Welk gewicht brood kies ik op de BBM

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sassevras
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 29 dec 2021, 22:55

Welk gewicht brood kies ik op de BBM

Bericht door Sassevras »

Ik heb de Kenwood BM350. Nu moet ik hierbij het gewicht van mijn brood aangeven. Ik kan kiezen uit 500, 750 of 1000 gr,

Nu is het gewicht van mijn ingrediënten ongeveer 843 gr. Welk gewicht kan ik hier dan voor kiezen iets minder of iets meer.
Gebruikersavatar
allema
Warme bakker
Berichten: 537
Lid geworden op: ma 26 aug 2013, 19:37

Re: Welk gewicht brood kies ik op de BBM

Bericht door allema »

Ik ben niet bekend met de kenwood, ik heb een panasonic, maar misschien staan er in de handleiding een paar recepten, als je dan kijkt wat de hoeveelheid van de ingrediënten zijn en er staat bij welke stand ze voor dat recept gebruiken, dan kun je daaruit afleiden welke stand je zou kunnen gebruiken.
Huishoud-oven, Broodbakmachine Panasonic SD-R 2530 KXE
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Welk gewicht brood kies ik op de BBM

Bericht door hjeverts »

Je kan ook het gewicht van je ingredienten aanpassen aan de capaciteit van de machine.
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
ClaudiaD
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 16:59

Re: Welk gewicht brood kies ik op de BBM

Bericht door ClaudiaD »

Mijn ervaring is dat het weinig uitmaakt. Het verschil is een paar minuten langer kneden of bakken. Ik maak broodjes van 500 gram en kan kiezen tussen 650 en 800 gram. Bij 800 gram duurt het totale programma 3 uur en bij 650 gram duidt het programma 2:53.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Welk gewicht brood kies ik op de BBM

Bericht door papagena »

Als je kiest voor 500 gram, is het de bedoeling dat je 500 gram meel gebruikt. Maar pak anders de handleiding er even bij. Daar vind je vast ook recepten.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
ClaudiaD
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 16:59

Re: Welk gewicht brood kies ik op de BBM

Bericht door ClaudiaD »

Als je kiest voor 500 gram, is het de bedoeling dat je 500 gram meel gebruikt. Maar pak anders de handleiding er even bij. Daar vind je vast ook recepten.
Dit klopt niet voor mijn Inventum BM55. De inhoud van mijn bakblik is 2,5 liter met afmetingen14x17x15 cm. ( bxlxh). Als ik een broodje van 300 gram meel maak, dan wordt het totale gewicht van het gebakken broodje 434 gram (vreemd eigenlijk is er water verdampt?) met de afmeting 14x17x11. (bxlxh). Ik houd aan de bovenkant dus maar 4 cm over tot de rand. Als dit broodje wat losser van structuur zou zijn, zou het zelfs tot bijna aan de rand kunnen komen. Boven de rand is slechts een kleine ruimte tot het deksel. Dit broodjes was compact van structuur, maar er zijn broden die veel hoger rijzen bij 300 gram meel, zelfs tot aan de rand van het bakblik.
Conclusie: het keuze gewicht (650 of 800 gram) dat op mijn BBM wordt aangegeven betreft het eindgewicht van het broodje.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Welk gewicht brood kies ik op de BBM

Bericht door Levinebaktbrood »

De gewichten die aangegeven worden zijn het deeggewicht (500, 750 of 1000). Het deeg hoeft echter niet precies dat gewicht te hebben. Het maakt niet zoveel uit of je 750 gram of 1000 gram instelt. Kwestie van uitproberen.

Het uiteindelijke brood weegt minder omdat er tijdens het bakken water verdampt.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Marcello
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 30 aug 2023, 11:04

Re: Welk gewicht brood kies ik op de BBM

Bericht door Marcello »

De keuzes die ik heb op mijn machine zijn 750 gr, 1000gr en 1250gr. Volgens mij zijn dit de eindgewichten van het brood. Maar hoeveel gewicht aan ingrediënten moet ik er in doen om bijvoorbeeld een brood van 1000 gram te krijgen? Dus hoe verhouden zich deze getallen tot de hoeveelheden broodmix die je er in doet?
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Welk gewicht brood kies ik op de BBM

Bericht door Victory »

1000 gram is prima geschikt voor een brood van 500 gram bloem. Eerlijk gezegd zet ik alleen bij speciale melen de BBM op speciaal en de juiste hoeveelheid gewicht. Verder werk ik vrijwel altijd met volkoren xl (Panasonic) voor welke soort brood dan ook. Voor wit brood moet er dus een beetje minder gist in maar verder maakt het naar mijn mening weinig uit.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Plaats reactie