Maxima 10L: deeg vormt geen bol

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
chanulleke

Maxima 10L: deeg vormt geen bol

Bericht door chanulleke »

Hallo,Sinds een 3-tal jaar bezitten wij een Maxima 10l.Mijn echtgenoot is een semi-prof. amateurbakker.
Al jaren bakte hij brood met een kenwood, maar hij voelde aan dat deegkneden een te zware opdracht was voor dit toestel.
Wij hebben dan een Maxima gekocht,maar hij is er niet gelukkig mee....Wij gebruiken witte bloem maar steeds gemengd met andere soorten bloem. (geen rogge).Het deeg vertikt het van een bol te vormen..,blijft aan de randen kleven.op het filmpje van Maxima op 'youtube'gaat dat vanzelf...Wat doet hij verkeerd?Hij gebruikt' instant gist'van Brugmann
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: deeg vormt geen bol

Bericht door Levinebaktbrood »

Chanulleke, welkom op het forum. Het is gebruikelijk dat nieuwe leden zich eerst even voorstellen voordat ze berichten gaan plaatsen. Dus wil je dat nog even doen in de daarvoor bestemde rubriek?

Deeg hoeft geen bal te vormen, het ligt er maar aan wat voor recept je gebruikt. Is het een natter deeg, dan kan het aan bodem/wand blijven plakken. Het ligt er ook aan hoeveel deeg je in de Maxima kneedt. De gist heeft daar niets mee te maken.

Kortom: graag ook recept en werkwijze vermelden. Zonder die info is er niet veel zinnigs over te zeggen. Is die Maxima een spiraalkneder of een planetaire mixer?

Ik ben zelf niet zo kapot van de Maxima kneders, maar op het forum zijn leden die daar wel goed deeg in kneden. Wellicht dat die tips kunnen geven?
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: deeg vormt geen bol

Bericht door Ballie »

Ik bezit, en gebruik, zelf een Maxima MSM10L. Ook bij mij vormt het geen bol, maar dat is ook helemaal niet nodig. Levine zegt het al, zeker bij een wat natter deeg zal het deeg minder makkelijk een bol vormen.

Ook in mijn geval wordt er eigenlijk nooit een bol gevormd, maar vormt het deeg eerder strengen in de ketel. Heeft ook te maken met de hoeveelheid ruimte ketel. Ik maak meestal deeg voor 2 broden tegelijk, terwijl ik er makkelijk deeg voor 8 broden in kwijt kan. Het deeg wordt dan meer uitgerekt en kan niet eens tot een bol worden gevormd.

Je kunt beter na 10 á 12 minuten kijken of het deeg voldoende is ontwikkeld (vliesje trekken) dat zegt meer dan een al dan niet gevormde bol...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Plaats reactie