Formule voor omrekenen ingrediënten?

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wiebe
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 20:03

Formule voor omrekenen ingrediënten?

Bericht door Wiebe »

Hallo broodbakkers,

Omdat ik aan het experimenteren ben met mijn broodbak machine en veel veel recepten tegen kom die voor het bakken in de oven zijn bedoeld, vraag ik met af of er ook een omreken formule o.i.d. bestaat waarmee je deze recepten om kan rekenen naar een recept voor een BBM.
Of is dat al ergens anders op dit forum gepubliceerd?
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Formule voor omrekenen ingrediënten?

Bericht door KeesR »

ik denk dat dat lastig zal zijn want een BBM kneedt een 2e keer waar je met de hand zou ontgassen en omslaan. In de recepten van mjin BBM zie toch altijd wel weer suiker en/of melk en/of olie gebruikt worden.
Ik denk dat je op zich al je recepten wel kan gebruiken als je er maar meelverbeteraar in doet. Dat bevat bijna altijd een mengsel met extra gluten, diastatische mout en ascorbinezuur (=vit. C) met evt. nog wat andere dingen erbij.
Disclaimer: ik heb dit zelf nog nooit geprobeerd maar wil dat ivm tijdelijke behuizing zonder oven met BBM wel eens gaan proberen.
Je kan ook een kant en klare mix als basis kopen en de ingrediënten die je erbij wil hebben erbij stoppen.
Gebruikersavatar
ClaudiaD
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 16:59

Re: Formule voor omrekenen ingrediënten?

Bericht door ClaudiaD »

Er bestaan ook boeken met recepten voor de BBM. Ik ben in het bezit van “ het broodmachine bakboek”. ISBN 905920556 1 . ( destijds voor een paar euro bij de Slegte gekocht)

Ik gebruik altijd het basis recept: voor elke 100 gram meel neem ik: 1,3% gist, 1,8% zout, 60% water.

Dus in geval van 500 gram meel: 6,5 gram poedergist, 9 gram zout en 300 gram water.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Formule voor omrekenen ingrediënten?

Bericht door Levinebaktbrood »

In een bbm kan je minder gist gebruiken en je moet ook oppassen met de hoeveelheid vocht. Als je te veel gist en/of te veel vocht gebruikt in de bbm ontstaat er ovenrijs en zakt het deeg in als het gaat bakken. In die zin moet je recepten aanpassen.

Als je in de oven bakt heb je veel meer mogelijkheden, in een bbm zit je vast aan programma's.

In een bbm gebruik je gemiddeld
100% bloem/meel
0,8 - 1% instant gist
1,5 - 2% zout
57 - 63% vocht (afhankelijk van merk bbm, in de ene bbm kan je met meer vocht werken dan in andere)
3 - 5% vetstof
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie