Wie kneedt deeg met de ANKASRUM Assistent?

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CarlaB
Deegkneder
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 21:08
Locatie: Aan de Zeeuwse kust

Wie kneedt deeg met de ANKASRUM Assistent?

Bericht door CarlaB »

Wie kent de Zweedse ANKASRUM kneedmachine? Het is een keukenmachine die volgens de verkoper in de kookwinkel het summum moet zijn voor het kneden van niet al te grote hoeveelheden deeg (max. 5kg.). Ik werk meestal met 500 gr. meel soms 1 kg. Behoorlijk onder de indruk heb ik met laten uitleggen hoe dit apparaat werkt. Het grote verschil met alle andere machines is dat de kom meedraait, inplaats van de deeghaak (of andere hulpstukken). Op een YuouTube filmpje zag ik hoe brooddeeg werd gemaakt. Dat zag er goed uit. Het lijkt me een geweldig apparaat maar ik ga natuurlijk niet zomaar over tot aankoop. Woe o wie heeft ervaring met de ANKASRUM Assistent?
Aga Cooker - Ankarsrum Assistent
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Wie kneedt deeg met de ANKASRUM Assistent?

Bericht door lekkermelig »

Als je even zoekt op het forum, zie je dat dit onderwerp pas nog uitgebreid besproken is.
http://www.broodbakforum.nl/viewtopic.p ... rum#p44351
Er zijn dus wel wat enthousiaste gebruikers, maar omdat deze machine compleet anders kneedt is niet iedereen even gecharmeerd van dit apparaat. Capaciteit is wel twee keer zo hoog dan die van bijvoorbeeld een Bear.
Overigens is het ding veel te duur in Nederland. Zowel in Duitsland als in het land van oorsprong (Zweden) kan je exact hetzelfde apparaat 100 a 150 euro voordeliger krijgen.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
CarlaB
Deegkneder
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 21:08
Locatie: Aan de Zeeuwse kust

Re: Wie kneedt deeg met de ANKASRUM Assistent?

Bericht door CarlaB »

Gezien! En dankjewel voor het linkje :D
Carla
Aga Cooker - Ankarsrum Assistent
Gebruikersavatar
24zeven
Deegkneder
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 04 mar 2015, 22:22

Re: Wie kneedt deeg met de ANKASRUM Assistent?

Bericht door 24zeven »

Veel winkels verkopen of de 'ankasrum' of de 'bear'.
2 totaal verschillende machines die allebij mijn intresse hebben.

Op dit moment staat bij mij de ankersum in de combinatie prijs kwaliteit voor, omdat de ankersum goedkoper is (in duitsland).
Als je van plan bent om binnenkort iets dergelijks aan te schaffen en je hebt nog een beetje geduld dan raad ik aan om even te wachten op de kneedtest die Wil (lekkermelig) en Levine binnenkort gaan organiseren. Zij nemen beide machines mee in hun test en dan weten we misschien wie de betere kneder is voor brood....
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Wie kneedt deeg met de ANKASRUM Assistent?

Bericht door lekkermelig »

Tja, zo'n test moet je natuurlijk ook niet als zaligmakend zien.
Met allebei kan je volgens mij prima brood maken, maar het zijn zulke verschillende apparaten dat ze een compleet verschillende schare fans hebben.
Goed kneden met de Ankarsrum vraagt waarschijnlijk meer gewenning. Bij de Bear kan je niet zoveel fout doen, en hij kneedt echt fantastisch. Maar als je naar capaciteit kijkt (5 kg vs 2,5) en de andere mogelijkheden dan is de Ankarsum misschien ook interessant (allerlei extra attributen zoals blender, snij toestanden, vleesmolen, pastamachine etc). Ankarsum is meer allround.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie