Brood is niet lekker uit de bbm

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
anja1966
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 08 mei 2022, 19:12

Brood is niet lekker uit de bbm

Bericht door anja1966 »

Ik heb sinds kort een BBM van Panasonic, heb al diverse broden geprobeert te bakken maar het brood is niet lekker. Ik doe precies wat er op het pak staat en toch gaat het niet goed. Er zit geen smaak aan, het is flauw. Het ene pak is kant en klaar en hoeft niets bij(behalve natuurlijk water), bij de andere pakken moet je gist erbij doe en natuurlijk water. Diverse keren uitgeprobeert maar het gaat steeds niet goed. Wat kan ik nu nog doen om goed brood er uit te krijgen.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Brood is niet lekker uit de bbm

Bericht door Victory »

Je kunt ook goede bloem/meel kopen en de recepten van Panasonic dan uitproberen.

Ik heb net een basis Panasonic BBM uitgeprobeerd en kreeg er met kwaliteit bloem mooie broodjes uit als ik het recept (bijna) volgde. Ik heb ook met desem geëxperimenteerd en er een prima broodje uit gehaald.

Maar voor mij is de BBM toch echt voor op vakantie, of ik moet echt nood hebben, maar anders is het spiraalkneder en fornuis oven voor mij.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
allema
Warme bakker
Berichten: 537
Lid geworden op: ma 26 aug 2013, 19:37

Re: Brood is niet lekker uit de bbm

Bericht door allema »

Je kunt ook een recept van Levine voor brood uit de BBM uitproberen, is te vinden op haar website, deze lukken altijd en smaken heerlijk.
Huishoud-oven, Broodbakmachine Panasonic SD-R 2530 KXE
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Brood is niet lekker uit de bbm

Bericht door papagena »

Wat Victory zegt, klopt: goed meel kopen en de recepten uit de handleiding van Panasonic zelf volgen. Mocht je het daarna nog steeds niks vinden dan heb je altijd nog de mogelijkheid om in de oven te bakken. Maar probeer eerst de Panasonic recepten. Mocht je vinden dat je brood niet goed is, maak dan een foto van het brood, ook van de binnenkant en geen het complete recept erbij. Dan kijken we er nog eens naar.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
ClaudiaD
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 16:59

Re: Brood is niet lekker uit de bbm

Bericht door ClaudiaD »

Ik gebruik broodbakmixen van een molen die alles bevatten en bij diverse supermarkten in bruine zakken te koop zijn. Dit lukt altijd! Ik heb ook wel eens een andere mix geprobeerd en dat ging niet zo goed. Dus het kan echt aan de mix liggen. Je kunt ook een combinatie van gewoon meel en de mix gebruiken. Bijvoorbeeld 200 gram meel en 200 gram mix. Dan heb je water voor 400 gram, dus 60%x400gram=240 ml water nodig. Voor de 200 gram gewoon meel moet je zout en gist toevoegen: 1,8% van 200 gram=3,6 gram zout en 1,2% van 200=2,4 gram gedroogde gist. Laat weten of het lukt.
PS zorg dat je een weegschaal hebt die precies het zout en de gist kan afwegen. Dat is een weegschaal met een precisie van 0,1 gram.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Brood is niet lekker uit de bbm

Bericht door lekkermelig »

Als je niet tevreden bent over broodbakmixen, zoals de topic starter zegt, heeft het niet zoveel zin om iets kant en klaars aan te raden. Zal heus wel werken, maar als je leest wat ze schrijft: ze vind ze niet lekker.
Overigens heeft de vragensteller twee berichten geplaatst en al drie weken niet meer op het forum ingelogd, dus je kan je afvragen of het zin heeft om dergelijke topics na drie weken weer te activeren. Niet dat het verboden is trouwens, maar voor wie geef je antwoord?

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie