Rijzen in Inventum BM95 te warm?

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Yvonnegr
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 20 jan 2021, 18:19

Rijzen in Inventum BM95 te warm?

Bericht door Yvonnegr »

Hallo,
Enkele maanden geleden heb ik mijn oude grote broodbakmachine van Inventum verruild voor een nieuwer exemplaar: de Inventum BM95.
Na succesvol enkele broden te hebben gebakken, was ik toe aan het alleen kneden en rijzen van deeg voor een kaasbrood. Na het rijzen had ik een enorm plakdeeg. De bakvorm was heet en het voelde veel te warm in de machine.
Nogmaals geprobeerd met een proefdeegje, maar wederom te warm. Er was zelfs wat bruining (als van bakken) te zien op het deeg en de buitenkant was helemaal uitgedroogd. Na contact met Inventum de machine opgestuurd en een nieuwe ontvangen. Deze had echter hetzelfde probleem. Dus thermometer in mijn deegje gezet en deze kwam tot 50 graden. Het was net lijm.
Nogmaals Inventum een berichtje gestuurd, maar zij zeggen dat als het brood er goed uitkomt, zij er niets aan kunnen doen. Dat is het "design" van de machine en zij kunnen de temperatuur voor alleen rijzen niet aanpassen. Mijn oude Inventum was blijkbaar van een beter design, want deze deed beiden prima.
Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er mensen die andere machines kunnen aanbevelen die dit wel goed kunnen? Ik gebruik mijn machine namelijk heel vaak voor alleen kneden en rijzen.

Alvast bedankt voor eventuele reacties.
Gebruikersavatar
Johanna17
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: di 04 dec 2018, 22:52

Re: Rijzen in Inventum BM95 te warm?

Bericht door Johanna17 »

Even logisch denkend: kun je het deeg er na het kneden niet uithalen en dan buiten de bbm laten rijzen.

Verder geen ervaring met een bbm.
Gebruikersavatar
allema
Warme bakker
Berichten: 537
Lid geworden op: ma 26 aug 2013, 19:37

Re: Rijzen in Inventum BM95 te warm?

Bericht door allema »

Je kan idd het deeg laten kneden in de machine en rijzen buiten de machine.

Ik heb al jaren verschillende panasonic broodbakmachines, in mijn ogen de beste, ik bak door de week in de BBM en in het weekend alleen kneden en rijzen en dat gaat prima.
Huishoud-oven, Broodbakmachine Panasonic SD-R 2530 KXE
Plaats reactie