Deeg plakt op de deeghaak.

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JoostG
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 18 jan 2023, 11:55

Deeg plakt op de deeghaak.

Bericht door JoostG »

Hallo allemaal,

Recent heb ik een Kenwood Chef gekocht omdat ik, naast gebak en koek, ook heel graag vaker brood wou bakken.

Inmiddels een aantal weken verder en aardig lopen oefenen. Ik haal mijn mail bij dd lokale molen hier in het dorp (Bökkersmolen in Olst) en volg de recepten die op die zakken staan, behorend bij dat type mail. Eerst heb ik behoorlijk lopen stoeien met plakkerig deeg, maar dat begin ik aardig onder de knie te krijgen. Ik doe er inmiddels wat minder water in dan er op de zak vermeld staat en dat lijkt goed te gaan.
Nu het deeg een stuk minder vochtig is loop ik telkens tegen het probleem aan dat het deeg een bol op de deeghaak vormt en daardoor niet lekker kneed. Ik kan dan ook geen vliesjes trekken, het blijft scheuren.

Ik gebruik nog altijd de standaard deeghaak van de Kenwood chef. Na wat online zoeken vermoed ik dat dit het probleem is. Dit schijnt bij meerdere haken voor te komen.

Mijn vraag is nu dan ook tweeledig:
1. Is dit inderdaad deze haak? Zijn er meer mensen die dit probleem hiermee hebben/hadden?
2. Wat is een goede haak die ik beter kan aanschaffen?
Gebruikersavatar
Lang delfje
Gaat de goede kant op
Berichten: 52
Lid geworden op: za 12 sep 2020, 12:56

Re: Deeg plakt op de deeghaak.

Bericht door Lang delfje »

Je hebt een spiraal haak nodig die duwt het deeg naar beneden en kneed het deeg daardoor beter. De haak die je nu hebt is voor boterdegen.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Deeg plakt op de deeghaak.

Bericht door Vitamine C »

Enig nadeel is dat spiraalhaken (/brooddeeg kneden in algemeen) niet geschikt is voor deze machines en uiteindelijk je machine kapot zal gaan.
Gebruikersavatar
JoostG
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 18 jan 2023, 11:55

Re: Deeg plakt op de deeghaak.

Bericht door JoostG »

Vitamine C schreef: do 19 jan 2023, 09:03 Enig nadeel is dat spiraalhaken (/brooddeeg kneden in algemeen) niet geschikt is voor deze machines en uiteindelijk je machine kapot zal gaan.
Oh? We hebben deze speciaal gekocht omdat de machine ook geschikt zou zijn voor brooddeeg?
Gebruikersavatar
Lang delfje
Gaat de goede kant op
Berichten: 52
Lid geworden op: za 12 sep 2020, 12:56

Re: Deeg plakt op de deeghaak.

Bericht door Lang delfje »

Iedere keuken machine gaat uiteindelijk kapot van brooddeeg. Maar met beleid en degen met hoge hydratatie kan je ver komen. En als in de gebruiks aanwijzing een hoeveelheid bloem staat daar maar 75% van gebruiken.
Gebruikersavatar
JoostG
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 18 jan 2023, 11:55

Re: Deeg plakt op de deeghaak.

Bericht door JoostG »

Lang delfje schreef: vr 20 jan 2023, 11:34 Iedere keuken machine gaat uiteindelijk kapot van brooddeeg. Maar met beleid en degen met hoge hydratatie kan je ver komen. En als in de gebruiks aanwijzing een hoeveelheid bloem staat daar maar 75% van gebruiken.
Dat klinkt logisch, ik doe sowieso losse broden, dus relatief kleine porties. Gebruik de machine maximaal 2x per week voor brood, niet boven standje 2. Ik hoop toch dat we hier nog heel veel jaren plezier van hebben, was een aardige investering. Als we vervanging gaan kope op termijn, welke machines zouden dan wel geschikt zijn voor brooddeeg?

Na heel lang zoeken heb ik uiteindelijk deeghaak met nummer KAT52.000SS gevonden. Die zou geschikt moeten zijn voor de KVC30 serie. Dit was de enige haak die ik kon vinden voor de 30 (niet XL) serie en kenwood had er nog maar 2. Nu hebben wij een KVC3170S en twijfel ik dus of die wel past. Als ik ga zoeken kan ik nergens het verschil tussen een KVC31 en KVC30 vinden. Sterker nog, de handleiding in de doos is voor de KVC30, dus zal hopelijk goed gaan.

De orgineel meegeleverde haak is dus met name voor zandkoekjes deeg en dat soort zaken?
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Deeg plakt op de deeghaak.

Bericht door Vitamine C »

Ik heb niet dezelfde machine dus kan het niet helemaal beoordelen. Maar mijn keukenmachine ging kapot, ondanks kleine deegjes.

Maar spiraalkneders zijn speciaal voor broden.

Zie test van levine

https://uitdekeukenvanarden.blogspot.co ... rtest.html

Zelf heb ik de famag en zeer tevreden over. Kneed deeg van 0,3kg (liever iets meer) tot 5kg deeg.
Plaats reactie