Vraagje over gist toevoegen bij broodmeel mixen

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SaskiaH
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: za 13 mar 2021, 15:20

Vraagje over gist toevoegen bij broodmeel mixen

Bericht door SaskiaH »

Hoi,,

Ik heb bij mulderpot broodmeel mixen gekocht waar je zelf gist en zout door moet doen. Op elke verpakking staat voor de BBM 10 gram gist en 7 gram zout op 500 gram meel, water is verschillend per meel.

Mijn 1e brood van t65 meel (stond op voor traditioneel witbrood) is mislukt
Het was laag,zwaar, gescheurd aan de bovenkant en klef van binnen. Kwam er pas later achter dat t65 voor stokbrood is 😅

Nog even extra vermelden dat ik nieuw ben met bakken van brood😬

Pizza deeg,zelfde hoeveelheid gist was goed gerezen maar veel te klef en heel veel bloem doorgedaan om te kunnen uitrollen. Smaak van korst niet lekker dus die koop ik niet meer.

Nu vanmorgen brood uit de BBM gehaald met de verhoudingen van levine geen mix maar van Zeeuws tarwe bloem voor brood van de molen hier (deze heeft niet veel keus in meel/bloem)
500 gram bloem
5 gram gist
9 gram zout
315 gram water
20 gram roomboter
10 gram suiker

Brood zag er bijna perfect uit, mooi gerezen, niet gescheurd en luchtig van binnen, af en toe wat grotere luchtgaten. Hij smaakt erg lekker, net als bij de bakker.

Kan ik nu bij beter bij de broodmeel mixen die ik heb gekocht dezelfde hoeveelheid gist aanhouden als dit brood🤔 5 gram gist inplaats van de aangegeven 10 gram op het pak ? En dan wel het aangegeven water aanhouden op het pak🧐?

Ik heb heel veel verschillende pakken meel gekocht (was erg enthousiast🙈) en zou het zonde vinden als alles mislukt omdat de gebruiksaanwijzing op de pakken niet kloppen.

De mixen die ik heb gekocht, met allen waar op staat toevoegen 10 gram gist zijn
Dubbel Drents donker
Italiaans kruiden broodmeel
Vikingbrood
6 - granen broodmeel
Donker bos broodmeel
Woldmolen broodmeel
Woldmolen donker broodmeel
AG tarwebloem
T65 broodmeel

Verder nog bakkerszout,gist,Vruchtenbrood poeder en parelsuiker (suikerbrood denk afbakken in de oven)

Had graag foto geplaatst van de broden, maar zag net dat dit pas kan na 5 berichtjes . Foto van het gelukte brood als avatar gebruikt 😉

Ik bak in BBM van Panasonic 2512 gebakken op programma 1
Groetjes,
Saskia
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Vraagje over gist toevoegen bij broodmeel mixen

Bericht door Levinebaktbrood »

10 gram instant gist in een bbm is veel te veel, daarom mislukken de broden. Van te veel gist gaat het deeg als een malle rijzen in een bbm en zakt dan vervolgens tijdens het bakken in elkaar.

En met T65 kan je prima brood bakken, ook ‘gewoon’ brood en ook in een bbm. Aan 0,8 - 1% instant gist ten opzichte van de hoeveelheid bloem/meel heb je genoeg in een bbm.

Het is vaak even zoeken naar de juiste verhoudingen voor de bbm. Een bbm lijkt makkelijk, maar je moet alle ingrediënten wel in de juiste verhouding gebruiken (niet te veel gist, maar ook niet te veel vocht of te weinig vocht). Als je deeg alleen in de bbm gaat kneden en dan het brood afbakt in de oven heb je veel meer controle over het deeg.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
SaskiaH
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: za 13 mar 2021, 15:20

Re: Vraagje over gist toevoegen bij broodmeel mixen

Bericht door SaskiaH »

Bedankt levine voor de tip
Gebruikersavatar
ClaudiaD
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 16:59

Re: Vraagje over gist toevoegen bij broodmeel mixen

Bericht door ClaudiaD »

Saskia, kijk ook eens naar mijn topic “mijn recept ideeën voor de BBM”: viewtopic.php?f=196&t=7257. Je kunt de verhoudingen gebruiken die daar in staan. Ik gebruik altijd 60% van het gewicht aan meel voor het water: dus 300 gram meel en 180 ml water. Verder gebruik ik 1,8% zout van het gewicht aan meel. Er zijn mixen waar ook geen zout meer aan hoeft te worden toegevoegd. Verder heb ik Bruggeman Instant gist, inmiddels ca. 6 maanden oud. Daarvan gebruik ik 1,3 % van het meelgewicht. Ook heb ik daar getipt over het mengen van een (dure) mix ( meestal ca. €2,40 per kilo) met gewone patent bloem van de supermarkt (€0,39 per kilo).
Gisteren bakte ik een brood dat voor het eerst een beetje mislukte ( aan de bovenkant ingezakt en te grote luchtgaten). Ik wijt dat aan het gebruik van suikerstroop in combinatie met teveel gist. Normaal mislukt echt geen enkel brood bij mij, BEHALVE broden met volkorenmeel!
PS speciaal voor het toevoegen van gist en zout aan kleine hoeveelheden meel ( ik bak altijd broodjes van 300 of 400 gram meel) heb ik een digitale weegschaal gekocht die ook tienden van grammen kan afwegen.

PS belangrijk! Ik heb 2 van de mixen op de website van de molen opgezocht: zowel het dubbel Drents als het vikingbrood hebben GEEN extra zout nodig! Zie de afbeelding!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
SaskiaH
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: za 13 mar 2021, 15:20

Re: Vraagje over gist toevoegen bij broodmeel mixen

Bericht door SaskiaH »

Bedankt Claudia,

Die ga ik onthouden, de mixen te halveren en te mengen met gewoon meel. Ik ga vannacht de woldmolen mix maken met de helft gist dan aangegeven🙏🏽. Hoeveel vocht hou ik maar aan van het pak 340 gram water op 500 gram meel. geen idee hoeveel vocht er bij zo’n donker brood nodig is, neem aan omdat dit bij elk pak anders is wel klopt.

Ik had gelukkig al weegschaal die alles weegt gr,ml en Engelse maten.

Groetjes,

Saskia
Gebruikersavatar
ClaudiaD
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 16:59

Re: Vraagje over gist toevoegen bij broodmeel mixen

Bericht door ClaudiaD »

Saskia, voor het geval dat je brood nog steeds niet gelukt is, raad ik je aan om 60% van het meelgewicht aan water te nemen. Hoewel dat minder is dan jouw hoeveelheid (60% van 500 gram zou 300 ml water zijn), kan het brood er niet door mislukken, maar andersom wel. Het enige dat mij gebeurt, is dat er aan de buitenzijde dunne broodkorsten zitten, ik denk dat dit afkomstig is van meel dat aan de wand van de bak is blijven kleven.
En hoe is het eigenlijk gegaan met de woldmolenmix?
Ik had gelukkig al weegschaal die alles weegt gr,m
Mijn oude weegschaal woog ook op hele grammen, maar voor zout en gist vind ik dat niet precies genoeg. Soms kwam het voor dat de weegschaal geen reactie gaf, hoewel ik wel zout of gist had toegevoegd.
Gebruikersavatar
SaskiaH
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: za 13 mar 2021, 15:20

Re: Vraagje over gist toevoegen bij broodmeel mixen

Bericht door SaskiaH »

Hoi Claudia,

Hier een foto van de woldmolenmix
98B93F93-0DEF-43AD-86C6-5D37B1AAAD30.jpeg
944DEED2-5016-43B5-87D8-37CDA6C50950.jpeg
Hij was heel erg lekker
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie