aanschaf standmixer

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kimmie

aanschaf standmixer

Bericht door kimmie »

Ik wil graag een keukenmachine die voor mij het kneedwerk kan overnemen, maar voordat ik overga tot aanschaf van een dure machine, wil mijn man eerst zien dat t broodbakken n blijvende hobby is (anders vindt hij het weggegooid geld) want voor andere dingen gebruiken wij geen keukenmachine (zo n staafmixer is voldoende). Dus heb niet zo n groot budget.

Maar waar moet ik op letten bij de aanschaf , welke specs ? de hoeveelheid watt?
merk , type ?
ik verdwaal in het aanbod ....
iemand tips?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: aanschaf standmixer

Bericht door lekkermelig »

Kimmie,

Dit onderwerp is op het forum al heel vaak besproken, dus met wat zoeken op het forum vind je wel wat informatie.
Echt goedkope goede kneders met veel capaciteit vind je niet.
Maar om je gedachten een beetje te vormen, dit zijn de zaken waar je vooral over na moet denken:
- hoeveel deeg wil je tegelijk kneden: max 1 kg of, max 2 a 2,5 of meer.
- wil je nog andere zaken kunnen doen met een kneder (eiwit/slagroom, cakebeslag) en moeten er nog allerlei hulpstukken op kunnen (blender, vlees- of groentemolens etc).
- hoeveel geld heb je er voor over?
Om met het laatste te beginnen. Echte goede kneders met een capaciteit van 2 a 2,5 kilo zijn al snel prijzig denk aan 500 a 750 euro. Als je minder capaciteit voldoende vind kan je vaak wel voor minder geld terecht. Er zijn ruim voldoende mensen op dit forum die een veel voordeligere kneder hebben en er ook heel tevreden over zijn, maar die hebben vaak een kleinere capaciteit.
In het segment met redelijke capaciteit kan je oa denken aan:
- Bear Teddy Varimixer: duur, en weinig hulpstukken beschikbaar voor andere zaken dan kneden, maar wel een heel goede kneder. Een van de favorieten van forumleden hier, echt een superfijne kneedmachine.
- Kenwood Major, heeft naast kneedspullen ook allerlei anderee hulpstukken. Is dus breder inzetbaar maar kneed wel iets minder goed dan de Bear. Speciale kneedhaken verhelpen dat weer deels.
- KitchenAid. Heeft hele mooie machines en goede marketing, maar is toch echt minder geschikt dan bovenstaande machines en net zo duur.
= Ankarsrum assistent: heb ik toevallig van de week een demo van gezien. Kan je heel mooi deeg mee kneden vind ik, en velen met mij, maar niet iedereen is er fan van. Het is een heel eigenzinnige machine, met heel veel capaciteit en erg veel mogelijkheden, tot 5 kilo deeg, en in dezelfde prijsklasse als bovenstaande giganten.
Verder heb je nog Maxima. Sommige mensen zijn er tevreden over, anderen wat minder. Ze zijn wel een stuk voordeliger, en wat minder mooi.
Daarboven heb je machines met nog veel meer capaciteit, dat zijn vaak spiraalkneders van >1000 euro. Kan je alleen maar mee kneden, maar dat doen ze dan ook wel heel goed, bv Rofco.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: aanschaf standmixer

Bericht door Melinda »

lekkermelig schreef:- KitchenAid. Heeft hele mooie machines en goede marketing, maar is toch echt minder geschikt dan bovenstaande machines en net zo duur.
Kleine aanvulling, Wil. Ik heb sinds kort ook een KitchenAid (KSM7580 met een goeie deeghaak en grote mengkom) en die kneed eigenlijk wel heel goed, haast vergelijkbaar met de Bear. Maar ja, de KitchenAid machines zijn duur. ;B
Er is dus wel verschil in de KA modellen.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: aanschaf standmixer

Bericht door lekkermelig »

@Melinda
Een Bear, een Rofco en een KitchenAid.... Ga je een winkeltje beginnen :-)
Het is altijd gevaarlijk om te roepen dat het ene merk slechter is dan het andere :-) Voor je het weet wordt ik van het forum afgegooid :D, Het geldt eigenlijk wel voor elk merk, dat er veel verschil tussen modellen kan zitten. Waar ik vooral op doel is de Artisan, die je in elk kook en bak programma weer terug ziet met zijn hippe kleurtjes. Maar qua kneden zijn er echt wel betere machines, zowel dus van KitchenAid zelf als van andere modellen.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Zelfbroodbakken2015

Re: aanschaf standmixer

Bericht door Zelfbroodbakken2015 »

Als je echt veel wilt bakken en dat ook nog eens tegelijk ( meer kneden dan 2 kg ), dan kun je beter sparen voor een goede machine. Hier komt binnenkort nummer 3 door de voordeur. Van Kenwood, via Bear , naar Rofco. :G
Gebruikersavatar
kimmie

Re: aanschaf standmixer

Bericht door kimmie »

@lekkermelig: het gaat me om juist om het goedkopere segment (deeg max 1,5 kg, ik had in mijn post al aangegeven dat ik hem uitsluitend nodig heb voor kneden) Wat betreft de duurdere machines daarover genoeg info op dit forum. Wat betreft goedkopere machines, zoals ik al aangaf in mijn post "voordat ik overga tot aanschaf duurdere machine") vind ik minder info, ja per type en merk machine en dan ook nog een enkeling die reageert... Maja had wel beetje zo n antwoord verwacht (waarschijnlijk denk je nu, waarom zet je hem dan neer ).
Soms wil je gewoon een algemeen beeld zonder dat je tientallen berichten moet gaan doorlezen en dan ook nog per type / merk.

maar toch bedankt voor de/jouw reactie(s) ;)
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: aanschaf standmixer

Bericht door lekkermelig »

Kimmie,

Ik probeerde vooral een overzichtje te geven van wat er hier zoal langskomt op het forum.
Als je niet meer dan een kilo wil kneden:
Er zijn twee mensen op het forum met bv deze machine: Clatronic KM3573 XXL, zijn ze tevreden over, en de prijs is erg laag
Han / TigerManz heeft een betaalbare machine van de aldi, een Quigg. Daar is ie best redelijk tevreden over. Je kan ook overwegen om een broodmachine aan te schaffen op marktplaats voor het simpele kneedwerk.
Maxima is een voordelig merk, een 7 liter planetaire mixer is maar 300 euro en voor 500 heb je een spiraalkneder van het zelfde merk. Kwaliteit is wel minder dan de duurdere merken, maar hoe belangrijk je dat vind moet je zelf inschatten.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
PatrickD
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 25 mar 2015, 01:54
Locatie: Arnhem

Re: aanschaf standmixer

Bericht door PatrickD »

Ik heb onder andere sinds vorige week de Clatronic,
Ik ben er zeer tevreden over hij doet niet moeilijk over 1,5kg deeg.

Nadelen zijn:
de machine is wel redelijk groot
Maakt aardig wat lawaai
En er zit een C haak bij, vooral bij kleine hoeveel heden deeg 500-750 gram, gaat het deeg aan de haak zitten en wordt het deeg alleen maar rond gedraaid ipv. Gekneed
Laatst gewijzigd door Ballie op do 07 mei 2015, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd. Het is niet nodig om het direct voorgaande bericht (volledig) te quoten...
Plaats reactie