Levensduur Teddy Bear

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lavendel

Levensduur Teddy Bear

Bericht door Lavendel »

Hallo allemaal,

Al enig tijd spaar ik voor een Teddy Bear en heb nu eindelijk voldoende gespaard om er één te kunnen aanschaffen.
Alleen heb ik de afgelopen dagen her en der wat reactie's gelezen over Teddy waardoor ik ben gaan twijfelen en zit met een paar vragen.
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Nergens maar dan ook nergens kan ik informatie vinden over het gemiddelde levensduur van een Teddy. Ik dacht altijd dat een Teddy makkelijk een jaartje of 20 mee zou gaan. Maar lees wel verhalen van mensen bij wie ze na een jaar of 4, 5 of 6 al kapot gaan.

Ook lees ik dat een Teddy moeite heeft met kleinere hoeveelheden. Kan je in een Teddy bijvoorbeeld 250ml slagroom of twee eiwitten opkloppen of gaat dat niet goed komen?

En hoeveel zware pastadeeg kan een Teddy in een keer aan?

Groetjes Roos
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Levensduur Teddy Bear

Bericht door lekkermelig »

Beste Roos,

Voordat je hier vragen stelt, vinden mensen het wel leuk als je je even voorstelt in de daarvoor bestemde rubriek. Maar welkom :)

Wat betreft de Bear: ik weet niet waar je verhalen over een korte levensduur van een Bear leest, ik kan ze niet vinden, op eentje na: de machine van Levine, hier op het forum besproken. Nou heeft Levine toevallig een bedrijf, en doet ze niets anders dan broodbakken met haar cursisten, dus dat ding staat daar aardig overuren te maken. Ik denk dat dat ding wel tien keer zo intensief gebruikt wordt als die van andere mensen, dus die moet je niet als referentie gebruiken. Natuurlijk kan een Bear ook stuk, maar ze zijn echt heel degelijk gebouwd, en zeker beter bestand tegen landurig kneden als bijvoorbeeld een KitchenAid.
Wat betreft de kleinere hoeveelheden: voor eiwiten en slagroom weet ik het niet precies, nooit geprobeerd, maar ik vermoed dat ie 250 ml slagroom toch echt wel aankan. Pastadeeg is geen enkel probleem, daar gebruik ik hem wel voor. Dat moet nou wel een beetje lekkere hoeveelheid zijn, maar wij maken regelmatig pastadeeg met 300 gram meel, en dat gaat prima.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Judith1973

Re: Levensduur Teddy Bear

Bericht door Judith1973 »

Heb sinds kort ook een Bear en ben er bij aanschaf vanuit gegaan dat hij bij "normaal" gebruik zo'n 15 jaar meegaat. Of Bear dat ook gaat halen, zie ik vanzelf wel.
Wel heb ik problemen met het kneden van kleine hoeveelheden deeg (250 gram), het deeg wordt dan niet echt gekneed maar meer geroerd en vormt dan geen bal.
Om te kijken of het niet aan mijn meel lag, heb ik 2 recepten opnieuw gemaakt met een dubbele hoeveelheid ingrediënten (500 gram meel) en dat ging wel goed.
Gisteren heb ik een recept met 350 gram meel gemaakt en dat ging ook goed. Ik houd als minimum zo'n 350 gram meel aan om brood te maken.
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Levensduur Teddy Bear

Bericht door miesje1959 »

Regelmatig maak ik een paté fermenté, daarin gebruik ik 284 gram bloem met een hydratatie van 63% (180 gram water)
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Plaats reactie