Magimix

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Magimix

Bericht door TigerManZ »

Hallo Allemaal,

Bij het onderwerp Apparatuur vind ik niets over een Magimix. Dat zijn keukenmachines (foodprocessors) die je vaak in professionele keukens tegenkomt.

Heeft iemand ervaring met het kneden van deeg in zo'n machine? In de 5200 Patissier kan er bij mijn weten voor 2 broden deeg in. De 4200 is iets kleiner dus niet genoeg voor 2 fatsoenlijke broden.
Kneed zo'n machine nu echt goed deeg?

Het voordeel van zo'n machine is dat je er eigenlijk alles mee lijkt te kunnen...
Hakken, snipperen, pureren, smoothies maken, tapenades, (pasta)deeg maken, eiwit en slagroom kloppen, brooddeeg kneden, mayonaise maken etc etc.
Met extra hulpstukken ook als citruspers en sapcentrifuge te gebruiken of met een kit ook blokjes en staafjes maken.

M.a.w. ik denk na over zo'n allround machine.

Gebruikerservaringen zijn welkom, evenals tips... :D

Alvast bedankt!


Ohja... de kerstuitvoering van het forum ziet er weer leuk uit, bedankt Ballie :2th:
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Magimix

Bericht door Anna »

Hier wordt uitgelegd waarom een foodprocessor en wel precies de magimix patissier niet geschikt is om brooddeeg mee te kneden.

Ik heb zelf geen Magimix, maar wel een andere foodprocessor. Deze heeft slechts een snelheid en dat is best snel als ik het vergelijk met het rustige kneedtempo van de Bear op stand lager dan 1. Beide apparaten hebben een ander aandrijvingsmechanisme, wat vermoedelijk niet voor niks zo is.
Een allround machine die en goed brooddeeg kan kneden en al het andere werk kan doen zul je denk ik niet vinden. Anders hadden de forumleden hier allang zo'n machine vermoed ik :mrgreen:
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Magimix

Bericht door TigerManZ »

Bedankt Anna, die had ik niet gevonden op het forum...
Blijkbaar niet in de juiste hoek gezocht :oops:
Ik zet het weer uit mijn hoofd ;)
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Magimix

Bericht door Melinda »

Beste Han,
De Magimix 5100 (voorganger van de 5200) heb ik al 15 jaar op mijn aanrecht staan. En ik zou niet zonder willen. Apparaat is probleemloos en er is 20 jaar garantie op de machine, dat zegt wel wat.
Wat doe ik ermee?
Vooral hakken, snipperen. (Ideaal voor Indische kruiden en voor uien, want ik snik wat af bij het snijden van uien) :snif:
Deeg voor koekjes heb ik vaker gekneed in de Magimix, gaat heel snel en goed. Ook een cakebeslag.
Brooddeeg heb ik er nog nooit in geprobeerd, gewoon omdat ik er nooit aan heb gedacht om te proberen. En aangezien ik een Bear heb en een Rofco, is bij mij die behoefte er dus niet.
Voor slagroom heb ik de "wisk" niet gebruikt. Ook nooit aan gedacht. (Moet ik misschien toch eens proberen) :mrgreen:
Vroeger hebben wij wel de citruspers en de sapcentrifuge gebruikt. Ging ook prima.
Snijden ook goed.
Die kit voor blokjes had ik best wel willen gebruiken, maar volgens mij past die niet op mijn type Magimix. ;B
Voor mijn huzarensalade snij ik dus eerst de ingrediënten met een fritesnijder, waarna ik de sticks in blokjes snij. Is best wat werk, maar ik weet even geen andere oplossing.

Ik heb een tijd geleden wat aardige demonstraties gezien op internet, maar kan ze zo gauw niet vinden. Misschien als je een zoekfunctie erop loslaat.
Overall is het voor mij dus een veel gebruikt apparaat, prima ervaringen.
Maar voor brooddeeg zou ik niet durven zeggen.
Succes, Han. :G
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Magimix

Bericht door TigerManZ »

Dankjewel Melinda.

Ik neus wat verder en denk er nog eens over na. Het is best veel geld voor zo'n machine. Aan de andere kant, als hij gebruikt wordt en lang mee gaat...
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Magimix

Bericht door Levinebaktbrood »

Han, niet kopen om brooddeeg mee te kneden hoor! Wat de fabrikanten ook zeggen, een foodprocessor is niet echt geschikt om brooddeeg mee te kneden. Ik heb de Magimix 4200, maar gebruik hem nooit om brooddeeg in te kenden. Wel uitgeprobeerd. Sinds kort heb ik een Thermomix, ook daarin kun je geen mooi en fatsoenlijk brooddeeg kneden. Is hetzelfde principe qua kneden als een foodprocessor/magimix.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Magimix

Bericht door TigerManZ »

Levine, bedankt voor je reactie :2th:

Onze keuken is niet zo groot en de bijkeuken puilt uit dus vandaar dat ik dacht aan zo'n combi-machine...
Ik denk er nog eens rustig over na, zoiets wil ik niet overhaast kopen.
Maar gezien de reacties over deeg kneden denk ik dat ik het voorlopig bij mijn Quigg hou, die voldoet prima voor mij.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
agnes
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 04 feb 2015, 20:57

Re: Magimix

Bericht door agnes »

Hallo Tigermanz,

Ik heb de Magimix 5200XL Premium. XL staat voor de extra brede invoerbuis. Het is een geweldige machine die deegkneden erbij kan doen. De ervaringen van gebruikers zijn verschillend. Er staan wat ervaringen op you tube (veel) Hoofdfunctie is het snijden, hakken, raspen etc. Premium staat voor hun 40 jarig bestaan (extra: smoothie kit, bakkit= deegmaken in bijgeleverd bakblik en direct de oven in en pureerkit) Ook een citruspers is er bijgeleverd. Het is een zware machine, op de motor zit 20 jaar garantie, op de kleiner 12 jaar. Voor deeg is er nu een speciale uitgave die speciaal voor deeg is gemaakt.(Magimix Patisier) Die zou ik kiezen omdat alle bovengenoemde functies er ook bij zitten en deze heeft als hoofdfunctie kneden.

Er zijn voor de Magimix Patisier speciale demonstraties (duur 799) Als je veel bakt zou ik een machine kiezen die als hoofdfuctie kneden heeft ( niet erbij) De garantie van Magimix is geweldig, de messen blijven scherp en alles is heel lang na te bestellen ( onderdelen van 30 jaar terug) Er zit wel een leercurf bij deze machine.

Zelf vind ik de Ankarsum Assistent een geweldige machine ( motor Ankarsum) maar de Kenwood heeft weer mooiere accesoires en is in verhouding goedkoper.

Hoop dat je hier iets aan hebt,
Groetjes Agnes
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Magimix

Bericht door TigerManZ »

Bedankt voor je info Agnes.

Voorlopig is dit van de baan....
Vind het veel geld en zoals ik al aangaf, de Quigg bevalt me nog prima.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Plaats reactie