Kneden in de BBM en bakken in de... BBM

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Kneden in de BBM en bakken in de... BBM

Bericht door Jos bakt »

In dit draadje heb ik geschreven over mijn ervaringen met het bakken van volkorenbrood in de BBM. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een werkwijze die een goed brood oplevert, maar toch niet zo goed als busbrood gekneed in mijn Famag Grilletta en gebakken in de oven.

Ik heb ervaringen gelezen van mensen die de BBM alleen gebruiken om te kneden en verder gaan met de ovenprocedure. Ook heb ik gelezen dat de kneedhaak na de eerste rijs verwijderd wordt waarna het deeg na opbollen teruggeplaatst wordt voor de tweede rijs en het bakken. Ook dat heb ik geprobeerd. Het is aardig maar nog steeds niet zo goed als mijn ovenprocedure.

Daarom heb ik het geheel maar even omgedacht: gewoon (...) alles in de BBM maar wel met de stappen die ik doe in de ovenprocedure. Dat ziet er als volgt uit:

  • Kneden in de BBM met het pizzadeegprogramma. Dat is kneden en 30 minuten rijs.
  • Deeg eruit halen, kneedhaak verwijderen, plat slaan en oppunten.
  • Terug in het bakblik en 30 minuten puntrijs.
  • Deeg eruit halen, plat slaan en 30 minuten laten rusten onder noppenfolie.
  • Opnieuw plat slaan, stretchen en opmaken als busbrood.
  • Terug in het bakblik, een spuitje water met plantenspuit, klep dicht en wachten totdat het deeg klaar is.
  • Bakken met Bake only gedurende 60 minuten.
Die hard BBM-ers gruwen wellicht van deze werkwijze. Immers je moet van alles met de hand doen. Maar het resultaat is super. Het brood is bijna net zo goed als in de ovenprocedure. Nu heb ik ook nog de mogelijkheid om het brood te decoreren en dat ga ik zeker de volgende keer doen.
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Gedecoreerd met maanzaad

Bericht door Jos bakt »

Gedecoreerd met maanzaad ziet het broodje (400 g meel, 95% volkorentarwemeel, 5 % volkorenroggemeel) er zo uit:

Afbeelding
Gebruikersavatar
allema
Warme bakker
Berichten: 537
Lid geworden op: ma 26 aug 2013, 19:37

Re: Kneden in de BBM en bakken in de... BBM

Bericht door allema »

Mooi broodje :thumbup:
Huishoud-oven, Broodbakmachine Panasonic SD-R 2530 KXE
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Kneden in de BBM en bakken in de... BBM

Bericht door KeesR »

Dit wil ik ook gaan proberen. Wilde daar net nog een vraag over stellen en zie je verhaal.
Moet je de pennen waar je de kneedhaken op zet, nog invetten?
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Re: Kneden in de BBM en bakken in de... BBM

Bericht door Jos bakt »

In mijn Panasonic zit maar één pen en die heb ik niet ingevet, maar het kan vast geen kwaad als je het wel doet.
Plaats reactie