Mislukt

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ruitjj
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: za 21 aug 2021, 19:35

Mislukt

Bericht door ruitjj »

Gisteravond de Panasonic gevuld met:

250 gram bloem
250 gram tarwemeel
5 gram droge gist
315 gram water
10 gram zout
10 gram roomboter
10 gram suiker

Op programma 4, volkorenprogramma van 5 uur gebakken, gebruikmakend van de timer.

Resultaat een harde klomp ongerezen brood

Wat heb ik fout gedaan?
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Re: Mislukt

Bericht door Jos bakt »

Wat heb je precies gedaan? In welke volgorde heb je de ingrediënten toegevoegd?
Gebruikersavatar
ruitjj
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: za 21 aug 2021, 19:35

Re: Mislukt

Bericht door ruitjj »

Ik heb alle ingredienten, (behalve het water) met elkaar gemengd en in de BBM gedaan. Vlak voor het naar bed gaan heb ik het water toegevoegd en heb ik de machine aangezet met timer. Vanmorgen had ik een soort baksteen onder in de BBM liggen.
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Re: Mislukt

Bericht door Jos bakt »

Dat is waarschijnlijk een van de oorzaken dat het mislukt is. Kijk hier eens voor tips. Ook zou ik niet het volkorenprogramma kiezen, maar programma 1: Basic.
Gebruikersavatar
ruitjj
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: za 21 aug 2021, 19:35

Re: Mislukt

Bericht door ruitjj »

Dank je Jos, ik heb een hoop fout gedaan lees ik in deze link, Ik ga het nogmaals proberen en me aan deze tips houden.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Mislukt

Bericht door papagena »

Waarom heb je niet het recept gevolgd wat bij de Panasonic hoort? Er is niks mis met het volkorenprogramma maar je moet de juiste hoeveelheden toepassen. Alhoewel uitzonderingen natuurlijk altijd kunnen voorkomen.
Doe dat eens.

Dit is het recept.
500 gram meel
350 gram water
10 gram zout
10 gram suiker (doe ik zelf nooit maar het staat in de handleiding)
3 gram gist
30 gram boter

Succes! Maak vooral een foto dan kunnen we er eens naar kijken. Soms heeft volkorenmeel wat te weinig gluten om fatsoenlijk mee te bakken dan is het handig om een deel van het volkorenmeel te vervangen door bloem. Je kunt ook wat gluten toevoegen. Maar begin eerst eens met dit recept.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
ClaudiaD
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 16:59

Re: Mislukt

Bericht door ClaudiaD »

ruitjj schreef: do 26 aug 2021, 18:44 Ik heb alle ingredienten, (behalve het water) met elkaar gemengd en in de BBM gedaan. Vlak voor het naar bed gaan heb ik het water toegevoegd en heb ik de machine aangezet met timer. Vanmorgen had ik een soort baksteen onder in de BBM liggen.
Een belangrijke regel is dat de gist niet in aanraking mag komen met het water. Dit kun je vermijden door onderin het blik het water met het zout te doen, dan het meel, en bovenop de poeder gist ( en zorg dat deze droog blijft). PS suiker en boter zijn niet nodig en maken het onnodig ingewikkeld. Je hebt alleen meel, zout, water en poeder gist nodig. Volkoren meel is moeilijk: het is bij mij nog nooit gelukt. Ik meng altijd met de helft of ⅓ broodbakmix ( die al zout, gist, brood verbeteraar etc. bevat). Dus bijvoorbeeld 150 gram volkoren meel plus 150 gram broodbakmix of 200 gram volkoren meel plus 100 gram broodbakmix. Zelfs 250 gram volkoren meel en 50 gram broodbakmix geeft nog goede resultaten.
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Mislukt

Bericht door Koos de bakker »

In het oorspronkelijke recept zit te weinig water. 315 ml op 500 gr meel is naar mijn ervaring te weinig. En inderdaad eerst het water met zout in het bakblik doen, daarop het meel, gist en eventueel vetstof. Succes (bijna) gegarandeerd.
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
ClaudiaD
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 16:59

Re: Mislukt

Bericht door ClaudiaD »

Koos de bakker schreef: ma 13 sep 2021, 22:20 In het oorspronkelijke recept zit te weinig water. 315 ml op 500 gr meel is naar mijn ervaring te weinig. En inderdaad eerst het water met zout in het bakblik doen, daarop het meel, gist en eventueel vetstof. Succes (bijna) gegarandeerd.
Ik denk juist dat 315 water op 500 gram meel veel is. Ik bak in de Inventum BM55 al heel lang met succes broodjes van 300 gram meel en 180 ml water. Dit is dus volgens de bakkers formule 60% water.
Plaats reactie