maxima spiraalkneder 10l

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
samsam

maxima spiraalkneder 10l

Bericht door samsam »

Iemand ervaring met de maxima spiraalkneder 10l? Deze zou 8kg deeg aankunnen, dus vooral ervaringen met redelijk wat deeg. Bij mij zou hij namelijk een 7kg deeg moeten kneden.
Gebruikersavatar
PeterD
Opboller
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 02 sep 2013, 13:59

Re: maxima spiraalkneder 10l

Bericht door PeterD »

In het draadje over de Maxima MPM7 is door Evert en mijzelf al iets geschreven over de MSM10. Hieronder mijn stukje.
PeterD schreef:Gisteren voor de tweede keer de machine gebruikt en dat ging al een stuk beter dan de eerste keer. Doordat ik nu ruim 3 kg deeg in de kuip had 'pakte' het ook beter.

Ik heb eerst gekneed met 60% van het water om bijna volledige glutenontwikkeling te krijgen en vervolgens de rest (tot 70%) van het water 'ingewassen'. Dat ging best goed. Ik vermoed wel dat 3 kilo toch echt de minimale hoeveelheid is. De komende weken verder experimenteren.

Voorlopig ben ik tevreden over de machine. Hij maakt niet te veel lawaai en lijkt, na twee beperkte tests, zijn werk goed te doen. Voor het schoonmaken moet ik nog een goede manier vinden. Ik laat eerst de deegresten drogen en krab die er dan eerst met een deegkrabber uit en ga dan met water en een beetje sop aan de gang.
Als aanvulling: De MSM10 voldoet voor mijn gebruik prima. Maar ik moet zeggen dat ik hem op het moment (nog) weinig gebruik en heb gebruikt, omdat ik nog in een kleine oven bak.
Kneden met 1 snelheid maakt het wel lastig om het deeg goed te ontwikkelen. De totale meng/kneedtijd komt bij mij meestal toch neer op een minuut of 15. Met een tweede stand/snelheid zou je een minuut of 4-5 kunnen mengen en dan in maximaal 5 minuten afkneden.
Peter

http://instagram.com/pmdanvers
Mixer: Kenwood KMC560, Maxima MSM10L, handen
Oven: Rofco B40
Als ik later groot ben, word ik bakker
Gebruikersavatar
Evert
Deegkneder
Berichten: 116
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 23:48

Re: maxima spiraalkneder 10l

Bericht door Evert »

Ik vind het een top machine, ben er erg blij mee.
Wanneer iemand de machine live wil testen kan dat natuurlijk altijd, geef maar een gil, ik zet 'm niet achter op de fiets dus zul je wel naar Schijndel moeten komen.
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: maxima spiraalkneder 10l

Bericht door brood daar zit wat in »

Evert schreef:Ik vind het een top machine, ben er erg blij mee.
Wanneer iemand de machine live wil testen kan dat natuurlijk altijd, geef maar een gil, ik zet 'm niet achter op de fiets dus zul je wel naar Schijndel moeten komen.
incl worstenbroodje :kwijl: ??
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: maxima spiraalkneder 10l

Bericht door lekkermelig »

brood daar zit wat in schreef:
Evert schreef:Ik vind het een top machine, ben er erg blij mee.
Wanneer iemand de machine live wil testen kan dat natuurlijk altijd, geef maar een gil, ik zet 'm niet achter op de fiets dus zul je wel naar Schijndel moeten komen.
incl worstenbroodje :kwijl: ??
Nee, 400... en wel direct opeten he!
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Evert
Deegkneder
Berichten: 116
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 23:48

Re: maxima spiraalkneder 10l

Bericht door Evert »

400 gaat niet meer lukken, we hebben ze immers niet om te bewaren :G
Daarnaast liggen ze zij-aan-zij te rusten bij -18 graden.
Gebruikersavatar
Koekebakker

Re: maxima spiraalkneder 10l

Bericht door Koekebakker »

Evert schreef:Ik vind het een top machine, ben er erg blij mee.
Wanneer iemand de machine live wil testen kan dat natuurlijk altijd, geef maar een gil, ik zet 'm niet achter op de fiets dus zul je wel naar Schijndel moeten komen.
Evert, Je hebt de Maxima spiraalkneder 10l nu in ieder geval meer dan 1.5 jaar. Ben je er nog tevreden over? Ik bak zelf telkens 8 broden in mijn steenoven. Mijn kitchenaid moet daar enorm lang op kneden (telkens deeg voor 2 broden), dat duurt me veel te lang. Tuurlijk zou ik wel een Rofco willen kopen, maar dan vind ik het wel weer een dure hobby worden. Dus, nog steeds tevreden?
Gebruikersavatar
Evert
Deegkneder
Berichten: 116
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 23:48

Re: maxima spiraalkneder 10l

Bericht door Evert »

Ik ben nog steeds tevreden, natuurlijk zullen er betere kneders zijn maar voor mijn voldoet ie perfect!
Plaats reactie