geen probleem.

Ik heb ook een Silvercrest BBM van Lidl ( met 2 roerders, dus langwerpige vorm), die geschikt zou zijn voor 1000 gram, 1250 gram of 1500 gram. Ik heb daar een broodje van 400 gram meel en 240 ml water=640 gram in gemaakt. Dit broodje was redelijk gelukt ( een beetje asymmetrisch geworden) maar ik was wel bang dat de machine met de twee roerders dit niet zou aankunnen ( omdat de deegbal op 1 van beide roerders leek te blijven plakken).
Mijn conclusie is dus dat je : alle maten kan maken die je zelf wil, volgens mij zou je in het Lidl apparaat ook 300 gram meel kunnen gebruiken dus , dan wordt het een mooi laag broodje.
PS de meeste pakken mix zijn van 500 gram of 1000 gram. Op het pak is meestal de verhouding van 500 gram en 300 ml aangegeven. Maar een kilopak kun je ook in drieën delen 3x 333 gram. Dan is het water dus 200 ml.
Plaats reactie