Een kneedhaak die het goed doet!

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Annag
Jongste bediende
Berichten: 45
Lid geworden op: do 16 jan 2014, 19:04

Een kneedhaak die het goed doet!

Bericht door Annag »

Dit wil ik graag met jullie delen.
Al enige tijd was ik op zoek naar een spiraalkneder. Ik heb een Kenwood Chef met accessoires die nog prima werkt, maar waarvan de kneedhaak niet geschikt is voor het kneden van deeg. Het deeg draait alleen maar om de haak heen.
Maar nu heb ik via Bakplaat, die mij het emailadres gaf van Jan de Jong, een super kneedhaak gekregen. De heer De Jong heeft deze haak sinds 2 weken in productie genomen en deze is echt heel goed. Hij is geschikt voor de kleinere mengkom van 4,6 liter. Vandaag heb ik hem voor het eerst gebruikt en ben er superblij mee. Een jaar kneed ik het deeg met de hand (best zwaar) en nu doet mijn oude trouwe machine het voor me.
Ook de deegtemperatuur van ca. 27 graden haalt hij met gemak. :lol:
Dank Bakplaat voor je tip.
Groet, Anna
oma's kneedhulpje
Gebruikersavatar
Pollepel
Jongste bediende
Berichten: 46
Lid geworden op: di 14 okt 2014, 11:59

Re: Een kneedhaak die het goed doet!

Bericht door Pollepel »

Gebruik je de spiraalkneedhaak voor 1 brood of kneed je voor 2broden tegelijk?
dus 1 brood ca 500 gr meel/bloem en 2 broden ca 1000 gr meel/bloem.
ik gebruik zelf spelt met een hydratatie van ca 66% en 1000 gr (meel en bloem 50/50).
Ben wel benieuwd of het ook werkt voor deeg voor 2 broden.

gr Léon
Gebruikersavatar
Annag
Jongste bediende
Berichten: 45
Lid geworden op: do 16 jan 2014, 19:04

Re: Een kneedhaak die het goed doet!

Bericht door Annag »

Beste Léon,
Ik heb de deeghaak nog maar voor één brood gebruikt maar twee broden kan hij m.i. ook gemakkelijk aan.
De inhoud van de kom is toereikend voor 1 kilo bloem/meel.
De hoeveelheid die ik heb gebruikt: 350 gram tarwebloem, 150 gram roggebloem, 100 gram tarwedesem en 50 gram roggedesem. Dus totale hoeveelheid bloem is 575 gram met de bloem/meel van de desem erbij.
Kijk maar eens op deze website: ********** Je kunt dan ook een you tube filmpje bekijken hoe de haak werkt.
Succes.
Groet, Anna
Laatst gewijzigd door lekkermelig op ma 16 feb 2015, 12:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link geeft geen nuttige extra informatie, er is op het forum al ruim voldoende info te vinden over deze haak
oma's kneedhulpje
Gebruikersavatar
Pollepel
Jongste bediende
Berichten: 46
Lid geworden op: di 14 okt 2014, 11:59

Re: Een kneedhaak die het goed doet!

Bericht door Pollepel »

Ik heb zelf is een keer een spiraalkneedhaak gebogen en gebruikt.
Maar met 1kilo speltmeel gaat het toch omhoog kruipen. Dit komt omdat de kom niet hoog genoeg is en geen langere spiraalkneedhaak in kan zoals die wel te krijgen is voor de 6,7 liter kom, het wordt dan omhoog gedrukt. Maar als het voor jou met 1brood werkt is het uitstekend toch. Als je het misschien een keer voor 2 broden probeert dan hoor ik graag je review.

Gr Léon
Gebruikersavatar
willemsingapore
Deegkneder
Berichten: 159
Lid geworden op: do 31 okt 2013, 05:53

Re: Een kneedhaak die het goed doet!

Bericht door willemsingapore »

Ik zou toch maar even uitkijken als je 1kg meel gebruikt. Ik had ook een Kenwood (KMix 52) met een kleinere kom van zo'n 4,5 liter. Ook een spiraal haak bij Jan besteld en het werkt inderdaad prima. Veel beter dan het standaard ding van Kenwood ^)^ . Ik kneedde meestal 900gr meel voor 2 broden maar dat kon het machientje niet aan. Na 10 minuten tripte de thermische beveiliging :oops: . Je moest dan een poosje wachten tot het weer wat was afgekoeld en dan kon je weer verder.

Succes met je nieuw haak!

Groetjes,

Willem
Gebruikersavatar
Annag
Jongste bediende
Berichten: 45
Lid geworden op: do 16 jan 2014, 19:04

Re: Een kneedhaak die het goed doet!

Bericht door Annag »

Willem in het verleden heb ik met de oude kneedhaak vaak 1 kilo meel gebruikt. Dit kon de machine prima aan maar het resultaat met die kneedhaak was niet goed omdat het deeg er alleen maar om heen draaide dus ben ik maar met de hand gaan kneden. Mijn machine is een oude Kenwood Chef A 901.
Ik ga er nu vanuit dat het met deze kneedhaak beter gaat. Maar ik zal het resultaat aan jullie laten weten. In het weekend ga ik het proberen ;)
Groet, Anna
oma's kneedhulpje
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Een kneedhaak die het goed doet!

Bericht door CJ-Petra »

Hallo Anna,

Ik ben wel benieuwd hoe de kneedhaak bevalt met het maximale gewicht aan deeg.
Ik heb namelijk de Kenwood Chef KMC560 en ik zou graag zo'n spiraalhaak aanschaffen.

Alvast bedankt.
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
Annag
Jongste bediende
Berichten: 45
Lid geworden op: do 16 jan 2014, 19:04

Re: Een kneedhaak die het goed doet!

Bericht door Annag »

Beste petra,
Ik heb de kneedhaak alleen nog maar met 500 gram bloem/meel gebruikt en dat gaat prima. Ga het gauw proberen met de dubbele hoeveelheid, waarschijnlijk deze week nog en dan laat ik het je weten.
Groeten,
Anna
oma's kneedhulpje
Plaats reactie