Verwijderen brood uit bakblik

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ClaudiaD
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 16:59

Verwijderen brood uit bakblik

Bericht door ClaudiaD »

Ik kreeg tien jaar geleden een tip over de methode om het brood uit het bakblik te halen. Omdat die tip mij heel erg geholpen heeft, deel ik hem hier:
1. Zorg dat je brood niet zo hoog is, dat hij tot aan de rand komt. Op die manier is er ruimte om daar je vingers omheen te vouwen. Ik zou zeggen tot ca. 2-3 cm onder de rand maximaal. Gebruik gewoon minder ingrediënten om te zorgen dat je brood niet zo hoog wordt. Als een broodbakmix pak 500 gram weegt, kun je er ook 2 broodjes van maken.
2. Haal het bakblik uit de BBM nadat je de stekker uit het stopcontact hebt gehaald. Gebruik 2 ovenhandschoenen.
3. Draai het bakblik om boven het aanrecht. Stoot daarbij met je knokkels ( voorzichtig zodat het geen pijn doet) tegen het aanrecht. Draai indien nodig het bakblik een paar keer zodat aan alle zijden evenveel kracht wordt uitgeoefend.
4. Als het nog niet lukt: dan nog harder stoten. Leg om je knokkels te beschermen een dikke laag doeken op het aanrecht.

Bij mij lukt het eigenlijk altijd. Ik hoef niets anders ( zoals de; mes of iets dergelijks) te gebruiken om het brood los te krijgen.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Verwijderen brood uit bakblik

Bericht door papagena »

Van mij mag het brood zo hoog worden als het wordt. Komt het er niet direct uit, dan even een half uurtje laten staan en nog eens proberen.
Niet bij brood alleen....
Plaats reactie