Bakkersformule

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mijntje
Chef stoffer en blik
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 02 aug 2021, 19:17

Bakkersformule

Bericht door Mijntje »

Hoi allemaal, gisteren heb ik voor het eerst een helemaal perfect brood gebakken met mijn BBM :D
Ik heb daarvoor de bakkersformule gebruikt 100 procent meel, 60 procent water, 1 pr gist, 1,5 pr zout plus nog 5 pr boter en 1 pr suiker. Mijn brood van gisteren was 500 Gr tarwemeel.

Nu vraag ik me af of ik de bakkersformule ook op de andere soorten meel en of bloem kan gebruiken?

Ik hoop dat iemand het antwoord voor me heeft :D bij voorbaat dank!
Mijntje
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Bakkersformule

Bericht door hjeverts »

De bakkersformule is ook op andere soorten meel / bloem te gebruiken. Wel moet bijvoorbeeld het watergehalte soms aangepast worden afhankelijk van het meel en de overige ingrediënten.
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bakkersformule

Bericht door BakkerGerrit »

Wat bedoel je met “de bakkersformule toepassen op ander meel”?

De bakkersformule is de “afspraak” dat je je ingredienten aangeeft middels een percentage van het meel/bloem. .
Het recept is het percentage van de ingredienten dat je gebruikt en verschilt(of niet) per soort brood.

Het voordeel hiervan is dat je je recept makkelijk op verschillende hoeveelheden meel of bloem kunt toepassen.

Jouw recept is dus weergegeven in de bakkersformule, (60 procent water, 1 pr gist, 1,5 pr zout plus nog 5 pr boter en 1 pr suiker)
Gebruikersavatar
Mijntje
Chef stoffer en blik
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 02 aug 2021, 19:17

Re: Bakkersformule

Bericht door Mijntje »

Bedankt voor de reacties. Ik zie nu dat ieder brood idd zijn eigen bakkersformule heeft en dat ik het genoemde recept niet op alle broden kan toepassen. Jammer!
Plaats reactie