Kneedmachine tot 1kg deeg

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door GebakkenLucht »

Hallo allemaal,

Ik ben nu ongeveer drie maanden onderweg met zelf brood bakken en het lijkt erop dat het broodbakvirus ook bij mij onder de leden is gekropen. hehehehe :lol:

Ik ben bezig om het kneden wat beter onder de knie te krijgen. Ik denk dat de methode van het mengen en de methode van het kneden zeer bepalend zijn voor de resulterende kwaliteit van het brood.

Tegenwoordig doe ik eerst het water in de kom en meng dan pas geleidelijk het meel er aan toe. Nou, dat geeft al een beter resultaat.
Toch denk ik dat het mogelijk is om het deeg beter, meer, te laten rijzen als het deeg beter gekneed wordt.
Daarom denk ik dat ik uiteindelijk toch wel op een kneedmachine zal uitkomen.

Ik heb er nog helemaal geen haast mee. Ik ben nog volop aan het leren en het gevoelscontact met het deeg geeft mij ook veel informatie waar ik een hoop van opsteek.
Maar toch wil ik wel dat mijn deeg eens de pan uitrijst!! Zonder overmatig gist toe te voegen uiteraard.

Ik wil tussen de 100 en 300 euro besteden aan een kneedmachine. Als het echt een goed apparaat is mag het ook wel wat meer kosten. Maar toch niet meer dan 400.
In mijn situatie bak ik maar één brood tegelijk dus ik hoef maar deeg te (laten) kneden van hooguit 1 kg. Dus dan vind ik daarom 400 toch wel de limit.

Ik heb een beetje op internet rondgeneusd en ook in dit forum wat rondgekeken.
Momenteel beperkt mijn keus zich rond drie apparaten. Ze zijn alledrie toegespitst op mengen en kneden. Ik hoef geen blender erbij of een all-round machine.

De eerste machine waar mijn oog op valt is
Krups KA303 Perfect Mix
Als ik naar de deeghaak kijk dan denk ik dat deze door het deeg heen snijdt. Ik vermoed dat hierdoor meer lucht in het deeg zal komen.
Dit is een erg nieuw apparaat en daarom zijn er nog geen reviews over te vinden. Ik vind hem best wel interessant vanwege de RVS constructie en dus ook vanwege die deeghaak.

De tweede waar mijn aandacht naar uitgaat is
Kenwood KMX51
Dit is een bekend en goed merk. Als ik op de reviews afga zou dit best een goede keus kunnen zijn.

De derde die ik op mijn lijstje heb staan is
KitchenAid 5K45SS
Dit is dus het kleine broertje van de KA HD, maar voor mijn behoefte zou het best kunnen voldoen.
Maar ik heb wel wat negatieve verhalen gelezen over de C-haak van dit ding. Bij die van Krups heb je het meer over een G-haak.

Ik heb ook een filmpje bekeken over Equipment Review: Best Stand Mixers

En hier zijn ze best positief over de KA machine.

Wat vinden jullie daar nou van?
Persoonlijk heb ik een lichte voorkeur voor de Krups vanwege het lichtere gewicht en de G-haak.
Ik heb weinig ruimte in mijn keuken en zal waarschijnlijk steeds de machine van een standplaats naar een werkplek moeten overplaatsen.
Dan is die van Krups iets lichter.
Maar die KA heeft wel zeer positieve kritieken. De directe aandrijving en het lage vermogen spreken mij ook wel aan. Die KA doet het maar met 250W terwijl die van Krups over 900W beschikt. Dus die Krups zal wel een indirecte aandrijving hebben en mogelijk daardoor ook wat meer lawaai maken.

Ik heb inmiddels geleerd dat je het deeg niet te droog moet maken, want droog deeg rijst sowieso niet.
Hebben jullie hier iets aan toe te voegen? Qua machine keus dan?
Moet ik anders gewoon volgend jaar mijn geld maar eens investeren in die Krups? Of toch een van die andere twee?


Alvast bedankt voor het meedenken,
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
willemsingapore
Deegkneder
Berichten: 159
Lid geworden op: do 31 okt 2013, 05:53

Re: Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door willemsingapore »

Ik had ooit een Kenwood KMX51. Ik moet eerlijk zeggen dat het deeg kneden van deze machine niet zo goed is. Het deeg gaat als een bal om de haak zitten en draait dan rond zonder echt gekneed te worden. Je moet het constant naar beneden drukken. Later hab ik een speciale spiraal kneedhaak laten maken. Dat verbeterde het kneden aanzienlijk. Voor cake beslag en eiwitten opkloppen is de machine erg goed. De Teddybear die ik nu heb is erg goed in kneden maar in mindere mate voor eiwit kloppen.
Ik denk dat als je een machine wilt kopen voor deeg kneden je vooral hierop moet letten. Desnoods vraag je in de winkel voor een demonstratie :lol:

Success,

Willem
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door GebakkenLucht »

Ik heb nog even verder gekeken en kwam toen op de
Kenwood MX271
Die is dus maar 149 euro. Dat scheelt nogal.

Ik wil gaan zoeken of hiervoor ook een speciale spiraal kneedhaak voor te krijgen is. Want het is wel een Kenwood.
Maar de reviews die ik ervan lees zijn op zich al overwegend goed.

Deze zou voor mijn situatie echt wel kunnen voldoen. Ik ga hier echt geen bergen deeg staan te kneden. En zeker niet elke dag.
Als ik dat ga doen plof ik in de kortste keren uit elkaar. ;)
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door Bakmiep »

Denk dat de kans nihil is dat je daar een spiraaldeeghaak voor vind. Of iemand moet die speciaal voor je maken, maar de haak mag dan ook niet te zwaar zijn. Apparaat is maar 400 watt. Dat is niet veel. Verwacht niet te veel van deze machine, is meer voor cakebeslag enzo.

Ik kneed ook geen bergen brood en ook zeker niet iedere dag, maar heb toch voor een betere kneder gekozen.
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door miesje1959 »

Voor een goed brood heb je een goede kneder nodig en 1 kg deeg is niet veel, voor je het weet wil je een grotere kneder.
Je kunt dan beter via marktplaats een BBM kopen die de eerste periode voor je kneedt. Een BBM kneedt ook een prima deeg. Je bent dan niet zo duur uit en kun je doorsparen voor een nog betere kneder met spiraalhaak.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door GebakkenLucht »

Voor die MX271 heb ik hem inderdaad niet gevonden.

Ik ben terug gaan zoeken, vanaf de spiraal haak.
Dan kom ik in eerste instantie bij de KMM020 en vandaar bij de Chef Titanium. Die is ook nog ruim 400 euro. En dat vind ik als beginner eigenlijk te ver boven mijn budget.

Maar de Chef serie van Kenwood begint bij de KM336 Chef Classic en die is er dus al voor 239 euro. Vermogen: 800 Watt.
Als ik naar de deeghaken kijk lijkt het erop dat die toch wel geschikt is voor een spiraalhaak.

Dus misschien moet ik dan eens informeren bij Kenwood of die er inderdaad inpast.
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door Bakmiep »

De spiraaldeeghaak van Kenwood past alleen op een Major met een kan van 6,7 liter. De haak is groot en zwaar, dus de machine moet zwaar genoeg zijn om de haak aan te kunnen anders is binnen mum van tijd je apparaat stuk.
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door Bakmiep »

Om te zien hoe groot en zwaar de spiraaldeeghaak van Kenwood is zie de foto. (Alleen de haak weegt al 650 gram en is 20 cm lang.) Daar moet je een degelijke machine voor hebben om die haak te kunnen gebruiken. Past zo wie zo niet op een machine met een kleine kan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door GebakkenLucht »

Nou, dan moet ik die spiraalhaak maar uit mijn hoofd zetten. Ik wil voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, maar dat is dus in dit geval niet mogelijk.

Als beginnende thuisbakker vind ik 300 euro echt wel genoeg voor een kneder. Ik denk dat ik om te beginnen dan toch maar die MX271 moet nemen. Omdat die zo goedkoop is en toch degelijk. Om het dan toch eens te proberen.
Want 500 euro voor een kneedmachine is echt te veel voor mij.

Astrid: ik had al een BBM via marktplaats gekocht. Gloednieuw en maar 15 euro. Ik heb hem direct weer doorverkocht voor 16 euro. Dus toch nog 1euro winst gepakt. ;)
Maar ik heb nog wat verder rondgekeken op internet en toen las ik een review van iemand die al jaren met BBM's werkt en daar heel tevreden over is. Maar ze zei er wel bij dat het loopmechanisme na een paar jaar is versleten en je dan dus steeds een nieuwe machine nodig hebt.

Als ik kijk naar het mechanisme in een BBM dan zie ik daar een of twee schoepen in zitten die het mengsel in beweging brengen. Dat is toch wat anders dan een deeghaak die zich door het deeg heenwerkt. Ik denk dat je met een deeghaak een luchtiger deeg krijgt dan met de schoepen van een BBM. Ik lees ook best wel positieve reviews over die goedkopere kneedmachines.

En ik ben niet op zoek naar een machine die mij het werk uit handen neemt omdat het zo vermoeiend is. Ik vind het best wel meevallen. Ik ben ook niet zo klein uitgevallen. Door eerst het water erin te doen en dan stap voor stap het meel toe te voegen gaat het ook al een stuk makkelijker. Je hebt er alleen wel wat meer tijd voor nodig. Vind ik niet zo erg.
Ik laat het nu ook een half uurtje staan om in te trekken voor ik echt ga kneden. Dat heb ik van wie bakt mee. Als dat half uurtje voorbij is gaat het kneden veel gemakkelijker en sneller. En ik hou het in de kom tot al het meel is opgenomen. Dus het wordt niet natter of droger.

Het gaat er mij dus om dat ik een beter deeg krijg, luchtiger, dan ik nu met de hand kan maken. Als dat voor 150 euro mogelijk is knijp ik mijn handen dicht.


Ik herken wat je zegt over meer bakken en een grotere machine nodig hebben. Maar daar kan ik echt niet aan beginnen want ik zal het merendeel toch echt zelf moeten opeten. En als ik daar aan begin vliegen de kilo's er zo weer aan. Ik ben net zo blij dat ik al zoveel ben afgevallen in de afgelopen jaren. Dus dat laat ik me toch echt niet meer gebeuren. HOE LEKKER HET OOK MOGE ZIJN!!! :G
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door GebakkenLucht »

Na stug doorzoeken heb ik toch nog deze gevonden:
Kenwood KM636
Dat is dus een Major van ruim 6 liter...
Maar dus wel 400 euro, incl verzendkosten.
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door Levinebaktbrood »

Er is wel een aangepaste kneedhaak voor de Kenwood Patissier;, zie hier.

Je wilt, zoals je zelf al zegt, voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Voor het bedrag wat je wilt uitgeven koop je geen machine die qua kneedresultaat te vergelijken is met duurdere machines zoals een Bear Teddy of een spiraalkneder. Het blijft behelpen en vaak is dan goedkoop duurkoop.

Ik heb zelf ook een Espressions Mixmaster, die is voor ± 350 euro te koop. Prima machine voor cakebeslag en ook brooddeeg kneden van uitsluitend bloem gaat prima. Wil ik echter een volkorenbrood bakken dan trekt die machine het niet.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door Bakmiep »

Levinebaktbrood schreef:Er is wel een aangepaste kneedhaak voor de Kenwood Patissier;, zie hier.
Had Willem die niet? Er staat me bij dat hij op een gegeven moment problemen met zijn machine kreeg door de haak.
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door GebakkenLucht »

Levinebaktbrood schreef:Er is wel een aangepaste kneedhaak voor de Kenwood Patissier;, zie hier.

