Broodbakforum

HET forum voor enthousiaste thuisbakkers

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Door Demian
Afgelopen vrijdag is de nieuwe KitchenAid 7580X 6,9 L bezorgd. Heb de Kenwood Chef Titanium XL overwogen, maar video’s van knedende machines van dit merk waren weinig overtuigend. De Ankarsrum Assistent 6230 is een krachtige kneder, echter de manier waarop Assistent kneedt kan mij persoonlijk niet echt overtuigen; hoewel er veel positieve ervaringen over de Ankarsrum op het internet staan.

De alhier veel geprezen spiraalkneders zijn, zelfs in de kleinste uitvoering, té groot voor het aanrecht/werkblad in een relatief kleine keuken. Opbergen in een enkelsteen vochtige garage en elke dag sjouwen lijkt me, ook gezien het gewicht, geen optie.

De planetaire mixers knedertest op de site van Levine, de ervaringen van forumlid Melinda en de video’s van Leo Pelzer op Youtube met dezelfde keukenmachine, overtuigenden mij om dit model kitchenAid te kiezen. De 7580X niet echt groot en harmoniseert in de keuken; hetgeen ik ook belangrijk vind.

Ik bak tegenwoordig bijna dagelijks 1 tot 2 broden uitgaande van 500 gram meel per brood (tot 2 kg meel is met de 7580X mogelijk). Dus echt zwaar krijgt de kneder het niet. Volgens KitchenAid kan dit model een kracht kan ontwikkelen van 1.3 PK.

Voor gebruik haal ik de keukenmachine naar voren.

Afbeelding

Afbeelding
Door Demian
Ben nog steeds erg tevreden met de aankoop. In tegenstelling tot mijn oude KA kruipt het deeg nauwelijks op en draait het bijna niet rond de haak maar wordt na een paar omwentelingen weer naar de rand gedrukt waarna de spiraal er weer doorheen kneed.

De KA 7580 heeft een rotatiesnelheid van 40 tot 200 omwentelingen per minuut verdeeld over 10 standen. Ik gebruik voor het kneden uitsluitend stand 1 & 2. Ik merk bij deze krachtige kneder, dat de kans op overkneden groter is.

Ik lees hier en daar op internet dat men bij dit type KA moeite heeft om de kom te verwijderen. Ik heb de ervaring dat als ik de kom aan het handvat schuin omhoog trek, zodat de achterzijde omlaag wordt gedrukt, de kom soepel uit de klem loskomt.

Niet onbelangrijk: als rechtshandige had voor mij het handvat aan de rechterkant van de kom mogen zitten.

Als het toch een planetaire kneder moet zijn en de Bear Teddy niet zonder meer te vertrouwen is, dan komen, mijns inziens, van kitchenAid alleen de keukenmachines met vast kop en lift in aanmerking. Met uitzondering van de goedkopere minder krachtige 325 Watt KA Heavy Duty die geleverd wordt met een kneedhaak in plaats van een spiraalvormige.
Door Corine
Mag ik vragen waarom je dat vindt van die vaste kop en lift?

Ik heb een Artisan KSM150, 4,8 maar overweeg toch een 7580 of een 7591. Ik overweeg dit vooral omdat ik dan deeg voor 2 grote broden tegelijk kan kneden,dat scheelt best veel tijd.
Maar ik vind het toch lastig om nu precies de verschillen te vinden tussen alle typenummers.
Mon premier baguette :-)

Volgens het recept van Leo Pelzer (youtube) gemaak[…]

Eerste zuurdesem

https://www.theperfectloaf.com/beginners-sourdough[…]

Starter online kopen/ruilen?

Dank allen voor de hulp en adviezen! Inmiddels met[…]

Hallo, ik ben nieuw hier

Welkom Corine! Veel bakplezier gewenst (en laat ee[…]