Volgorde ingredienten

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ritasarani
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 05 mei 2023, 13:29

Volgorde ingredienten

Bericht door ritasarani »

Ik bak al jaren met een Panasonic. En ik vraag me al jaren af waarom dit de enige BBM is waarbij je eerste de droge ingrediënten in de machine moet doen en pas daarna het vocht. Wat gebeurt er wanneer je dit niet doet en alles in de normale volgorde in de machine doet? Heeft iemand daar ervaring mee?
Gebruikersavatar
allema
Warme bakker
Berichten: 537
Lid geworden op: ma 26 aug 2013, 19:37

Re: Volgorde ingredienten

Bericht door allema »

Ik bak al jaren met verschillende BBM van Panasonic en ik doe altijd eerst de droge ingrediënten, zout, meel/bloem en gist daarna vocht, gaat altijd goed, ik weet ook niet waarom er een bepaalde volgorde is, ik doe het gewoon zo.
Huishoud-oven, Broodbakmachine Panasonic SD-R 2530 KXE
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Volgorde ingredienten

Bericht door Victory »

Zout gist onderop zodat het niet nat wordt van het water dat bovenop ligt. Bovendien kan vocht niet via kleine gaatjes ontsnappen via de onderkant van het bakblik. (Staat ergens in de handleiding)

Aangezien de Panasonic eerst je ingrediënten opwarmt gok ik dat meel het lastigst opwarmt en daarom onderin moet zitten.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
ClaudiaD
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 16:59

Re: Volgorde ingredienten

Bericht door ClaudiaD »

Zo redenerend zou deze volgorde ook voor andere BBM’s kunnen gelden. Er is geen verklaring waarom dit juist bij Panasonic anders is. Ik heb geen Panasonic, maar een Princess 152007, dus ik zou de volgorde eens een keer kunnen omdraaien. Maar mijn brood kan eigenlijk niet beter worden!
Plaats reactie