KENWOOD

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

KENWOOD

Bericht door bakplaat »

Mijn eerste Kenwood (Chef Excel) kocht ik ruim 30 jaar geleden,nadat ik al die tijd mijn (Brood)degen handmatig gekneed had en voor beslag en ander klopwerk een handmixer gebruikte.
Deze machine had nog een kunststof kom met een inhoud van 4,6 ltr.Heb met deze machine altijd plezierig gewerkt,heb hem verkocht aan een goede kennis en zij gebruikt hem nog steeds en sinds nu ruim 5 jaar heb ik omdat ik een met wat meer inhoud wilde hebben.

Mijn huidige machine,de KM 816 MAJOR heeft dan ook een kom met inhoud van 6,8 ltr.Ik kan er alles mee,van deeg kneden voor brood en allerlei soorten koek(jes)degen,tot het opkloppen van taart-/cakebeslag eiwitschuim,botercrèm's en slagroom.Heb er ook een blender bij en bij de aankoop zat destijds een waardebon voor een accesoire naar keuze,waarvoor ik toen voor een vleesmolen heb gekozen.

Als de Kitchenaid HD met die handige komlift een uitvoering met een grotere kominhoud had,was mijn keuze zeker daar op gevallen.

Ik weet ook wel dat er voor brooddegen niks boven een (spiraal)kneder gaat :2th: maar ik wil nu eenmaal een machine die mij alle bovengenoemde werkzaamheden uit handen neemt en dan investeer ik niet in twee machines.

Kortom ik ben en blijf nog steeds een echte KENWOOD fan. :G
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: KENWOOD

Bericht door stillekracht »

hihi....je mag mijn zonen/tjes wel eens een weekje lenen. Moet je opletten hoe snel er dan een grote spiraalkneder + Rofco staat :crazy:

Als je argumenten nodig hebt kan je ook net als ik 12000Km per jaar gaan fietsen en je vrouw ook laten fietsen of hardlopen. Dan wordt de aanschaf van dergelijke apparatuur ook wat sneller besloten!
Gebruikersavatar
bloemschopje

Re: KENWOOD

Bericht door bloemschopje »

Dag bakplaat,

Ik ben op zoek naar een vervanging voor mijn bbm die ik enkel gebruik om te kneden. Drie zonen zouden me misschien ook meer richting spiraalkneder moeten laten denken, maar dan heb je inderdaad niet de voordelen van een multifunctionele machine. Ik bak ook wel eens iets anders dan brood.

Van hoeveel meel kan je met jouw Kenwood vertrekken?
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: KENWOOD

Bericht door bakplaat »

bloemschopje schreef:Dag bakplaat,

Ik ben op zoek naar een vervanging voor mijn bbm die ik enkel gebruik om te kneden. Drie zonen zouden me misschien ook meer richting spiraalkneder moeten laten denken, maar dan heb je inderdaad niet de voordelen van een multifunctionele machine. Ik bak ook wel eens iets anders dan brood.

Van hoeveel meel kan je met jouw Kenwood vertrekken?
Nou Bloemschopje

Meestal draai ik met mijn Kenwood ( kominhoud 6.4 ltr.) voor 2 broden deeg en dat is 2x 550 gram bloem/meel = 1100 gram en dat kan hij met gemak aan,maar een enkele keer doe ik het wel eens voor 3 broden is dus 1650 gram en ook dan wordt het een goed deeg.Verder wat kleinere degen zoals voor Broodjes en Krentebollen.
En dan is de machine uitstekend geschikt voor koekjesdegen en allerlei beslagsoorten voor Taart en Cake,Slagroom Eiwitschuim en Botercrême...Zoals je zelf ook al zegt multifuntioneel. :2th:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
bloemschopje

Re: Kenwood

Bericht door bloemschopje »

Dat zijn zowat de hoeveelheden die ik in gedachte heb die het toestel aan moeten kunnen. Ik maak meestal wel 2 à 3 degen (telkens 1000 g meel) af op mijn bakdag, maar een grotere spiraalkneder zie ik niet echt zitten, want ik hou het liefst van wat variatie. Het zijn dus telkens 3 verschillende soorten brood zodat er voor ieder van het gezin keuze is.

