meel in plaats van bloem?

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
broodbakkerbas
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 10 apr 2023, 18:04

meel in plaats van bloem?

Bericht door broodbakkerbas »

Goedemiddag,

Ik ben nieuw en heb nog nooit een brood gebakken, maar ik doe vandaag een eerste (enthousiaste) poging met de panasonic YR2550.
Wellicht is onderstaande daarom een domme vraag, maar ik zou graag willen leren.

Mijn eerste vraag is de volgende: alle recepten in de handleiding gaan uit van 'bloem'. Bijvoorbeeld:
- 400g harde bloem voor volkorenbrood
- 20 g boter
- 1 tbspsuiker
- 1,5 tsp zout
- 1 tsp droge gist
- 280 ml water

Nu heb ik begrepen dat meel veel voedzamer is dan bloem. Maar geen enkel recept in de handleiding heeft dus meel als uitgangspunt, ook niet deels.
Weet er toevallig iemand in welke verhouding ik (een deel van) de bloem zou kunnen omwisselen voor volkoren meel, om goed te gebruiken in de panasonic YR2550?

Mijn tweede vraag is:
Het bakprogramma dat ik nu probeer, begint met een uur rest/rust. Maar: er is dan nog geen gist toegevoegd en er is nog niet gekneed. Dus de bloem, de boter, suiker, zout en water, liggen ongekneed/ongemixt in het bakje, gedurende een uur. Wat is daarvan het nut? Of doe ik iets verkeerd en moet ik toch eerst zelf kneden/mixen voordat die een uur laat rusten?

Mocht iemand mij op weg kunnen helpen met deze twee vragen, dan zou ik zeer erkentelijk zijn. Bij voorbaat veel dank.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 25 nov 2019, 19:50
Locatie: Borger

Re: meel in plaats van bloem?

Bericht door dirkjanl »

Zelf bak ik ook met een Broodbakmachine. En ik ben ik meer van laten we het maar proberen. Maar als ik naar het recept kijk denk ik dat je best de bloem kunt vervangen door volkorenmeel. Wel zou ik iets meer water toevoegen. Nu zit er 280 ml op 400 gram meel in. Zou naar 300 - 325 ml gaan.

Op je tweede vraag heb ik geen antwoord, want ik bak met baking soda en gebruik alleen de bakstand.

Maar ga niet alleen af op wat ik schrijf.

Succes!
Herstartende hobbyist die graag iets nieuws uitprobeert.
Werkt met Bakkerijwereld oven BW Home 2,2kW en een oude Bosch Mum 6 keukenmachine.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: meel in plaats van bloem?

Bericht door Victory »

Bloem voor volkorenbrood bedoelen ze tarwemeel mee.

Ik bak meestal bijna volkoren maar Panasonic heeft zeker weten een volkoren stand (4 meestal) en eerlijk gezegd gebruik ik die altijd.

Mijn BBM is niet zo luxe mijn gist, zout ligt altijd op de bodem. Het eerste uur warmt de BBM de meel en het water op zodat alles dezelfde temperatuur is en jij het mooiste brood krijgt.

Ik gebruik zelf alleen sterke bloem en meel en een deel roggemeel. Ik bak eigenlijk altijd op stand 4 volkoren op xl programma, gaat perfect.
500 gram bloem en/of meel (100%)
8 gram zout (1,6%) (ik pak tegenwoordig 7,5 gram)
3,2 gram gist (0,64%)
30 gram boter (6%)
350 gram water (70%)

Suiker is niet nodig☺️

Als ik zaden toevoeg 50+ gram dan doe ik 25 gram water extra erbij.
Bij wit brood maar 3 gram gist.

Mijn favoriete meel mengsel is:
10% roggemeel, 20% tarwebloem, 70% tarwemeel. Omdat ik sterke bloem heb blijft het vocht gehalte hetzelfde. Supermarkt bloem kan minder water verdragen.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
broodbakkerbas
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 10 apr 2023, 18:04

Re: meel in plaats van bloem?

Bericht door broodbakkerbas »

deze tips hebben mij erg goed op weg geholpen, veel dank!
Plaats reactie