Je wilt, zoals je zelf al zegt, voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Voor het bedrag wat je wilt uitgeven koop je geen machine die qua kneedresultaat te vergelijken is met duurdere machines zoals een Bear Teddy of een spiraalkneder. Het blijft behelpen en vaak is dan goedkoop duurkoop.

Ik heb zelf ook een Espressions Mixmaster, die is voor ± 350 euro te koop. Prima machine voor cakebeslag en ook brooddeeg kneden van uitsluitend bloem gaat prima. Wil ik echter een volkorenbrood bakken dan trekt die machine het niet.
Knap dat je toch zo'n spiraalhaak hebt gevonden voor de Kenwood Patissier. Maar als die machine geen volkorendeeg kan kneden valt ie voor mij helaas toch af.

Volkorenbrood is voor mij wel essentieel. Ik ga echt niet alleen maar wit brood zitten eten. Ik denk dat die Expressions Mixmaster dan ook afvalt.

Als die Kenwood KM636, met een 6,7 ltr kom ook te weinig kracht heeft voor een volkorendeeg tot 1 kg valt die voor mij ook af. Die zou in het uiterste geval voor mij nog wel te doen zijn. Bij Art & Craft is ie te koop voor €379,- incl. verzendkosten. Die heeft 900 Watt. Maar het gaat dus om het koppel dat de machine uiteindelijk aan de haak afgeeft.
Dat zou dus sparen worden. Die Patissier kan ik bij wijze van spreken volgende maand al kopen.

Je kan er toch ook rekening mee houden dat je het deeg niet al te droog maakt? Een natter deeg kneedt toch makkelijker?
Of anders korter kneden en langer rijzen?
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
Remer

Re: Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door Remer »

Het is niet het gewicht van de haak dat de machine belast maar de weerstand die de haak ondervindt tijdens het kneden.

Het vermelde vermogen zegt niet veel over de capaciteit. Zo zijn sommige machines met lage vermogens veel sterker dan die met zogenaamde hoge vermogens. Alles hangt af van de constructie. Daarbij zegt het vermelde [u]opgenomen[/u] vermogen niet veel over het afgegeven vermogen (kneedkracht).

Een haak kan bij een goed ontwerp en materiaalkeuze heel licht zijn. De haak van een Hobart N50 (250 Watt 5 ltr.) weegt b.v. 190 gram.

Zoek een goede tweedehands (b.v Hobart N50 / Kenwood Major)
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door GebakkenLucht »

Remer schreef:Het is niet het gewicht van de haak dat de machine belast maar de weerstand die de haak ondervindt tijdens het kneden.
Kijk, dat bedoel ik.

Ik ben vanmorgen op internet in de weer geweest voor een tweedehands Kenwood Major Premier KMM770 maar die was heel rap vertrokken hoor.

Ik heb nu toch maar de Kenwood Patissier besteld. Niet omdat ik zo'n fijnbesnaarde banketbakker ben, hoor.
Het ontwerp vind ik robuust. Het is een no-nonsense machine voor mengen, kloppen en kneden. Er zitten geen extra aansluitpunten op voor extra accesoires. Dat maakt het ontwerp robuuster, minder gevoelig voor storingen. De vergelijkbare machine van KitchenAid heeft wel extra aansluitpunten.

Hij is ook helemaal in metaal uitgevoerd en de motor zit bovenin. Dus je hebt een overbrenging met hooguit één scharnier boven de deeghaak.
Dan houdt je dus meer vermogen over voor het kneden enzo.

Als je rekening houdt met de beperkingen van dit apparaat denk ik dat je er best heel goed mee moet kunnen werken. Hij is dus nooit ontworpen om grote hoeveelheden deeg te kneden. Nou, dat zal ik in mijn situatie ook nooit gaan doen. Zie ik hier tenminste niet gebeuren.

De belasting waar de machine aan onderworpen wordt hangt af van de weerstand die de haak ondervindt tijdens het kneden.
Ik heb ondervonden dat ik een brood veel lekkerder en smeuïg vindt als je minstens 60% vocht aan je meel toevoegt.
Ik zal er voortaan dus op letten dat ik een vrij nat deeg zal maken. En een nat deeg geeft veel minder weerstand tegen de haak dan een droog deeg. Ik denk dat dat zwaarder weegt dan dat je bloem of volkorenmeel gebruikt.

Volgens de gebruiksaanwijzing die ik heb gedownload kun je maximaal 650 gram bloem voor gewoon brood en 600 gram bloem voor hard brood gebruiken. In die drie maanden dat ik nu bezig ben ben ik niet boven de 550 gram meel uitgekomen.
Maar meel is natuurlijk wel iets anders dan bloem. Zover ben ik inmiddels ook alweer gekomen.

Verder kan voor dit apparaat dus toch een spiraalkneedhaak worden gekocht. Daarmee kan de kwaliteit van je deeg aanzienlijk worden verbeterd. Dus daar ga ik straks achteraan.

Mocht dit apparaat niet aan mijn wensen voldoen dan denk ik, gezien mijn ervaringen van vanochtend, dat ik er op internet heel makkelijk vanaf moet kunnen komen. Dus als ik er een mooi prijsje voor terug kan krijgen valt de schade eventueel toch mee. Ik zal voorlopig maar even de doos bewaren.

149 euro voor een beginnende thuisbakker. Dat lijkt me toch wel een wat realistischer begin.
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door Bakmiep »

Capiciteit deeg 600 gram geldt niet alleen voor de bloem/meel, maar voor alle ingredienten. Dus behalve bloem ook je water, eventueel boter en wat je nog meer gebruik in je deeg meerekenen.
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door GebakkenLucht »

Ik lees in de handleiding van de Kenwood Patissier op pagina 20 bij maximumcapaciteit:

kruimeldeeg: 500 gram bloem
fruittaartmix: 2kg totale mix
deeg voor hard brood: 600 gram bloem
deeg voor zacht brood: 650 gram bloem
eiwit: 12 (Het wit van minimaal 2 gemiddelde eieren kan geklopt worden).

Dus bij fruittaartmix lees ik twee kilogram voor de totale mix.
Deze handleiding heb ik vanmiddag om ongeveer half vier gedownload.
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door GebakkenLucht »

Filmpje over de spiraalkneedhaak voor de Kenwood Patissier.

Er wordt een vloerbrood gemaakt:
500 gram bloem
300 gram water
8 gram droge gist
8 gram zout



In de commentaren eronder, op youtube, kun je trouwens lezen dat ze maximaal 800 gram bloem met minstens 500 gram water in de Patissier heeft gedaan.

Ik zou zelf eerst het water met zout erin doen en dan geleidelijk het meel met gist. Maar goed, schiet mij maar af. ;)

Over een paar weken gaat dus zo bij mij in de keuken.
maar dan zonder de muziek, hahahaha.
(ik word zo melig)
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door Bakmiep »

GebakkenLucht schreef:Ik lees in de handleiding van de Kenwood Patissier op pagina 20 bij maximumcapaciteit:

kruimeldeeg: 500 gram bloem
fruittaartmix: 2kg totale mix
deeg voor hard brood: 600 gram bloem
deeg voor zacht brood: 650 gram bloem
eiwit: 12 (Het wit van minimaal 2 gemiddelde eieren kan geklopt worden).

Dus bij fruittaartmix lees ik twee kilogram voor de totale mix.
Deze handleiding heb ik vanmiddag om ongeveer half vier gedownload.
Op de Kenwood site staat bij specificaties 600 gram deeg. Wegen ze schijnbaar zelf met 2 maten. [emoji2]
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door GebakkenLucht »

Ja precies. Die had ik ook gezien. Dat had mij ook in verwarring gebracht. :2th:
Toen dacht ik ook, nou dat gaat dus niet door.

