Veranderd van BBM

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
urs
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 10:36

Veranderd van BBM

Bericht door urs »

Hallo,

Ik was mijn inlog kwijt dus een nieuw account aangemaakt. Ik ben in mijn 2de huis brood aan het bakken met dezelfde recepten als in mijn andere huis en toch wordt hier het brood te vast. De recepten van de machine staan in cups omrekenen vind ik lastig. Vandaar dat ik het recept van mijn doordeweekse huis gebruik. Ik ben momenteel op vakantie in ons 2de huis.
Komt dit door de machine? Ik vermoed zelf de weegschaal, omdat deze denk ik niet zo nauwkeurig meet? Hoe kan ik dit oplossen zonder nu nog naar een winkel te moeten voor het een en ander.
Toch meer gist en zout?
2de brood was : 350 bloem, 210 vocht (water met scheut melk), 10gr roomboter, 6gr zout, 5gr gist en 5 gr honing
Het meel, instantgist, suiker alles is nieuw gehaald dus daar ligt het niet aan.
Bij voorbaat dank als je reageert en nog een fijne zondag. Ok ga alvast poging 3 doen want we willen graag brood voor bij de kaasfondue.

Verstuurd vanaf mijn SM-A217F met Tapatalk

Gebruikersavatar
ClaudiaD
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 16:59

Re: Veranderd van BBM

Bericht door ClaudiaD »

Het recept lijkt me goed. Alleen meel, water, zout en gist moet voldoende zijn overigens. Het zal aan de weegschaal liggen? Of het kan ook de BBM zijn? Is het inmiddels gelukt?

Ik gebruik dit recept: 180 gram water , 5,5 gram zout, 300 gram goede Italiaanse bloem en 4,5 gram gist. Dit wordt een mooi wit broodje.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Veranderd van BBM

Bericht door papagena »

De ene broodbakmachine is de andere niet. Een Panasonic bakt weer anders dan een AFK.
Heb je in beide huizen dezelfde machine? En hetzelfde meel? Het ene meel bakt anders dan het andere.
Laat eens een foto zien van je baksel?

Ik heb zelf een Panasonic en doe het meestal zo:
400 gram meel (200 bloem, 200 volkoren)
280 gram water
5 gram zout
3 gram gist
15 gram olie
Niet bij brood alleen....
Plaats reactie