Gaat anderzijds een deegje draaien voor 1 brood ook voldoende? Als jij op dit moment nu een nieuwe zou moeten kopen, wat zou je keuze dan zijn?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Kenwood

Bericht door Levinebaktbrood »

Bloemschopje: in een ander draadje heb ik e.e.a. Over de KitchenAid geschreven. Als ik een nieuwe machine zou moeten kopen dan is het geen KitchenAid meer of Kenwood maar een Bear Teddy Varimixer.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Kenwood

Bericht door bakplaat »

bloemschopje schreef: Gaat anderzijds een deegje draaien voor 1 brood ook voldoende? Als jij op dit moment nu een nieuwe zou moeten kopen, wat zou je keuze dan zijn?
Voor maar een brood is dat tevens de minimale hoeveelheid bloem/meel (550 gram) om een goed deeg(je) uit de machine te krijgen.
En als ik weer een nieuwe machine moest aanschaffen...ik zou direct weer voor de KENWOOD gaan,al was het maar voor de goede ervaringen tot nu toe :2th: en ook voor de wat ruimere kominhoud van 6,4 ltr.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
snamletrom

Re: Kenwood

Bericht door snamletrom »

beste..
ik heb een kenwood chef exsel type km210, nu is na jarenlange gebruik de motor opgebrand
hier in Belgie is die motor niet meer te vinden, kan iemand mij een adres bezorgen in Nederland
waar ik dit type motor kan vinden , alvast bedankt
graag een emailtje [E-Mail verwijderd, contact via PB of hier]
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Kenwood

Bericht door Ballie »

Ik ben even aan 't zoeken geweest, en heb DIT gevonden. Kost een paar centen, maar dan heb je ook niks... Ik bedoel, daar komen nog verzendkosten bij. Totaal ongeveer 100 euro...

En het is in België...

Succes...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
snamletrom

Re: Kenwood

Bericht door snamletrom »

bedankt ballie , heb direct een email verstuurt, want de afgebeelde motor op de website wijkt wel af van degene
die ik heb uitgebouwd, dus hopen ,nogmaals bedankt gaston
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Kenwood

Bericht door Ballie »

Ik weet natuurlijk niet hoe die motor eruit ziet. Ik heb mijn kneder nog nooit uit elkaar gehaald. Dus of het de goeie is, daar durf ik niets over te zeggen. Maar doe anders even een zoekopdracht op Google met het onderdeelnummer. Bij de afbeeldingen zie je dan van alles voorbij komen, waaronder verschillende typen motoren.

Maar wat is er precies kapot aan de motor? Je had het erover dat 'ie was doorgebrand. Heb je het dan alleen over de koolborstels? Of is er (nog) iets anders kapot... Die koolborstels zijn immers een stuk goedkoper dan een compleet nieuwe motor...

Succes...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Renee

Re: Kenwood

Bericht door Renee »

Ik heb sinds ongeveer 2 jaar een Kenwood Chef premier met een kom van 4,6 liter en ben daar super tevreden over. Ik bak nogal verschillende broden en kneed deeg voor 1 of 2 broden per keer. Dat gaat prima. Ook de zwaardere degen kan hij prima aan. Standaard werd hij geleverd met deeghaak, platte klopper en ballonklopper.
Verder kreeg ik er nog als accessoire een blender bij. Helemaal top.

Hiervoor had ik een Kitchenaid Artisan maar na die een jaar gebruikt te hebben had ik toch spijt van mijn aankoop. Het apparaat kon de zwaardere degen niet aan en de borgpen liep er door de kracht en trillingen steeds uit. Het apparaat was prima geschikt voor het kneden van een witbrood deegje en het maken van cakes, taarten etc. maar niet voor zwaarder, bruin/volkoren brood. Helaas was ik zo'n recensie op internet niet tegengekomen anders had ik hem niet aangeschaft. Uiteindelijk heb ik het apparaat verkocht aan iemand die alleen maar taarten en cakes bakt.
Gebruikersavatar
Jojo

