Wat is nu het verschil.

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dries
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: ma 01 dec 2014, 16:26
Locatie: Ergens in de regen in Antwerpen...

Wat is nu het verschil.

Bericht door Dries »

Ik ben mogelijk van plan om een nieuwe mixer te kopen en mijn oog viel ondermeer op het merk kitchenaid.
http://www.keukenrobotshop.be/category/ ... 2979=21173

Nu zoals je ziet op voorgaande link zijn er nogal verschillende types. Kan iemand mij uitleggen welke het beste zijn en waarom?
Voornamelijk maak ik maar voor 1 brood deeg maar soms is dat wel wat meer.


bedankt,

Dries
Brood sterft pas als het koud is...

Ankarsum Orginal assisant , Bartscher AT90...
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Wat is nu het verschil.

Bericht door TigerManZ »

Dries, heb je al eens goed rond gekeken op dit forum?
Daar is al erg veel geschreven over mixers/mengers/kneders/keukenmachines...
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Wat is nu het verschil.

Bericht door lekkermelig »

Ja, en zonder nou lelijk te willen doen over het merk: als ze vooral op zoek bent naar een goede KNEDER zou ik eerder een ander merk kiezen.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Dries
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: ma 01 dec 2014, 16:26
Locatie: Ergens in de regen in Antwerpen...

Re: Wat is nu het verschil.

Bericht door Dries »

lekkermelig schreef:Ja, en zonder nou lelijk te willen doen over het merk: als ze vooral op zoek bent naar een goede KNEDER zou ik eerder een ander merk kiezen.

Wil


Enige voorstellen?


Dries
Brood sterft pas als het koud is...

Ankarsum Orginal assisant , Bartscher AT90...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Wat is nu het verschil.

Bericht door lekkermelig »

Ja,
Zoals TigerManz zegt, kijk eens rond op het forum. Het wordt hier zo vaak bediscussieerd dat er heel wat voors en tegens te vinden zijn. Korte samenvatting:

Planeetmenger (voor van alles) of Spiraalkneder (alleen brooddeeg)

Bear Teddy: super degelijk, heel veel gebruikte planeetmenger. Is redelijk prijzig, maar voldoet bij vrijwel iedereen die er een heeft.
Kenwood: verschillende planeetmenger modellen, vaak meer accessoires te krijgen. Kneed net wat minder mooi, maar is wel te verhelpen met een aparte deeghaak, niet voor alle modellen.
Kitchenaid: idem.
Hobart. Oerdegelijk als je tweedehands nog aan een goede N50 kan komen.
Maxima: planeetmengers en spiraalkneders. Sommige mensen zijn tevreden, maar lang niet iedereen.
Rofco, diverse modellen spiraalkneders. Superdegelijk, goede kneders, maar prijzig en alleen voor deeg.

Er zijn nog veel meer merken zoals Bosch, Santos, MecnoSud etc. etc, dus kijk gewoon eens rond en stel vragen aan mensen die bepaalde modellen hebben. Als je hele goedkope kneders hebt merk je het meestal wel aan het gebrek aan degelijkheid en/of de beperkte capaciteit. Dat wil trouwens niet zeggen dat je meteen voor iedereen ongeschikt zijn, maar meer capaciteit en degelijkheid leidt meestal tot een hogere prijs.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Itslein
Deegroller
Berichten: 314
Lid geworden op: za 19 apr 2014, 23:26

Re: Wat is nu het verschil.

Bericht door Itslein »

Ik kan niet zeggen dat de kitchenaid geen goede kneder is. Zeker met die speciale spiraalhaak, kneedt hij prima. Hij kan alleen niet zoveel deeg aan als bijv. een bear. Daar staat dan wel weer tegenover dat je met een kitchenaid nog veel meer mogelijkheden hebt dan alleen kneden/mengen. Zelf zou ik achteraf misschien gekozen hebben voor dat Zweedse merk, ben de naam even kwijt iets met um op het eind :). Omdat die meer deeg aankan en ook al die extra opties heeft, die de kitchenaid ook heeft.
Groetjes, Marjolein
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Wat is nu het verschil.

Bericht door lekkermelig »

Jij bedoelt de Ankarsrum assistent. Een heel eigenzinnig geval, wau vormgeving en bediening waar een hele hoop mensen heel tevreden over zijn, maar in NL wordt ie toch maar weinig gespot. KitchenAid is natuurlijk veel mooier en heeft veel betere marketing, en veel accessoires, maar zeker de gewone modellen zijn wel beperkt in capaciteit en schijnen behoorlijk snel warm te worden.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Itslein
Deegroller
Berichten: 314
Lid geworden op: za 19 apr 2014, 23:26

Re: Wat is nu het verschil.

Bericht door Itslein »

Ja Wil, die was het :D. Als mijn KA er eens mee stopt ga ik die aanschaffen. Ik geloof direkt dat de Bear de top is voor deeg, maar al die andere mogelijkheden die de KA biedt gebruik ik ook en ik heb liever 1 apparaat staan dan 3 verschillende.

Mijn Kitchenaid wordt heel intensief gebruikt (zo goed als dagelijks) sinds ik hem heb gekocht, 2 of 3 jaar geleden en het enige nadeel is dat ik niet meer deeg tegelijk kan mixen dan zo'n 700/800 gram. Verder voldoet hij prima.
Groetjes, Marjolein
Gebruikersavatar
harmony
Gaat de goede kant op
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 12 jan 2015, 16:55
Locatie: Drenthe

Re: Wat is nu het verschil.

Bericht door harmony »

Kitchen Aid is natuurlijk veel mooier? :G Smaken verschillen. Ik vind de Ankarsrum een prachtig ding ;)
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Wat is nu het verschil.

Bericht door lekkermelig »

harmony schreef:Kitchen Aid is natuurlijk veel mooier? :G Smaken verschillen. Ik vind de Ankarsrum een prachtig ding ;)
Oh, maar ik wil ook geen enkel apparaat afkraken hoor, misschien druk ik me wat ongelukkig uit. Ik echo alleen wat ik zoal hoor hier. KitchenAid wordt door veel mensen heel mooi gevonden, dat is natuurlijk een belangrijke verkoopkwaliteit. Over de Ankarsrum hoor ik meer verschillende meningen, maar eerlijk gezegd ben ik zelf wel redelijk nieuwsgierig naar het apparaat, vooral vanwege de vele mogelijkheden en vooral natuurlijk de mogelijkheid om 5 kilo deeg te kneden in plaats van 2,5 met de Bear. En ik vind het wel een eigenwijs apparaat, zeer aparte techniek. Ik ga er toch eens een bezichtigen, niet dat ik meteen mijn Bear wegdoe, maar ik ben wel nieuwsgierig naar de verschillen.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
harmony
Gaat de goede kant op
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 12 jan 2015, 16:55
Locatie: Drenthe

Re: Wat is nu het verschil.

Bericht door harmony »

Was ook zeker niet serieus bedoeld :G Een vriendin van mij heeft een KA, maar bakt alleen taarten en cakes.
De Ankarsrum ga ik binnenkort bij iemand bezichtigen :-) die is er laaiend enthousiast over.
Ik bak pas een paar weken brood en kneed nog met de hand. Morgenavond gaat mijn man ergens een tweedehands oude Kenwood ophalen. Ben benieuwd :-)
Plaats reactie