Mijn recept ideeën voor de BBM!

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ClaudiaD
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 16:59

Mijn recept ideeën voor de BBM!

Bericht door ClaudiaD »

Ik gebruik meestal een BBM, namelijk de vrij goedkope Inventum BM55 ( ca. €60) in combinatie met broodbakmixen ( alleen water toevoegen). Ik heb ontdekt dat ik voordeliger en toch lekker en gevarieerd kan bakken door de broodbaxmix te gebruiken in combinatie met gewone patentbloem ( en poedergist en zout) . Ik gebruik dan bijvoorbeeld 50% patentbloem en 50% complete broodbakmix. Maar andere verhoudingen zijn ook mogelijk. Ook het probleem dat ‘s nachts bakken met een broodbakmix die gist bevat niet mogelijk is ( omdat de gist uit de mix dan al in contact komt met het water) , kan zo overwonnen worden.
Als voorbeeld geef ik een 50-50 recept met totaal 300 gram bloem/mix:

Doe eerst 180 gram water (=60%x300gram) in de vorm. Voeg 2,7 gram zout toe (=1,8%x150gram). Voeg dan 150 gram patentbloem toe. Ik gebruik goedkope patentbloem uit een kilopak. ( om ‘s nachts te kunnen bakken moet de bloem het water eigenlijk helemaal bedekken, dus let daar op). Voeg daarna de 150 gram broodbakmix toe. Strooi als laatste de poedergist bovenop of in een kuiltje van de broodbakmix). Gebruik hiervan ca. 2,1 gram (=1,4%x150gram).

Op de foto is het resultaat te zien: links een snee met 150/150 , rechts een snee met 200/200 met extra zonnebloempitten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Mijn recept ideeën voor de BBM!

Bericht door Victory »

Hallo Claudia,

Nu ben ik heel even benieuwd waarom je niet gewoon een mix zonder gist koopt?
De enige mix die ik heb (koolhydraatarm) is bij de zuidmolen met en zonder gist verkrijgbaar...
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
ClaudiaD
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 16:59

Re: Mijn recept ideeën voor de BBM!

Bericht door ClaudiaD »

Beste Victory,
je hebt daar gelijk in. Maar de molen waar ik koop, heeft maar heel weinig keus in mixen zonder gist. Ik ben bij die molen uitgekomen, omdat ik eerder die mixen kocht bij de Deka markt. De volgende keer dat ik een bestelling doe, zal ik eens rondkijken in een andere webshop.
Plaats reactie