Welke machine voor de 'kleingebruiker'

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
apvangoud
Deegkneder
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 21 sep 2014, 10:18

Welke machine voor de 'kleingebruiker'

Bericht door apvangoud »

Hallo,

Ik zit een beetje met een dilemma, op het moment ben ik in het bezit van een BOMANN 1200w mixer, prima ding op zich, alleen ik denk dat het kneden van brooddeeg beter kan want vaak gaat het deeg om de kneedhaak zitten en draait dan vrolijk rondjes mee in plaats van dat het echt goed wordt gekneed. Ik ben dus op zoek naar een andere -liefst planetaire- mixer die goed deeg kan kneden en tevens ook andere werkzaamheden kan verrichten.

Nu heb ik gemerkt dat er op dit forum heel veel Bear Teddy fans zijn, dus dat is zeker een overweging waard er zo een aan te schaffen maar wat me nog tegenhoud is de hoge aanschafprijs. Ik bak per week niet zoveel, laten we zeggen +/- 4 broodjes, voor eigen gebruik :G ik zou graag deeg voor 2 broden tegelijk willen kunnen maken.

Toen kwam ik de MPM 7 tegen, wat me in eerste instantie ook een goed alternatief lijkt, aanschafprijs is 'vriendelijker' maar heb ook wat wisselende reacties gelezen over duurzaamheid e.d. en als ik besluit voor de MPM 7 te gaan, heb ik dan straks niet hetzelfde euvel van een ronddraaiend deegje i.p.v. een goed gekneed deeg?

Ik vind het moeilijk om te beslissen, als het alleen over de aanschafprijs gaat dan is de MPM een goede optie, maar uiteraard wordt het een duurkoop als de machine niet voldoet.

Kunnen jullie me helpen/adviseren?

Alvast dank voor de reacties!

Groeten,
Aart
Groeten,
Aart

Bear Teddy Varimixer - ATAG Stoomoven - Maxima 20 liter 2 snelheden spriaalkneder- Famag Grilletta 2-speed spiraalkneder - Maxima EPO XL 2 oven.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Welke machine voor de 'kleingebruiker'

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik zou voor de Bear Teddy gaan, zonder ook maar 1 seconde te twijfelen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Welke machine voor de 'kleingebruiker'

Bericht door lekkermelig »

Ik zou ook zonder twijfel voor de Bear Teddy gaan, zeker als het bakken een beetje serieuze hobby is en geen bevlieging.
Maar broodbakken hoef je zeker niet te doen om geld te besparen, ik heb wel eens uitgerekend wat het per broodje kost als je je eigen apparatuur (oven/kneder, mandjes/blikken etcetera) afschrijft over 10 jaar. Dan heb ik een Rofco oven en bak ik vaak 10 broden per week, maar ook met gewone oven en kneder en 4 broden per week is het nog steeds geen rationele beslissing, en dan heb ik de energiekosten niet eens meegerekend. Je bakt zelf omdat het veel lekkerder is, en omdat je het leuk vindt, en daar horen goede spullen bij om je hobby te beoefenen. Dat hoeft natuurlijk niet perse een Bear te zijn, met dit soort hoeveelheden kan je nog steeds prima met de hand kneden of stretch en fold achtige technieken gebruiken zodat je weinig hoeft te kneden. Het is dus maar net wat je er voor over hebt. Gek genoeg heb ik geen seconde nagedacht over mijn Bear, en wel driekwart jaar over een fatsoenlijke oven lopen dubben. En andere mensen geven hun geld weer uit aan een auto, roken of in de kroeg...Het is maar net wat je belangrijk vindt.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Welke machine voor de 'kleingebruiker'

Bericht door Melinda »

Hier nog zo'n Bear Teddy fan. :G
Gewoon een topper!
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Remer

Re: Welke machine voor de 'kleingebruiker'

Bericht door Remer »

Hallo Aart,

Het om de haak vast gaan zitten van het deeg kan liggen aan;
- een te klein deegvolume,
- een ongunstige water/meelverhouding,
- aan de vorm van de kom en de kneedhaak,
- of aan een combinatie van de factoren.