Re: Kenwood

Bericht door Jojo »

Ik geef het topic even een schopje.
Van mijn oudejaarsuitkering straks wil ik graag een deegkneder kopen en ik ben me nu vast aan het oriënteren.
Ik heb lang mijn brood in mijn panasonic sd-253 broodbakmachine gebakken, maar ik kan met het brood minder dan een dag mee toe en het formaat is niet makkelijk mee te nemen in de broodtrommeltjes van de kinderen.
Nu wil ik graag een goede keukenmachine die deeg kan maken van 2 broden tegelijk. Ik wil dan om de dag kunnen bakken.
Ik heb alles al gelezen op de forum wat er over geschreven is (op zo'n moment mis ik het oude forum heel erg), maar ik kan nog geen keuze maken. Ik heb geen blender, dus dat is wel handig bij de kenwood. Maar welk type van de nieuwe serie moet ik dan nemen? Welke staat niet te stampen en is straks zomaar opgebrand? Mijn budget is waarschijnlijk 350-400 euro max.
Ik heb een keer deeg gemaakt in de broodbakmachine, maar dat brood werd veel zwaarder dan als ik het liet bakken in de machine zelf. Ga ik dat ook weer krijgen als ik het laat kneden in een (bijv.) kenwood en dan afbak in de oven? Kan ik überhaupt wel diezelfde luchtigheid krijgen dan? Ik vergelijk het niet met brood uit de winkel hoor, daar zit veel meer zooi in. Ik bak ook graag met speltmeel en dat is überhaupt niet goed verkrijgbaar in de winkel.
Wie heeft tips?
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Kenwood

Bericht door bakplaat »

Jojo...

Over mijn ervaringen met mijn KENWOOD machine heb ik in eerdere berichten voldoende geschreven en heb er verder geen aanvulling bij.
Je vraag of je er een voldoende luchtig deeg/brood mee krijgt,kan ik alleen maar bevestigen,zie ook mijn fotoalbums hieronder (BAKPLAATJES) het deeg van de broden/ broodjes op de foto's, zijn allen met de Kenwood gekneed (op enkelen na handmatig)
Met een budget van €.350-400 koop je een Kenwood en evt. ook een kitchenaid machine met een kominhoud van +/- 4,5 ltr.

Succes met het maken van een juiste keuze...en ik ben benieuwd welke het gaat worden.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Jojo

Re: Kenwood

Bericht door Jojo »

Ik heb je ervaringen zeker gelezen Cor. Mijn voorkeur gaat toch eerder uit naar de Kenwood dan de Kitchenaid. Waar ik alleen een beetje in omkom, is alle modellen en types. Waar moet ik dan opletten? Dat is een beetje het dilemma ook. :mrgreen:
Gebruikersavatar
ystava_nl

Re: Kenwood

Bericht door ystava_nl »

Een groot verschil in de kenwood modellen zit in de gebruikte aandrijftechniek. Ik heb een duurdere (KM040), die heeft een borstelloze motor. De goedkopere hebben dat niet. Mijn model heeft ook een RVS kneder en K-blad, waar goedkoper modellen dat van aluminium hebben (geloof ik). Bij werd verteld dat dat bij de KM040 noodzakelijk was ivm het grotere koppel van de KM040. Een borstelloze motor zou geruislozer moeten zijn, maar dat heb ik nog niet gemerkt, tenzij de andere kenwoods nog veel meer herrie maken.
Ik kan wel adviseren goed te kijken waar je koopt, vooral met garantie kan dat schelen. Ik heb de mijne bij Oostendorp in Tiel gekocht, die geeft 5 jaar garantie (incl ophalen). Ze geven ook erg goed advies over wat welk model kan, ze kunnen het je laten zien (o.a. brood kneden, pasta maken, etc). Als het qua afstand haalbaar is, zou ik zeker daar een keer langs gaan.
Over de blender ben ik heel erg tevreden. ik heb er nu drie maar die van de KM040 is beter dan de andere.

