Welke Kitchenaid: HD 4,8l., Artisan 6l. of HD 6,8l?

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Gesloten
Gebruikersavatar
Br00dd00s
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 04 okt 2015, 23:35
Locatie: Berlijn

Welke Kitchenaid: HD 4,8l., Artisan 6l. of HD 6,8l?

Bericht door Br00dd00s »

Ik heb mijn Schatzi inmiddels kunnen overtuigen, dat een Kitchenaid Artisan 4,8l. niet de juiste keuze is, en dat we dus nog een beetje doorsparen. Natuurlijk ben ik al aan het rondkijken en heb hier in Duitsland een aantal handelaren gevonden die enigszins leuke prijzen vragen voor een Kitchenaid. Ik heb momenteel 3 machines op het oog, maar weet niet precies welke passend is:
  • Kitchenaid Heavy Duty 4,8l. 5KPM5, waarvoor ik nog de spiraalvormige kneedhaak zou moeten bestellen
    Kitchenaid Artisan 6,0l. 5KSM6521X
    Kitchenaid Heavy Duty 5KSM7591X
De Saturn bij ons in het stadsdeel had de Artisan 4,8l. staan, deze heb ik bekeken en vond de kom eerlijk gezegd nogal klein. Daarom twijfel ik een beetje aan de HD 4,8l. Maar in de regel bak ik vrij kleine broden en niet meer dan 1 tegelijk. Omdat wij heel klein wonen, hebben wij maar een kleine vriezer die wij bovendien met onze kat delen (de kat "barft"). In de toekomst zou dit wel kunnen veranderen, omdat we actief op zoek zijn naar een grotere woning.
Ik tendeer dus naar de Artisan 6l. of de HD 6,8l. Beide hebben een vermogen van 500 Watt. Wat is wijsheid?
Pluk de dag ...
Gebruikersavatar
Br00dd00s
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 04 okt 2015, 23:35
Locatie: Berlijn

Re: Welke Kitchenaid: HD 4,8l., Artisan 6l. of HD 6,8l?

Bericht door Br00dd00s »

Uiteindelijk heb ik de stoute schoenen aangetrokken en naar de Kitchenaid-hotline gebeld om te vragen wat het verschil is tussen de HD 6,9l. en de Artisan 1,3Pk. 6,9l. /6.0l.

De machines zelf blijken onderling geen verschil te hebben, ze hebben dezelfde motor en dezelfde specificaties (wat ik dus zelf ook al had vastgesteld). De enige verschillen zijn, dat de kom van de HD een haakvormige handgreep heeft, waardoor deze in een (professionele) keuken kan worden opgehangen, de Artisan 1,3Pk. heeft een gelsoten handgreep aan de kom en het tweede (voor mij doorslaggevende) verschil, is dat de HD voor de professionele keuken geschikt is en daarom maar 1 jaar garantie heeft en de Artisan 1,3Pk. voor de privékeuken en daarom 5 jaar garantie had. Raar, dat verschil in garantie..

De aardige hotlinemedewerkster verklaarde dat het verschil in garantie hem zit in het feit dat degenen die de HD professioneel gebruiken door hun opleiding weten hoe ze met de machine om moeten gaan, en een "leek" die de machine thuis gebruikt deze opleiding niet heeft, waardoor de machine meer kans heeft om sneller kapot te gaan :roll: Deze verklaring vind ik enigszins raar, ik denk juist dat door gebruik in de professionele keuken de machine meer belast wordt en daardoor sneller stuk is waardoor de garantie dan te duur wordt voor de leverancier ;)
Maar voor mij is dit dus doorslaggevend om voor een Artisan 1,3Pk. te gaan, zodat ik in ieder geval aanspraak op 5 jaar garantie zal hebben...
Pluk de dag ...
Gebruikersavatar
Whitey51

Re: Welke Kitchenaid: HD 4,8l., Artisan 6l. of HD 6,8l?

Bericht door Whitey51 »

Hoi heb de kitchenaid met 6.8 l.
Deze kneed fantastisch hoor.
Zat ook te twijfelen tussen de kleinere maar machine en vond de komende te klein.
Kneed meestal een zuurdesem deeg van 2 kg en gaat erg goed.
Kleinste hoeveelheid wat ik gebruik is 350 Gram en gaat ook goed.

Whitey51
:D
Gebruikersavatar
Egelantier

Re: Welke Kitchenaid: HD 4,8l., Artisan 6l. of HD 6,8l?

Bericht door Egelantier »

Beter te groot dan te klein. Die grote machines kunnen twee broden met gemak bekneden. Dit zijn apparaten die je niet snel koopt. Het is een grote investering. Mocht blijken dat je toch meer moet gaan kneden, ben je beter af, als je meteen een goede grootte koopt.

Groetjes
Mark
Gebruikersavatar
PWD
Gaat de goede kant op
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 14 aug 2016, 19:40

Re: Welke Kitchenaid: HD 4,8l., Artisan 6l. of HD 6,8l?

Bericht door PWD »

Zo groot als je budget toe laat! Groter is in dit geval altijd beter.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Welke Kitchenaid: HD 4,8l., Artisan 6l. of HD 6,8l?

Bericht door lekkermelig »

Mmmmm, ik ben dol op de geur van stokoude opgewarmde topics..... :kwijl:
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
PWD
Gaat de goede kant op
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 14 aug 2016, 19:40

Re: Welke Kitchenaid: HD 4,8l., Artisan 6l. of HD 6,8l?

Bericht door PWD »

Trolletje?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Welke Kitchenaid: HD 4,8l., Artisan 6l. of HD 6,8l?

Bericht door lekkermelig »

Dat valt wel mee hoor, maar ik ben niet zo dol op het heropenen van stokoude topics. In de meeste gevallen zijn de vragenstellers allang verdwenen van het forum.
Verder probeer ik me braaf te gedragen, maar dat lukt niet altijd.
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
PWD
Gaat de goede kant op
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 14 aug 2016, 19:40

Re: Welke Kitchenaid: HD 4,8l., Artisan 6l. of HD 6,8l?

Bericht door PWD »

Braaf wordt ernstig overgewaardeerd...
Gebruikersavatar
Br00dd00s
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 04 okt 2015, 23:35
Locatie: Berlijn

Re: Welke Kitchenaid: HD 4,8l., Artisan 6l. of HD 6,8l?

Bericht door Br00dd00s »

lekkermelig schreef:Dat valt wel mee hoor, maar ik ben niet zo dol op het heropenen van stokoude topics. In de meeste gevallen zijn de vragenstellers allang verdwenen van het forum.
Verder probeer ik me braaf te gedragen, maar dat lukt niet altijd.
Ik ben niet verdwenen hoor! Ik lees bijna iedere dag mee, en heeeel soms schrijf ik ergens een antwoord :D,

Maar dit topic zou inderdaad wel een slotje mogen hebben. Uiteindelijk heb ik een 6,9l. gekocht. Deze kon ik afgelopen jaar december voor een zachte prijs ( € 570,00) bij design3000.de scoren...
Pluk de dag ...
Gesloten