Twijfel aankoop keukenmachine

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Twijfel aankoop keukenmachine

Bericht door Molenbroodje »

Ik kneed nu nog altijd met mijn bbm, maar die heeft ook zo zijn beperkingen. Eigenlijk wil ik heel graag de Bear Teddy (die heb ik ook bij Levine mogen uitproberen :2th: ). Maar daar kunnen bijna geen accessoires op. Nu heeft bakmiep mij geholpen wat meer info te geven over de Kenwood. Dan lever je iets in op kneedkwaliteit, maar heb je wel een allrounder. Dan heb ik ook nog een man en die heeft zijn oog laten vallen op een Bosch Maxximum die hij in een winkel heeft gezien voor 360,00 (dat is eigenlijk heel goedkoop voor die uitvoering). Tja jullie snappen het al.... Nu kom ik er niet meer uit ;K .

Nu heb ik wat vragen:
- kan je met een Bear ook goed cake, taart, eiwitten enz. maken en ook kleine hoeveelheden.
- ik twijfel of ik de accessoires wel ga gebruiken. Ik kook wel heel veel! Gebruiken jullie die veel? Mij lijkt zelf pasta maken en de groente rasp het fijnste.
- hebben jullie ervaring met de Bosch Maxximum?

http://www.bosch-home.nl/over-bosch/pro ... ximum.html

http://marijkesbroodblog.blogspot.nl/20 ... e.html?m=1

Eigenlijk komt het erop neer dat ik voor het bedrag van een Bear een Bosch Maxximum kan kopen met alle accessoires die ik wil. En als het mij echt niet bevalt mag ik hem op marktplaats zetten in de hoop dat we er dan niet zoveel op hoeven in te leveren.

Ow ja! En de meningen over Kenwood...
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Twijfel aankoop keukenmachine

Bericht door lekkermelig »

Ik ken de twijfels wel.
Ik heb heel lang zitten dubben tussen Kenwood, misschien een Bosch mum en een Bear.
Vooral omdat je bij Kenwood zo ontzettend veel meer mogelijkheden hebt dan met een Mum.

En dan ga je gewoon even je verstand gebruiken :G en even nadenken:
Hoeveel keer heb je de afgelopen jaar behoefte gehad om pasta te maken met een keukenmachine? NUL. Ik maak altijd pasta met een gewone handpasta machine. Dat doe ik regelmatig, en vind ik eigenlijk zo eenvoudig dat ik nog eerder pasta zou _maken_ dan speciaal daarvoor naar een winkel. Een simpele pastamachine heb je al voor een paar tientjes.
Hoe vaak heb je de afgelopen jaren de keukenmachine gemist bij het snijden van groenten? Dat zal wat verschillen, maar ik doe alles met een mes of een handrasp. Nooit echt last van gehad, maar als je drie kilo uien wil snipperen snap ik wel dat je het wel handig vindt. We hadden vroeger een hele degelijke Bosch thuis, maar voor snijden werd ie nooit gebruikt, alleen voor beslag maken.

Ik vind een goede blender en een klein molentje voor noten/granen en zaden wel handig. Ik heb alleen een staafmixer en twee vijzels, dat lukt ook wel, alhoewel ik daar nog wel twijfel. Maar het lukt eigenlijk ook al jaren prima zonder.

Dus wat wil ik dan kopen? Een KNEDER, omdat het veel werk scheelt. Ik bak niet veel cakes en dergelijke, maar toch is kloppen van eiwit, slagroom en dergelijke wel erg fijn. Dat kan prima met een Bear, en ook met een Kenwood. Als je het over de kwaliteit van de machines hebt kneedt een Bear echt wel iets beter dan een Kenwood (alhoewel dat ook geen slechte machines zijn). Ik heb uiteindelijk een Bear gekocht en nooit spijt gehad, het scheelt me heel veel kneedwerk. Ik heb nog wel overwogen om de Bear weer te verkopen en nog meer geld er tegenaan te smijten voor een grotere spiraalkneder, maar dan mis ik de andere mogelijkheden weer. Dus voorlopig blijft het een Bear, ook al vind ik de deeghoeveelheid soms wat beperkend.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: Twijfel aankoop keukenmachine

Bericht door Bakmiep »

Als je de deeghaak van de Bosch vergelijk met die van de Bear en Kenwood enzo, dan vind ik de haak van de Bosch maar een simpel dun haakje. Is ook geen spiraalvorm. Heb erg mijn twijfels of je daar zulke goede resultaten mee behaal als bijvoorbeeld met de Bear. De andere haken vind ik ook minder degelijk overkomen. Tevens staat er in de test dat als de haak na het kneden aan de voorzijde tot stilstand komt, dat je de arm dan niet omhoog kan doen doordat deze dan klem zit. Moet je de machine weer aan en gelijk weer uitzetten om de haak op een andere positie te krijgen. Lijkt mij nou niet bepaald handig. Als al met uittesten van de machine dat probleem zich voordoet, heb je grote kans dat je daar regelmatig last van zal hebben.

Eigenlijk zouden we met een aantal mensen met verschillende kneders bij elkaar moeten komen en de kneders meenemen en dan een kneedtest doen. Lijkt me best leuk om eens te zien hoeveel verschil er nu precies tussen de machines zit op gebied van kneden.
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Twijfel aankoop keukenmachine

Bericht door brood daar zit wat in »

Bakmiep schreef:
Eigenlijk zouden we met een aantal mensen met verschillende kneders bij elkaar moeten komen en de kneders meenemen en dan een kneedtest doen. Lijkt me best leuk om eens te zien hoeveel verschil er nu precies tussen de machines zit op gebied van kneden.
Ja, eigenlijk hadden we daarvoor de tent van Heel Hollang Bakt voor moeten hebben, en dan allemaal met een kneder moeten gaan staan en dat Martine dan zegt "allemaal klaar, KNEDEN maar"...
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: Twijfel aankoop keukenmachine

Bericht door Bakmiep »

Als ik bij de Bosch berichten kijk zijn er een aantal forumleden die een Bosch hebben. Misschien is er iemand die in jouw omgeving woont waar je een keer mag komen kijken.

Ik zag een bericht op het forum waarin Levine aangeeft dat de Bear ook heel goed is met cake.
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: Twijfel aankoop keukenmachine

Bericht door Molenbroodje »

Ik had een e-mailtjes gehad van 'brood daar zit wat in' en zij heeft een hele fijne review gegeven op de voorganger van de Bosch die mijn man op het oog had. Nu ben ik er helemaal van overtuigd dat het geen Bosch wordt. Mijn man heeft het er ook niet meer over, hij beseft dat hij de strijdt beter kan opgeven :rofl2: .

Hij gunt mij alles hoor, maar hij wil niet dat ik me op 1 ding blindstaar. Maar ik weet altijd heel snel wat ik wil, terwijl hij alles 3x overpeinst (of vaker). Hij vind mij dus impulsief en ik vind hem traag :rofl: . Echt zo'n mannen/ vrouwen ding.
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: Twijfel aankoop keukenmachine

Bericht door Bakmiep »

[emoji1] [emoji1] [emoji1]

Het gaat de Bear Teddy worden?
Plaats reactie