Waarschijnlijk kan de aanbieder van de Bear Teddy Varimixer je ook goed van advies dienen als die dichter bij je in de buurt zit, maar ik heb daar zelf geen ervaring mee (anderen op dit forum wel zoals je ongetwijfeld heb gelezen).

Just my 2 ct.
Gebruikersavatar
Jojo

Re: Kenwood

Bericht door Jojo »

Bedankt voor je ervaring, daar heb ik wat aan! Helaas is de jouwe wel buiten mijn budget.
Inmiddels heb ik na aardig wat gegoogled wel een overzicht gevonden van de verschillende kenwood typen.
Voor iedereen die dat handig vind om te bekijken: http://www.huistuintiel.nl/index.php?op ... Itemid=129
Ik ben er overigens nog niet uit. Ik woon in het Noorden van het land en binnen een half uur rijden geen kookwinkel te vinden die Kenwood verkoopt en/of demonstreert. Ik ben dus aangewezen tot internet kopen. Ik heb mijn panasonic broodbakmachine ook via internet gekocht en daar nooit problemen mee gehad, dus dat durf ik wel aan.
Nog meer ervaringen van mensen?
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Kenwood

Bericht door papagena »

Jojo schreef:Bedankt voor je ervaring, daar heb ik wat aan! Helaas is de jouwe wel buiten mijn budget.
Inmiddels heb ik na aardig wat gegoogled wel een overzicht gevonden van de verschillende Kenwood typen.
Voor iedereen die dat handig vind om te bekijken: http://www.huistuintiel.nl/index.php?op ... Itemid=129
Ik ben er overigens nog niet uit. Ik woon in het Noorden van het land en binnen een half uur rijden geen kookwinkel te vinden die Kenwood verkoopt en/of demonstreert. Ik ben dus aangewezen tot internet kopen. Ik heb mijn panasonic broodbakmachine ook via internet gekocht en daar nooit problemen mee gehad, dus dat durf ik wel aan.
Nog meer ervaringen van mensen?
Ik ben er zelf ook nog niet uit, maar weet wel waar ik vermoedelijk naartoe ga. Hier in het Noorden is de www.keukenmachineshop.nl Misschien is dat iets?
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Jojo

Re: Kenwood

Bericht door Jojo »

Ik twijfel nog wat tussen de KM010 en de KM020. Ik laat het even afhangen van het gegeven dat mijn man zijn baan kan kwijt raken deze week. Dan zullen we het geld ergens anders voor nodig hebben ben ik bang.
Ik heb overigens al een webshop gevonden die zeker 100 euro lager zit dan de keukenmachineshop! groningen is voor mij een uur rijden ook.
Gebruikersavatar
Renee

Re: Kenwood

Bericht door Renee »

hallo Jojo,

Ik heb deze machine: http://www.kenwoodchef.nl/assortiment/4 ... ef_Premier
Als je in de linker kolom klikt op verkooppunten zie je dat hij in verschillende winkels verkrijgbaar is.

De machine bevalt mij prima.

Vervelend zo'n bericht in deze tijd. Ik hoop voor jullie dat je man zijn baan kan behouden. Geen werk hebben is niet zo prettig.
Gebruikersavatar
Jojo

Re: Kenwood

Bericht door Jojo »

Nog een vraag. Heb je een grote schaal van 6,7 l echt nodig ipv 4,6l? Ik wil zeker 2 broden tegelijk kunnen bakken, anders moet ik elke dag bakken en daar heb ik simpelweg de tijd niet voor. Stel dat ik de grote kom neem, kan ik dan bijv. deeg voor 3 broden tegelijk kneden zonder dat ik de motor aan puin draai? En is het wel handig als ik een pakje slagroom wil kloppen?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Kenwood

Bericht door Levinebaktbrood »

Je kunt ook verschillende degen achter elkaar draaien. Om een bekertje slagroom stijf te kloppen pak ik de handmixer, die hoeveelheid is nl. te weinig voor mijn standmixer. Met de handmixer gaat het ook sneller.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Kenwood

Bericht door bakplaat »

Jojo schreef:Nog een vraag. Heb je een grote schaal van 6,7 l echt nodig ipv 4,6l? Ik wil zeker 2 broden tegelijk kunnen bakken, anders moet ik elke dag bakken en daar heb ik simpelweg de tijd niet voor. Stel dat ik de grote kom neem, kan ik dan bijv. deeg voor 3 broden tegelijk kneden zonder dat ik de motor aan puin draai? En is het wel handig als ik een pakje slagroom wil kloppen?
Voor jaren terug heb ik mijn vorige Kenwood mahcine (4,6 ltr.) ''de deur uit gedaan'' voor een met een grotere kom (6.7 ltr.) in de kom van 4.6 ltr. maak je gemakkelijk een deeg voor 2 broden (1100 gr. bloem/meel) dus de kom van 6,7 ltr. is ruim genoeg voor 3 broden (1650 gr. bloem/meel) De machine kan het ook wel aan,ik draai er regelmatig een deeg voor 3 broden mee.
Hij is ook handig voor het kloppen van bijv. een grotere hoeveelheid cake- of taartbeslag/kapsel van 12-15 eieren.
Laatst gewijzigd door bakplaat op vr 09 nov 2012, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Kenwood

Bericht door bakplaat »

Levinebaktbrood schreef:Je kunt ook verschillende degen achter elkaar draaien. Om een bekertje slagroom stijf te kloppen pak ik de handmixer, die hoeveelheid is nl. te weinig voor mijn standmixer. Met de handmixer gaat het ook sneller.
Als je verschillende degen bijv. 2-3 stuks achter elkaar draait ben je veel langer met je bakkerij bezig,elk deeg heeft zijn eigen proces (rijzen- vormen-rijzen en afbakken)

Een klein bekertje slagroom klop ik liever handmatig met de garde op.Slagroom moet je niet snel opgeklopt willen hebben en zeker niet met een handmixer,die klopt idd. sneller,maar een mooie LUCHTIGE slagroom zul je daar zeker niet van krijgen. :D,
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Jojo

Re: Kenwood

Bericht door Jojo »

Goed nieuws. Mijn man heeft zijn baan behouden en dus mag ik een machientje.
Wel heb ik mijn eisen/budget bijgesteld. Het is de KMC560 geworden en heb hem net online besteld. Ik hoop dat hij er volgende week is.
Kan niet wachten! :crazy:
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Kenwood

Bericht door bakplaat »

Toch nog even geduld Jojo voor je je nieuwe KENWOOD machine in huis krijgt,maar dat geduld zal je beloond worden,met alles wat je er binnenkort mee maakt.Veel succes,gemak en plezier er van... :2th:
Horen we erbinnenkort meer van?
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Kenwood

Bericht door Ballie »

Gefeliciteerd, je zult er geen spijt van krijgen.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Jojo

Re: Kenwood

Bericht door Jojo »

Ik zal mijn bevindingen delen hier. Ik moet sowieso uitvinden hoe de verhoudingen meel/gist/water enz. zijn.
Bij mijn bbm wist dat ik dat aardig, maar die kon ook wel wat hebben. Dat mislukte bijna nooit.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Kenwood

Bericht door Ballie »

Dan heb je 't over bakkerspercentages. Hoewel de percentages per oogst en per oorsprong kunnen wisselen kun je voor normaal brood over het algemeen uitgaan van de volgende hoeveelheden:

Meel/bloem: 100%
Vocht: 60%
Gist: 2%
Zout 2%

Dit is misschien wel heel erg algemeen, sommige recepten vragen immers om een natter deeg, maar wanneer je niet vanuit een recept werkt, dan kun je van deze hoeveelheden uitgaan, en indien nodig meer of minder vocht gebruiken.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
mamsjelief

Re: Kenwood

Bericht door mamsjelief »

Sinds afgelopen zaterdag ook een kenwood en mijn deeg komt hier veel beter uit.. Ik had nooit gedacht dat het zo'n verschil zou maken. Ook de andere accesoires zijn makkelijk te gebruiken. Het brood wordt veel luchtiger. :D
Gebruikersavatar
Jojo

Re: Kenwood

Bericht door Jojo »

Afbeelding
Vanmorgen eindelijk binnengekomen. Het is uiteindelijk de KMC570 ipv de 560. Die was niet meer leverbaar en voor 2 tientjes meer, mocht ik deze wel. Nou, daar zeg je geen nee tegen natuurlijk. Vanmiddag wilden de kids eerst cupcakes maken. Dat komt wel goed uit, want ik heb een 2ehands panasonic bbm voor mijn ouders op de kop getikt die ik eerst wil testen. Morgen komt het brooddeeg wel.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Kenwood

Bericht door bakplaat »

Veel gemak plezier en succes,met je nieuwe KENWOOD machine Jojo...Je zult geen spijt krijgen van deze nuttige ''Investering'' :2th:
Binnenkort foto's van je eerste resultaten?
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Kenwood

Bericht door TigerManZ »

Da's een mooie machine!
Veel plezier ermee :G
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Riet
Deegroller
Berichten: 403
Lid geworden op: za 07 apr 2012, 08:37

Re: Kenwood

Bericht door Riet »

Die ziet er mooi uit JoJo, veel plezier met je machine.
Groetjes,
Riet
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Kenwood

Bericht door Melinda »

Jojo schreef:Vanmorgen eindelijk binnengekomen. Het is uiteindelijk de KMC570 ipv de 560. Die was niet meer leverbaar en voor 2 tientjes meer, mocht ik deze wel. Nou, daar zeg je geen nee tegen natuurlijk.
Gefeliciteerd en veel plezier met het nieuwe werkpaard.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Jojo

Re: Kenwood

Bericht door Jojo »

Met welke stand kneden jullie een volkoren brooddeeg en op welke stand?
Als ik kijk op de bijgeleverde CD dan zou het eerst een minuut op de laagste stand (=min.) en dan 4 minuten op stand 1. Dat lijkt mij nogal kort.
Als ik kijk op jouw bakplaatjes Cor, dan staat daar al 10-12 minuten.

Verder heb ik een (groot) bakblik van onder 12 cm x 26 cm en boven aan 14x31 cm, 10 cm hoog. Hoe weet ik nou hoeveel gram meel ik moet hebben?
Ben stiekem gewoon wat nerveus om te beginnen. :lol:
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Kenwood

Bericht door bakplaat »

Wat er op die CD staat,moet je maar gauw vergeten Jojo...Zelf begin ik ook op stand min. Na ong. 1 minuut als alles begint te ''pakken'' het zout erbij en nog 1 minuut op stand 1 Dan indien nodig nog wat vocht toevoegen en dan de rest van de kneedtijd op stand 2-3 tot het deeg goed loslaat van de kom en je van het deeg een vliesje kunt trekken

Voor die (grote) maat broodbus zou ik minimaal beginnen met 650-700 gram bloem/meel (= 100%) en pas daar je recept op aan...
...Succes! En laat ons spoedig weten hoe je eerste brood ''uit de bus'' gekomen is.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Jojo

Re: Kenwood

Bericht door Jojo »

Dankjewel Cor, na het eten ga ik meteen aan de gang!
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Kenwood

Bericht door TigerManZ »

Hoi Jojo,

Misschien heb je iets aan de volgende tabel: http://www.deleukstetaarten.nl/tabellen

De door jouw genoemde maten van het bakblik staan er niet bij. Gemiddeld is die 13 x 27½cm en dat kun je omrekenen naar ongeveer vierkant, de ene zijde 7 cm langer, de andere 7cm korter en dan kom je op 20 x 20½cm. Het bakblik 20 x 20cm staat er wel bij.
De getoonde zijn alleen 7 of 6cm hoog en die van jou 10. Dus zul je ongeveer 1/3 meer moeten rekenen dan hier opgegeven.
Volgens mij heb je dan een aardige benadering van de hoeveelheden die je nodig hebt bij jouw blik. Wellicht heb je meer bakblikken van andere maten en kunnen deze tabellen je erbij helpen.