Ik zou eerst eens goed gaan experimenteren met de eerste twee genoemde factoren alvorens wéér een machine aan te schaffen. Want ook bij de Bear Teddy heb ik op video's het deeg vast om de haak zien zitten. De Santos N50, waar ik voornamelijk mee kneed, heeft bij kleine hoeveelheden (500 gram meel) daar ook last van. Ik kan dat met een goede water/meelverhouding in combinatie met een nog door de kneedhaak goed te hanteren minimaal deegvolume redelijk tegengaan.

Misschien kun je in een 'ervaren kneder' eens laten kneden met je machine.
Gebruikersavatar
MarjoleinB
Jongste bediende
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 20:11
Locatie: Boxmeer

Re: Welke machine voor de 'kleingebruiker'

Bericht door MarjoleinB »

Hallo Aart,

Ik bak alleen in het weekend brood met mn kneder en oven, doordeweeks nog steeds met mijn Panasonic broodbakmachine (zolang deze het blijft doen).

Ik heb 2 jaar een Kenwood mixer gehad en daarbij bleef het deeg ook om de haak cirkelen.
Omdat ik de kleine kom had kon ik geen andere haak kopen die hier op het forum aangeraden wordt als oplossing voor dit probleem.
Daarom toch een Bear Teddy gekocht en daarvan geen moment spijt gehad!
Ik heb geen last meer van deeg dat opkruipt, het wordt prima gekneed.

Aan jou de keus maar mijn advies is, geef wat meer geld uit en koop direct een goede kneder als je het geld hebt.

Groetjes, Marjolein
Gebruikersavatar
apvangoud
Deegkneder
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 21 sep 2014, 10:18

Re: Welke machine voor de 'kleingebruiker'

Bericht door apvangoud »

Iedereen bedankt voor de reacties!

Het feit dat bijna iedereen zo lovend is over de Bear zegt toch wel genoeg denk ik dus ik denk dat ik toch daarvoor ga, het is een wat grotere uitgave, maar kwaliteit heeft uiteraard zijn prijs. Voorlopig nog even doorsparen dus :-)
Groeten,
Aart

Bear Teddy Varimixer - ATAG Stoomoven - Maxima 20 liter 2 snelheden spriaalkneder- Famag Grilletta 2-speed spiraalkneder - Maxima EPO XL 2 oven.
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Welke machine voor de 'kleingebruiker'

Bericht door miesje1959 »

Goede keus! :2th:

SInds een half jaar ben ik ook in het bezit van een Bear Teddy.
Fantastische kneder en lekker stil.
Ook ik heb van opkruipend deeg geen last.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
apvangoud
Deegkneder
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 21 sep 2014, 10:18

Re: Welke machine voor de 'kleingebruiker'

Bericht door apvangoud »

Ik heb de knoop doorgehakt (als ik eenmaal iets in m'n hoofd heb...) en heb een Bear Teddy besteld. Alu-Grey is de kleur :G moet dan maar met terugwerkende kracht wat sparen :D

Mijn Bear wordt vandaag opgestuurd! Dus als het goed is dan kan ik 'm morgen een mooie plaats geven in de keuken :2th:
Groeten,
Aart

Bear Teddy Varimixer - ATAG Stoomoven - Maxima 20 liter 2 snelheden spriaalkneder- Famag Grilletta 2-speed spiraalkneder - Maxima EPO XL 2 oven.
Gebruikersavatar
MarjoleinB
Jongste bediende
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 20:11
Locatie: Boxmeer

Re: Welke machine voor de 'kleingebruiker'

Bericht door MarjoleinB »

Hoi Aart,

Heel veel bakplezier met je Bear!

Groetjes, Marjolein
Plaats reactie