Gebruik van melk icm uitstel-functie

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ankie
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 07 feb 2022, 18:28

Gebruik van melk icm uitstel-functie

Bericht door Ankie »

Hallo, ik heb een BBM besteld die ik morgen in huis hoop te krijgen. Voortvarend als ik ben heb ik al een pak kant-en-klare broodmix in huis gehaald. Het betreft een mix waar dus ook al gist aan toe is gevoegd. Het is eigenlijk mijn bedoeling om de BBM morgenavond opdracht te geven om me woensdagochtend van heerlijk vers gebakken brood (en de bijbehorende geur) te voorzien.

Ik loop echter al direct tegen een aantal vragen aan;
- er zit dus al gist in. Gist mag niet in aanraking komen met vocht; kan ik dan wel de uitstel-functie gebruiken?
- behalve water moet er ook melk toegevoegd worden (50/50); kan ik dan wel de uitstel-functie gebruiken?

Ik denk dus dat het waarschijnlijk toch verstandiger is om het brood morgenavond al te bakken (dan ben ik er ook ‘bij’ en kan ik zien of alles wat naar wens verloopt). Maar hoe bewaar ik het dan op de meest juiste manier? Kan ik het brood, als het nog warm is, in een theedoek wikkelen (ergens gelezen) of moet het eerst volledig afgekoeld zijn?

En dan nog een laatste vraag; op de machine zit een ‘French’ functie. Ik begreep dat die het meest luchtige brood geeft. Is dat verstandig voor een normaal wit brood?

Ik hoop dat jullie me wat op weg kunnen helpen…..
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Gebruik van melk icm uitstel-functie

Bericht door papagena »

Tja, als ik 's ochtend het brood wil eten, bak ik het meestal in de avond zodat het afgekoeld is en gemakkelijk snijbaar in de ochtend. Het afkoelen van een brood heeft ook tijd nodig. Warm brood snijden is lastig.

Je kunt rustig de uitstelfunctie gebruiken. Je melk is verdund met water en wordt echt niet zomaar zuur. Sowieso is er niks mis met wat zure melk in je brood maar dat is dan weer een heel ander verhaal.

Veel succes met je eerste baksel. Er is weinig leuker dan dat.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
ClaudiaD
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 16:59

Re: Gebruik van melk icm uitstel-functie

Bericht door ClaudiaD »

Wat betreft de melk ben ik het eens met Papagena ( dat de melk niet zomaar ineens zuur is). Maar volgens mij kun je de melk wel beter vervangen door water. Het maakt weinig verschil namelijk.
Het feit dat de gist in de broodmix al in aanraking komt met de vloeistof is volgens mij wel een echt probleem. Je kunt dat enigszins verhinderen door gewone bloem toe te voegen: dus water, gewone bloem , broodbakmix in deze volgorde. Daarna voeg je per 100 gram gewone bloem 1,3 gram poeder gist en 1,8 gram keukenzout toe ( in aparte hoeken). Voor het goed afwegen van deze kleine hoeveelheden heb je eigenlijk een weegschaal nodig die tienden grammen kan wegen. Poeder gist is in een pondspak te koop bij Welkoop en is geopend lang houdbaar in de koelkast. Ik voeg een foto van de benodigde weegschaal toe. Ik mag hier geen reclame maken, dus ik kan de link niet toevoegen. De weegschaal hoeft niet duur te zijn, in ieder geval minder dan €15.
De verhouding bloem en broodbakmix kun je zelf bepalen. Andere ingrediënten zijn niet nodig. De hoeveelheid water is 60% van de totale hoeveelheid bloem + broodbakmix. Dus bijvoorbeeld 200 gram bloem en 200 gram mix: dan 60% van 400 gram=240 gram vloeistof afwegen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Gebruik van melk icm uitstel-functie

Bericht door lekkermelig »

Als je melk vervangt door water krijg je een andere smaak, en de kleur van je brood wordt anders. Tenslotte haal je vet en suikers weg als je dat doet.

Wat betreft die reclame: je mag inderdaad geen reclame maken, maar we zijn niet zo kortzichtig dat je helemaal geen merken mag noemen als iemand daar tenminste wat aan heeft. Men moet daar alleen niet mee overdrijven en dat in elk bericht doen. Linkjes naar bol.com, alibaba, amazon en andere grootheden waar sommige forumleden nogal kwistig mee strooien houden we ook niet van, tenzij iemand expliciet vraagt waar iets te krijgen is. Als mensen informatie nodig hebben kunnen ze het dan zelf ook wel vinden. Overigens mag je ook geen foto's van anderen posten, daar zit meestal copyright op, en de foto van deze weegschaal is zeker geen eigen product.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Gebaxke
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 10:57

Re: Gebruik van melk icm uitstel-functie

Bericht door Gebaxke »

In plaats van melk kun je water gebruiken met los melkpoeder erbij.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Gebruik van melk icm uitstel-functie

Bericht door Levinebaktbrood »

Bij een all-in mix zou ik de timer niet gebruiken. Je kunt het brood de avond van tevoren bakken en gedurende de nacht in een theedoek bewaren. Kan ook al als het brood nog warm is.

Brood is pas klaar als het helemaal afgekoeld is. Dat betekent dat je zeker een uur moet wachten met aansnijden. Als je het brood bij het ontbijt wil eten moet je toch nog vroeg opstaan om het brood uit de bbm te halen.

Als het de eerste keer is dat je gaat bakken in een bbm raad ik niet aan om de timer direct te gaan gebruiken. Blijf er de 1e keren gewoon bij, dan kan je het proces ook volgen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
ClaudiaD
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 16:59

Re: Gebruik van melk icm uitstel-functie

Bericht door ClaudiaD »

Bij een all-in mix zou ik de timer niet gebruiken. Je kunt het brood de avond van tevoren bakken en gedurende de nacht in een theedoek bewaren. Kan ook al als het brood nog warm is.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Immers, het brood kan onverwacht bijvoorbeeld te veel rijzen. Dat kan gevaarlijk zijn.
Plaats reactie