Gezien de ervaring van Cor Bakplaat kun je zeker daar op af gaan :!:

Suc6 met bakken :G
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Jojo

Re: Kenwood

Bericht door Jojo »

Ik heb er nu een brood in van 650 gram, inmiddels op stand 2. Ik durf hem niet echt hoger te doen, want ik vind dat hij best wel schud. De bal deeg blijft ook om de deeghaak zitten. Is dat normaal?

Wat ik heb gebruikt:
450 speltmeel/200gr speltbloem
413 gram lauw water
2 theelepels gist
3 thl zout
en 2 eetlepels olijfolie

Ik ben een beetje afgegaan op het recept wat ik altijd in mijn bbm gebruikte en de tips hierboven.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Kenwood

Bericht door bakplaat »

Als dat maar genoeg gist is Jojo,twee theelepels lijkt me wat weinig,als je toch met theelepels werkt,kun je beter drie gist en twee zout gebruiken,maar nauwkeuriger is als je het kunt afwegen.

Dat schudden van de machine heb ik zelf niet hoor,al zet ik 'm ook op stand 3. Iets schudden kan trouwens geen kwaad,als hij maar niet aan de wandel gaat.Kan ook komen dat het eigenlijk maar een klein deegje is.Ik gebruik altijd 1100 gram bloem/meel voor twee broden en voor broodjes deeg 850 gr.

En dat het deeg om de haak blijft draaien lijkt maar zo,als je het kneedproces goed blijft volgen,zie je dat het toch steeds in beweging is,wat zich op het ene moment onderin bevindt,draait even later weer bovenin.
Ook met lauwwarm water in een "machinaal " deeg moet je goed uitkijken,dat kun je beter zo houden,dat het eerder iets of wat kouder aanvoelt dan echt lauw.Het deeg warmt zich tijdens het kneden altijd wat op.(Wrijvingswarmte)
Denk aan de vochtberekenings methode...3xgewenste deeg temp.- bloemtemp.- omgevingstemp.= vochttemperatuur.Trek daar nog eens 10% van af voor die wrijvingswarmte.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Kenwood

Bericht door Levinebaktbrood »

2 theelepels gist is vind ik goed te doen in het recept. 2 theelepels gist = ± 6 gram.
3 theelepels zout is daarentegen te veel, dat zou ik afwegen en niet in een theelepel afmeten.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Jojo

Re: Kenwood

Bericht door Jojo »

Het staat nu in de vaatwasser (die net aan is geweest) voor de laatste rijs en het lijkt niet slecht.
In mijn bbm had ik de volgende verhoudingen:
500 gram speltmeel (350 meel, rest bloem)
1 theelepel gist
1,5 theelepel zout
2 eetlepels olijfolie
360 ml water

Dat werden altijd mooie luchtige broden die heel goed rezen.
Vandaar mijn verhouding nu met brood in de oven.
Ach, ik zie wel hoe het proeft morgen. ;-)
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Kenwood

Bericht door bakplaat »

Spannend...wordt het een happy end? :G
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Jojo

Re: Kenwood

Bericht door Jojo »

Niet helemaal Cor. Levine had gelijk, teveel zout. Ik heb het even na gemeten, uiteindelijk zat er 7 gram gist in en 20 gram zout. ;S
Uiteindelijk is er wel wat meer bloem in gegaan. Ovenrijs was er niet veel. De 2e rijs was nu een uur, misschien had dat ook langer gemoeten.
Het resultaat was een heel compact brood. Niet vies, maar echt lekker ook niet.
AfbeeldingZo ging het de oven in.
Afbeelding Het eindresultaat.

Dit is hoe de machine draait: http://youtu.be/T6BlHCHXYuw
Op 2 gaat het goed, bij 3 vind ik hem teveel dansen.
Wat vinden jullie? Ik heb er wat een knoop van in mijn maag eigenlijk.
Overigens zit er nu dit brood van Levine erin. Met exact die hoeveelheden. ;-)
Gebruikersavatar
Lange-jan

Re: Kenwood

Bericht door Lange-jan »

Het lijkt wel of er geen anti-slip voetjes onder zitten?
Gebruikersavatar
Jojo

Re: Kenwood

Bericht door Jojo »

Zitten er wel onder Jan. Ik heb er ook nog even een anti-slipmatje onder gehad, maar dat maakte geen verschil. Zou de ondergrond nog uitmaken?
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Kenwood

Bericht door bakplaat »

Ovenrijs was er niet veel zei je Jojo en de narijs (in de bus),zal dan ook aanzienlijk minder geweest zijn. ;B Dit is te verklaren dat je teveel zout in je deeg gebruikt hebt.Aanvankelijk had je het over 3 thl. zout en nu aan het begin van dit relaas zeg je dat er wel 20 gr. zout in zit,dat is 3% op je 650gr.bloem/meel,terwijl je gemakkelijk kunt volstaan met 1,5-2 % :mrgreen: Het overtollige zout fungeert dan ook als een soort rijsremmer,waardoor dat compacte brood komt.
Ik blijf ook bij mijn aanbeveling,om toch ook wat meer gist te gebruiken,dan die 2 thl. wat volgens Levine 6 gram is,terwijl het gebruiksadvies van droge gist is 7gr./500gr.bloem/meel en je gebruikt in je recept zelf daarvan 650gr.

In je youtube filmpje zie ik je machine toch echt niet overdreven ''dansen'' Jojo Hij beweegt idd. wel wat,maar blijft op z'n plaats.Dat bewegen doet 'ie bij mij ook hoor en dan kneed ik mijn degen tussen stand 2-3 en heb 'm ook op een granieten aanrecht staan.
Niet iets om er een ''knoop in de maag gevoel'' van te hebben.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Jojo

Re: Kenwood

Bericht door Jojo »

Ik heb de theelepels nagewogen Cor, dus de hoeveelheid is hetzelfde alleen weet je nu de grammen.
Het volgende brood is beter gelukt, maar ik vind hem nog wat "nat" van binnen en hij mag nog luchtiger van mij.
AfbeeldingAfbeelding
Ik heb precies de volgorde en de hoeveelheden aangehouden die Levine noemde in het recept.
Wat kan ik nu het beste nog aanpassen; meer gist, minder water, langere rijstijd (2e)?
Kan het überhaupt zo luchtig worden als uit de bbm (panasonic sd253)?
Wat snelheid betreft houd ik gewoon stand 2 aan, dan valt het schudden idd wel mee. Ik heb ook het idee dat de kom niet genoeg gewicht geeft om dat gedeelte op zijn plaats te houden.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Kenwood

Bericht door bakplaat »

Hallo Jojo
Het brood ziet er al beter/minder compact uit :2th: .Als je volgens het recept (580 gr.bloem/meel) van Levine te werk bent gegaan èn het brood gebakken hebt in dezelfde (grote) broodbus,kom je deeg tekort.Wat je nu nog doen kunt is toch weer die 650 gram (=100%) gebruiken en alle andere ingrediënten in verhouding volgens haar recept uitrekenen.Verder zou ik niet meteen al het vocht (62,9%) in eens toevoegen.De ene keer kan de bloem/meel iets meer/minder vocht aan,dan de vorige of volgende keer.En zorg dat het niet te warm is,lauwwarm is heel betrekkelijk zeker voor een machinaal deeg.Als je twee-drie keer water ''op gevoel'' beoordeeld kun je het evenzoveel keer wel lauwwarm vinden,maar kan het toch steeds verschillend zijn. :mrgreen: Het water mag eerder wat kouder aanvoelen,in de bakkerij gebruikten we op hete zomerse dagen vaak IJsKOUD water.
Ook de rijstijden kunnen steeds wat verschillend nodig zijn...het ene deeg is het andere niet,dus zul je daar zelf alert op moeten blijven.En wat betreft deeg/brood uit een BBM heb ik geen ervaring mee,kan je daar geen antwoord over luchtigheid daarvan geven.
Ik hoop dat je derde brood nog weer beter ''uit de bus komt'' als de eerste twee.En probeer ook eens een andere bloem/meelsoort dan Spelt,of je moet er bij zweren en niets anders willen.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Plaats reactie