Bear Teddy

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zelfbroodbakken2015

Bear Teddy

Bericht door Zelfbroodbakken2015 »

In oktober 2013 een Bear gekocht bij Horecaapparatuur.com.
Afgelopen zondag heeft hij het begeven. Het tandwiel is afgebroken en moet als geheel vervangen worden. Dit kost meer dan 200 euro. Volgens de zegsman vallen deze kosten niet onder de garantie omdat ik de machine verkeerd zou hebben gebruikt. Ik kneed echter nooit zwaarder deeg dan 2 kg.
Wat raden jullie me aan te doen? En zijn er meer mensen die dit probleem hebben ( gehad ) en hoe is dat toen opgelost?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Bear Teddy

Bericht door lekkermelig »

Dat is balen. Als je een jaar garantie hebt op een apparaat, dan vallen de kosten sowieso niet onder de garantie, of je hem nu fout gebruikt hebt of niet.
Maar als jij als consument bij een winkel koopt gelden er wel meer regels dan de standaard garantie, heb ik me door de consumentenbond laten wijsmaken. Je mag er van uit gaan dat een apparaat na anderhalf jaar niet zulke mankementen gaat vertonen, en dan hoort een winkel je tegemoet te komen. Maar voor hoeveel procent en dergelijke is natuurlijk een lastige vraag, en ik denk dat je bijna een jurist nodig gaat hebben om het daadwerkelijk af te dwingen, want de meeste winkels trekken zich niets van dit soort regels aan tenzij ze veel klanten kwijt dreigen te raken.
Ik zou eens bij de consumentenbond informeren als je lid bent. Ben trouwens wel benieuwd wat je met de Bear uitgespookt hebt, want ik heb tot nu toe maar een keer iets gehoord (van ons aller Levine) die na zeer intensief gebruik na een jaar of drie of langer kuren kreeg met de Bear.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Zelfbroodbakken2015

Re: Bear Teddy

Bericht door Zelfbroodbakken2015 »

Ik heb er niets mee uitgespookt Wil. Ik bak alle brood zelf, maar kneed nooit meer dan 2 kg tegelijkertijd. Naar EU regels heeft men 2 jaar recht op garantie. De reactie van de leverancier ( die dus eerst afwijzend was ) wacht ik nog af. Helaas geen lid van consumentenbond.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Bear Teddy

Bericht door papagena »

Je hoeft geen lid te zijn van de consumentenbond. Je mag gerust een beroep doen op het Europees Consumentenrecht.
Hier geldt het conformiteitsbeginsel Hier heb je nog info van de Consumentenbond .
Het is gewoon belachelijk dat de winkel niet wil meewerken. Ik had laatst na 1 ½ jaar mijn kneedmachine kapot en de verkoper heeft ijskoud een nieuwe verkoopbon voor me gemaakt zodat de machine opeen ¾ jaar oud leek... tja. Misschien niet helemaal ok maar wel service. Het is gewoon belachelijk dat een apparaat van over de 400 euro na 1 jaar zonder garantie zit.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Zelfbroodbakken2015

Re: Bear Teddy

Bericht door Zelfbroodbakken2015 »

Hij kostte 816 euro en ik moest zelfs 14,95 betalen om hem verzekerd terug te sturen. Normaal krijg je binnen de garantieperiode altijd een antwoordnummer. En als hij gerepareerd is dan moet ik opnieuw het verzenden betalen. Bedankt voor de links.
Gebruikersavatar
24zeven
Deegkneder
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 04 mar 2015, 22:22

Re: Bear Teddy

Bericht door 24zeven »

Behalve consumentenbond heb je ook 'radar' & 'kassa' en verder is er nog een rechtswinkel en de onbudsman, sommige mensen hebben daarnaast nog een rechtsbijstandverzekering.
Het kan zomaar dat er een haarscheurtje in het tandwiel zat en doordat jij hem niet intensief gebruikt dat het langer duurt dat dit boven komt drijven....

Desalniettemin is het altijd een heel gedoe en vervelend als een winkel moeilijk doet....
Dat is ook een goede reden om vooraf te kijken/lezen of de winkel betrouwbaar is en goede recensies heeft.

Sterkte en succes met de afhandeling.
Gebruikersavatar
Zelfbroodbakken2015

Re: Bear Teddy

Bericht door Zelfbroodbakken2015 »

UPDATE Bear Teddy: De verkoper van de Teddy heeft contact gehad met Bear in Denemarken ( via de reparateur ). Zij beweren dat als er tanden zijn afgebroken het niet onder de garantie valt. Als oorzaak geeft men aan 2 dingen: 1. Er is iets in de kom gevallen terwijl hij draaide waardoor alles vastliep en het geheel kapot draaide; 2. Ik heb de mixer te zwaar belast. Dus meer dan 2,5 kg ( specificaties op hun website ) aan deeg laten draaien of van mijn brooddeeg een blok klei gedraaid. Zowel 1 als 2 is nooit voorgekomen. De verkoper neemt a.s. maandag nog contact met mij op heeft hij laten weten, was vandaag afwezig. Dat wacht ik uiteraard af. Mijn vraag aan jullie is: zouden degenen die hetzelfde probleem hebben gehad binnen de garantie mij kunnen laten weten ( via een persoonlijk bericht ) wat er bij hen precies aan de hand was, bij wie ze de machine gekocht hebben en of voor hen hetzelfde gold. Dus GEEN garantie, zelf het opsturen en terugsturen betalen ( 25 euro ) plus meer dan 200 euro reparatiekosten. Vervolgens geen garantie dat het niet meer zal gebeuren. Jullie zouden mij enorm helpen, want nu sta ik te boek 'als de enige die dit probleem heeft.'

Probleem met dit alles is: het is hun woord tegen het mijne. Ik kan niet bewijzen dat er niets in de kom gevallen is en ook niet dat ik de mixer niet te zwaar belast heb.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Bear Teddy

Bericht door lekkermelig »

Ik vraag me serieus af of je iets moet bewijzen. Tijdens de garantieperiode in ieder geval niet, en je zit iig nog binnen de europese richtlijn van 2 jaar. Als er niets met de machine uitgespookt is, zou ik gewoon je leverancier even op deze artikelen wijzen
http://www.kieskeurig.nl/document/A19B2 ... AB00374E15
http://www.conformiteit.nl/
http://www.richardhak.nl/rechten/consum ... formiteit/

Als daar niet fatsoenlijk op gereageerd wordt kan je ze aansprakelijk stellen, maar dat zal niet zo eenvoudig zijn. Het wordt een beetje een welles nietes spelletje, maar met de reactie van de fabriek of de reparatiedienst heb jij niets te maken. Dit is dezelfde toko die ook maxima kneders verkoopt? Fijne service .....not, in dit geval dan.

Misschien toch maar wat rechtshulp inschakelen, alhoewel het bedrag net niet echt hoog genoeg is voor zoiets.

Ik hoop dat je meer reacties krijgt, maar ik ben bang van niet. Er zijn volgens mij weinig forumleden met een Bear die dit soort defecten gehad hebben, en de meesten kopen bij Beko. In ieder geval op het forum hebben ze het vrijwel niet gemeld.

Succes,

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Zelfbroodbakken2015

Re: Bear Teddy

Bericht door Zelfbroodbakken2015 »

Dank je wel Wil!
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Bear Teddy

Bericht door lekkermelig »

Geen dank hoor. Ik ben natuurlijk geen jurist, dus je zal dus toch zelf moeten kijken wat je wel of niet met deze info kan. Maar je kan maar beter goed geinformeerd zijn.

Net als papagena blijkbaar ben ik behoorlijk allergisch voor leveranciers die met slappe verhalen komen wanneer ze eens een keer hun best voor je moeten doen. ;B

Succes ermee, ben wel benieuwd hoe het afloopt.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Zelfbroodbakken2015

Re: Bear Teddy

Bericht door Zelfbroodbakken2015 »

De fabrikant blijft bij zijn standpunt. Het is volgens hem mijn fout, dus vergoed hij de reparatie niet, noch is hij bereid korting de geven op het te vervangen onderdeel. Ik leg me niet bij de situatie neer en ga protest aantekenen, maar of het helpt? Ik heb er een blog aan geweid, waarop ik vele reacties krijg. Bedankt voor het 'meedenken'.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Bear Teddy

Bericht door lekkermelig »

Je hebt werkelijk niets met de fabrikant te maken, alleen met de leverancier. Je kan natuurlijk altijd elders informeren of ze hem willen laten repareren (bv Beko). Dat zal je vast wel geld kosten, maar dan gun je het in ieder geval niet aan die waardeloze tent waar je hem gekocht hebt. Of je schakelt een jurist in, maar ik kan je nu al vertellen dat procederen om dit soort bedragen meestal niet veel financiële voldoening oplevert.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Zelfbroodbakken2015

Re: Bear Teddy

Bericht door Zelfbroodbakken2015 »

Inmiddels heeft de leverancier mij laten weten dat hij het product volledig kosteloos voor mij zal repareren en terug sturen. Gelukkig is daarmee dit probleem opgelost :-)
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Bear Teddy

Bericht door Melinda »

En zo hoort het ook. Wat vind ik dat fijn voor je. :2th:
Laatst gewijzigd door Ballie op zo 26 apr 2015, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd. Het is niet nodig om het direct voorgaande bericht (volledig) te quoten...
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Zelfbroodbakken2015

Re: Bear Teddy

Bericht door Zelfbroodbakken2015 »

Dank je wel :D
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Bear Teddy

Bericht door lekkermelig »

Nou erg goed natuurlijk dat ze het alsnog vergoeden.
Maar wat was nou de motivatie om van gedachten te veranderen? Juridische kennis, het verwijderen van je blogbericht of denk ik nu heel vals :twisted:

In ieder geval, de aanhouder wint, dat is toch wel belangrijk, vooral als je gelijk had :2th:

Veel plezier met je gerepareerde Bear straks, en geen tandwielen meer stukmaken hoor :)

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Zelfbroodbakken2015

Re: Bear Teddy

Bericht door Zelfbroodbakken2015 »

Ik zal heel voorzichtig zijn WIl :B:
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Bear Teddy

Bericht door papagena »

Eind goed al goed, maar de manier waarop dit is afgehandeld is beneden alle peil.
Echt, je moet je nooit meer af laten poeieren.
Niet bij brood alleen....
Plaats reactie