Welke budget bbm?

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henny123
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 11:16

Welke budget bbm?

Bericht door Henny123 »

Ik heb dus begrepen dat een bbm nooit echt stil is dus dan moet hij overdag maar aan.
Op internet een beetje gekeken naar prijzen en zie dat er vanaf ongeveer 50 euro al goede machines zijn (volgens de recensies dan)
De Princess wake up bv of de inventum bm55.
Hoe is jullie ervaring met een machine in deze prijsklasse en welke zouden jullie adviseren?
Gebruikersavatar
Wiebe
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 20:03

Re: Welke budget bbm?

Bericht door Wiebe »

Hallo,

Wij hebben net een week geleden een Princess Wakeup aangeschaft. De machine is inderdaad niet heel erg stil. Als je hem 's nachts laatwerken, dan moet ie wel op een plekje staan dat je hem niet kunt horen.
We hebben er al een paar broden mee gebakken. Hiervoor hebben we verschillende broodmixen gebruikt. Het resultaat voor het bakken zonder eerdere ervaring met een BBM valt ons niet tegen. We zijn volop aan het proberen. Tot nu toe één keer geprobeerd met roggemeel (geen mix) en daar zelf ingrediënten en Biovegan Roggen zuurdesemextract aan toegevoegd. De bedoeling was om een zuurdesemachtig brood t maken. Helaas is dit helemaal mislukt. Het deeg bleef één grote pap en ging niet rijzen. Mogelijk hadden we nog gist toe moeten voegen. Op het pakje van Biovegan stond echter dat dat niet nodig was. Of de baktijd klopte niet.
De handleiding van het apparaat is helaas erg summier. Er wordt helaas niet gespecificeerd wat de kneedtijden, rijstijden en baktijden van de verschillende programma's zijn. We zouden ook graag willen weten of je de tijd van een bakprogramma kunt verlengen.
We zijn nog lang niet klaar met experimenteren dus. Maar overall is het een leuk apparaat voor niet te veel geld.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Welke budget bbm?

Bericht door papagena »

Tja, ik zweer bij Panasonic. Dit is een wat duurdere machine inderdaad maar je kunt ze goed tweedehands vinden op Marktplaats of soms zelfs op Amazon, dan even kijken bij de gebruikte modellen. Dan zit je qua prijs wat beter en heb je toch een van de beste machines.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Henny123
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 11:16

Re: Welke budget bbm?

Bericht door Henny123 »

Ik vind een 2e hands machine toch een beetje een risico, je weet niet hoe oud hij is en hoe hij gebruikt is.
Bij een nieuwe kun je naar de winkel terug, op marktplaats niet.
Gebruikersavatar
Henny123
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 11:16

Re: Welke budget bbm?

Bericht door Henny123 »

Aanvulling.
De Inventum is net binnen gekomen en eerlijk gezegd vind ik het net een speelgoed machine.
De deksel zit er ook heel los op.
Deze was 56 euro en dat zag ik er eigenlijk niet aan af, heb hem dan ook meteen retour gemeld.
Heb nu een panasonic SD-B2510 besteld.
Het dubbele in prijs maar als ik het zo lees wel zijn geld waard.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Welke budget bbm?

Bericht door papagena »

Je zult er geen spijt van hebben. In het begin is het belangrijk dat je de recepten precies volgt. Later pas je je dingen aan. Gooi je er bierbostel door of een schep desem. Dat soort dingen.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
ClaudiaD
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 16:59

Re: Welke budget bbm?

Bericht door ClaudiaD »

Die budget BBM Inventum BM55 gebruik ik sinds 1,5 jaar. Ondanks de door jou beschreven negatieve indruk, is het een apparaat dat zijn werk heel goed doet. Wij krijgen lekkere broodjes met goede korst. En ik vind het juist een voordeel dat het apparaat zo klein is: het is licht van gewicht en neemt weinig ruimte in. Ik kan het een ieder aanbevelen. Alleen de garantie van Inventum wat tegen. Na 9 maanden intensief gebruik (4 broodjes per week) ging mijn bakblik lekken en kwam er zwarte olie? In het bakblik terecht. Toen ik een beroep deed op garantie gaven ze niet thuis: ik moest een nieuw bakblik kopen volgens hen. Ik kon het apparaat toch blijven gebruiken: de dreghaak kon ik weliswaar niet meer verwijderen. Nu gebruik ik hem nog steeds. Voor mij de volgende keer weer dezelfde Inventum.
PS ik heb ook ervaring met de AFK en de Clatronic.
Plaats reactie