Toevoegen na pieptoon BM55

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ClaudiaD
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 16:59

Toevoegen na pieptoon BM55

Bericht door ClaudiaD »

Mijn broodbakmachines piepen altijd na enige tijd. Het is de bedoeling dat je op dat moment bijvoorbeeld rozijnen toevoegt. De handleiding van mijn Inventum legt dit niet goed uit. ( zij zeggen letterlijk :” Tijdens het kneedproces gaat een “piepsignaal”: na dit “piepsignaal” kunt u extra ingrediënten zoals droge krenten, noten of andere producten toevoegen. U doet de deksel open, doet de extra ingrediënten erin, vervolgens sluit u de deksel en het kneedproces zal vervolgen. ”) Er staat dat je de klep omhoog moet doen en dan de toevoeging erbij moet doen. Maar de Silvercrest machine zei dat je nooit een toevoeging moest doen als het bakblik nog in de machine staat. Met andere woorden, je moet de machine even stop zetten, het bakblik eruit halen, de rozijnen toevoegen, en het bakblik terugplaatsen.
Nu heb ik vanmiddag een ontdekking gedaan: na de piep ging ik rozijnen toevoegen, maar de roerder bleef gewoon draaien. Toen heb ik kort op de Startknop gedrukt en die ging knipperen. De roerder stopte. Toen heb ik de rozijnen toegevoegd en daarna heb ik weer op de startknop gedrukt en toen ging het proces verder.
Ik vermoed dat ik het blik ook uit de machine had kunnen nemen. Dat lijkt mij beter.

Is er iemand die hier meer van af weet?
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Toevoegen na pieptoon BM55

Bericht door papagena »

Tja, ik weet niet hoe lang ik al met broodbakmachines bak maar ik ben in al die jaren nooit op het idee gekomen om de machine te stoppen of zelfs het blik eruit te halen als de piep gaat. Ik gooi gewoon de rozijnen ed. erbij wanneer de piep gaat en de kneedhaak lekker aan het draaien is. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
ClaudiaD
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 16:59

Re: Toevoegen na pieptoon BM55

Bericht door ClaudiaD »

Tja, het argument in de handleiding van de Silvercrest is dat dit gevaarlijk zou zijn ivm morsen en brandgevaar.
Plaats reactie