Ik zal nog even die vrouw in dat filmpje vragen hoe het gaat met volkorenmeel. Dat doe ik dan bij de commentaren eronder op youtube.
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door GebakkenLucht »

Onbekend maakt onbemind.

Deze Maxima Planeetmenger MPM 7 Classic White, 7 liter kost 301,- bij de horecawebshop. Er is ook een MPM 5 maar daar heb ik geen prijs van gezien.
De MPM 7 heeft een vermogen van 280 Watt. Dat is blijkbaar genoeg voor die machine om 1,5 kg bloem / 2,5 kg deeg te verwerken.

Ik vind die Patissier eigenlijk een vrijwel gelijke opbouw hebben. Maar die MPM7 is wel een stuk zwaarder, is ook voor 7 liter. Maar dan wel veel goedkoper dan een Kenwood Major.

Ik heb niet gezien of er een spiraaldeeghaak voor beschikbaar is, of dat die er standaard bijzit, maar op onderstaande video ziet de haak er wel spiraalachtig uit. Die zie je op 40 seconden in het filmpje.



Ik heb geen vaste plaats in mijn keuken voor de deegmachine. Dus als ie wat lichter is dan is dat wel prettiger omdat ik hem steeds moet verplaatsen als ik brood ga maken. Dat telt ook mee.

Hij is wel betaalbaar, maar voor die Patissier ben ik inclusief spiraaldeeghaak toch honderd euro goedkoper uit.
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door GebakkenLucht »

Fini van Breugel, van dat filmpje over de Patissier met spiraalkneedhaak, gebruikt zelf eigenlijk ook alleen maar volkorentarwemeel. Ze zegt erbij dat je dus ook wel voldoende water moet gebruiken want dan loopt de machine een stuk gemakkelijker.
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
Remer

Re: Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door Remer »

Je moet zoveel water gebruiken als het product vraagt. De hoeveelheid afstemmen op de machine is niet verstandig. Laat staan daar je keuze van af laten hangen.
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door GebakkenLucht »

Dan hoop ik maar dat 70% hydratatie voldoende is voor de Patissier om deeg voor een bruin brood te kneden. Want dat wordt voor mij pas een lekker smeuïg brood.

Als een recept veel minder vraagt dan 70%, bijvoorbeeld 60%, dan is het veel makkelijker om het met de hand te kneden. Dan plakt het veel minder dan wanneer je 70% met de hand doet.
Mogelijk wordt 60% met volkorenmeel te zwaar voor die Patissier. Maar dat is ook wat ik bedoelde dat je rekening moet houden met de beperkingen van zo'n machine in die prijsklasse. Dat je dus in bepaalde gevallen met de hand zult moeten kneden.
Dat geldt dus voor de meelsoorten die ik nu hier gebruik.

Ik vind droog brood trouwens helemaal niet lekker. Bagels hebben geloof ik droog deeg nodig. Je kan natuurlijk ook minder meel gebruiken en een kleiner deeg laten kneden. Maar bagels is weer heel wat anders. Heb ik nog nooit gedaan. Ben nog niet verder gekomen dan een brood in een bakblik.
Ik bak ook maar twee tot drie keer per week.
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
_Gerard

Re: Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door _Gerard »

Beste Frits,

hou je ons op de hoogte van je vorderingen met de Patissier (o.a. met volkorenmeel met de standaard hydratatie van net iets meer dan 60%)
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door GebakkenLucht »

Ja, is goed.

Hopelijk komt hij morgen binnen, maar dan moet ik dus nog eerst die speciale haak bestellen.
Zolang ik die niet heb zal het deeg naar alle waarschijnlijkheid als een chimpansee in de haak omhoog klimmen,

hahaha ;)
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door GebakkenLucht »

Remer schreef:Je moet zoveel water gebruiken als het product vraagt. De hoeveelheid afstemmen op de machine is niet verstandig. Laat staan daar je keuze van af laten hangen.
Ik vind eigenlijk dat ik zoveel water moet gebruiken als ik lekker vind. Of dat product het nou leuk vind of niet, ik moet het uiteindelijk opeten. Het is mijn brood.
Het lijkt me nogal logisch om dat mee te wegen in mijn keuze.

Wat recepten en culturele gebruiken daarover te zeggen hebben laat ik maar voor wat het is.
Ik vind een zachte korst bijvoorbeeld lekkerder dan een harde korst. Laat mij dan maar een cultuurbarbaar zijn, maar ik vind het nergens voor nodig om mijn tanden stuk te bijten op een harde korst.
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door Ballie »

Als jij het brood lekkerder vindt wanneer je meer water gebruikt dan het recept aangeeft, dan moet je dat vooral doen.

Dat is hèt grote voordeel van zelf je brood (of wat dan ook) maken. Je bepaalt zelf wat en hoeveel je in je product stopt en er is niemand die daar wat van zal zeggen. En als ze dat wel doen, dan haal jij gewoon je schouders op en gaat gewoon je eigen gang. Het gaat immers om het resultaat en dat moet naar jouw wensen zijn. Jij moet het immers opeten...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Remer

Re: Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door Remer »

Hallo Frits,

Mijn opmerking sluit een natter brood zonder harde korst helemaal niet uit. Dat is blijkbaar het product dat je wilt maken.
Ik had eerst de indruk dat je vooral meer vocht wilde toevoegen om de kneder goed te laten werken.

Veel plezier ermee.
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door GebakkenLucht »

wiebelende saucijzenbroodjes...

by Frits Andriessen

;)
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door Bakmiep »

GebakkenLucht schreef:Ja, is goed.

Hopelijk komt hij morgen binnen, maar dan moet ik dus nog eerst die speciale haak bestellen.
Zolang ik die niet heb zal het deeg naar alle waarschijnlijkheid als een chimpansee in de haak omhoog klimmen,

hahaha ;)
Kan je wel het verschil testen.
Veel plezier met het apparaat.
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door GebakkenLucht »

Dank je!

:2th:
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door Ballie »

GebakkenLucht schreef:Zolang ik die niet heb zal het deeg naar alle waarschijnlijkheid als een chimpansee in de haak omhoog klimmen,
Dat komt door de vorm van de haak. De oorspronkelijke haak "graaft" zich in het deeg. Terwijl de spiraalhaak het deeg juist naar beneden duwt.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door GebakkenLucht »

Tjakkaaa!

Ik heb hem hoor.
Ik heb nog een pondje landbrood mix van Lidl. Dat ga ik morgen even uitproberen.

Ik zal later een nieuw topic starten om mijn bevindingen met de Kenwood Patissier met jullie te delen.

Ik geloof dat deze machine voor mijn situatie, ik zit hier nu eenmaal in mijn eentje, toch best wel voldoende is. Ik ga hier echt niet voor de hele buurt staan te bakken hoor. This is Amsterdam, weet je wel. :rofl:

Ik hou jullie op de hoogte!!
En ik ga zo snel mogelijk de spiraalhaak bestellen.

Groetjes,
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door Ballie »

GebakkenLucht schreef:Ik ga hier echt niet voor de hele buurt staan te bakken hoor. This is Amsterdam, weet je wel. :rofl:
Tja, daar zal het toch niet moeilijk zijn om afnemers te vinden...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door GebakkenLucht »

Ja, maar ik moet het nog betalen ook, weet je wel. :2th:
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Kneedmachine tot 1kg deeg

Bericht door GebakkenLucht »

Hier mijn eerste ervaringen met de Kenwood MX271 Patissier.
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Plaats reactie