Zachte en lichte bovenkorst

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Broodje van eigen deeg
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 31 okt 2021, 12:43
Locatie: Wageningen

Zachte en lichte bovenkorst

Bericht door Broodje van eigen deeg »

20211211_132019.jpg
20211209_084551.jpg
Wie kan me vertellen wat de mogelijke oorzaak is van het feit dat al mijn broden een zachtere en lichter gekleurde bovenkant hebben dan de zij- en onderkant? Bovendien hebben ze vaak een deegvouw aan de bovenkant.

Ik voeg als voorbeeld twee foto's toe. De eerste is een kaasbrood van een mix van de Wageningse molen. Volgens recept bereid: 500 g mix, 300 g water en 7 g droge gist.

De tweede is gemaakt met het vijfgranenmeel van diezelfde molen. Ook volgens recept op de zak, die ik inmiddels niet meer heb.

Maar ook de broden die ik van basisingrediënten bak, lijden aan hetzelfde euvel.

Graag jullie advies!
Joantine
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Broodje van eigen deeg
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 31 okt 2021, 12:43
Locatie: Wageningen

Re: Zachte en lichte bovenkorst

Bericht door Broodje van eigen deeg »

Ik heb gezien dat meer mensen last hebben van dit euvel.

Mijn idee was eerst om na afloop nog extra baktijd toe te voegen, maar dat kan niet als je bbm heet is.

Ik heb nu de volgende truc bedacht. Ik begin met het programma 'basis- snel', zet een kookwekker zodat ik ditect na het rijzen het programma uit kan zetten - machine is dan lauw - en vervolgens schakel Ik het 'alleen bakken' programma in. Vandaag heb ik de totale anderhalf uur gebakken, en had een veel betere bovenkorst. Nog niet perfect stevig overigens....
Panasonic SD-2500 sinds oktober 2021
Gebruikersavatar
ClaudiaD
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 16:59

Re: Zachte en lichte bovenkorst

Bericht door ClaudiaD »

Ik had vroeger ook altijd een te zachte , niet knapperige bovenkorst. Ik vermoed dat het aan het merk BBM ligt. Een andere reden is misschien dat het brood te hoog is geworden. Probeer dus eens een kleiner broodje uit.
Gebruikersavatar
Broodje van eigen deeg
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 31 okt 2021, 12:43
Locatie: Wageningen

Re: Zachte en lichte bovenkorst

Bericht door Broodje van eigen deeg »

Hoi Claudia,

Ik gebruik meestal 400 g meel, mijn bbm kan 300 aan, maar ik krijg de indruk uit het boekje (de recepten) dat ze liever minimaal 400 hebben. Ik vind de kleine maatjes trouwens sowieso een prettiger hanteerbaar broodje opleveren. En 400 g wordt al behoorlijk hoog. Ik vraag me af of 600 de deksel iet gaat omhoogduwen tijdens het bakken!

Joantine
Panasonic SD-2500 sinds oktober 2021
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Zachte en lichte bovenkorst

Bericht door Levinebaktbrood »

Aan de bovenkant van de broden te zien kan je iets meer water gebruiken. Probeer eens 15 gram meer water (op 500 gram bloem/meel). Dat de bovenkant lichter qua kleur en zachter wordt ligt aan de bbm.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Broodje van eigen deeg
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 31 okt 2021, 12:43
Locatie: Wageningen

Re: Zachte en lichte bovenkorst

Bericht door Broodje van eigen deeg »

Hoi Levine,

Die foto's zijn alweer van een poosje geleden. Sindsdien experimenteer ik met Abdij broodmix donker van AH. Ik gebruik een water- meelverhouding die varieert tussen 0,62 (aanbevolen in de bereidingswijze op de verpakking), leidend tot brood in de vorm van een 'oliebol', en 0,7 (aanbevolen door Panasonic voor volkorenbrood), leidend tot slappe bovenkorst. De laatste ronde in de÷ serie was met 0,64 en die extra lange baktijd van 90 min, en gaf het beste resultaat tot nog toe, maar dus nog steeds iets te zacht.

Ik denk dat ik met deze verhouding mijn volgende brood eens van 300 g ga proberen ipv 400. En dan met een normale baktijd helemaal volgens programma 'volkoren snel'.
Tenzij iemand een beter idee heeft?

Joantine
Panasonic SD-2500 sinds oktober 2021
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Zachte en lichte bovenkorst

Bericht door papagena »

Ik bak vrijwel altijd naar tevredenheid met de Panasonic.
Ik gebruik het volgende recept
500 gram meel
350 gram water
1 tl gist (ongeveer 3 gram)
1 tl zout
20 gram olie

Ik bak alles op Normaal programma en donker.
Niet bij brood alleen....
Plaats reactie