Nieuwe KMX50!

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hotze de Jong

Nieuwe KMX50!

Bericht door Hotze de Jong »

Vandaag mijn nieuwe KMX50 gekocht! Zier er erg mooi uit!
Gelijk mijn eerste deeg gemaakt. Ging goed, maar zoals door anderen reeds opgemerkt, het deeg staat rechtop tegen de zijkant en wordt dus na verloop van tijd niet meer gekneed. Toch levert het een mooi (vliestrekkend) deeg op.

In andere posts werd gesproken over iemand die een spiraal deeghaak maakt. Kan iemand dat adres doorgeven?
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Nieuwe KMX50!

Bericht door bakplaat »

Heb het e-mailadres en tel.nr. doorgegeven naar je PB inbox.
Succes ermee. :grin:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Nieuwe KMX50!

Bericht door Ballie »

Hotze de Jong schreef:het deeg staat rechtop tegen de zijkant en wordt dus na verloop van tijd niet meer gekneed. Toch levert het een mooi (vliestrekkend) deeg op.
Het feit dat je er toch een goed deeg uit krijgt geeft wel aan dat het deeg toch gekneed wordt, ook al lijkt het dat dit niet zo is.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Hotze de Jong

Re: Nieuwe KMX50!

Bericht door Hotze de Jong »

He Bakplaat,
Ik ben nieuw hier. Hoe werkt dat met dat PB? Ik verwacht dat ik dan een bericht heb als ik klik op mijn naam rechts boven in het scherm. Maar daar zijn 0 berichten.
Moet ik ergens anders kijken? Of iets instellen. Kan er ook niets over vinden in FAQ.
Gebruikersavatar
luuk55
Deegkneder
Berichten: 130
Lid geworden op: do 15 mei 2014, 20:14
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuwe KMX50!

Bericht door luuk55 »

Hotze,
Klik op het pijltje naast je naam en kies Controle paneel. Hier kies je tabblad priveberichten en dan links in het menu postvak in. Nu zou je het bericht van Bakplaat moeten zien.
Groeten,
Luuk
Gebruikersavatar
luuk55
Deegkneder
Berichten: 130
Lid geworden op: do 15 mei 2014, 20:14
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuwe KMX50!

Bericht door luuk55 »

Hotze,
Kijk ook even of de optie "gebruikers mogen mij priveberichten sturen" aan staat. Volgens mij staat dit standaard aan maar weet het niet zeker. Ga weer naar Controle paneel, kies hier tabblad foruminstellingen, scroll naar beneden de 8e optie moet op ja staan.
Groeten,
Luuk
Gebruikersavatar
Hotze de Jong

Re: Nieuwe KMX50!

Bericht door Hotze de Jong »

bericht ontvangen. Was een trage postduif denk ik.
Bedankt, ik ga contact opnemen.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Nieuwe KMX50!

Bericht door Ballie »

Standaard instelling van het forum is dat er een pop-up (of afhankelijk van je instelling in bijv. Firefox een nieuw tabblad) tevoorschijn komt wanneer je een nieuw PB hebt ontvangen.

Ik heb 't nog even gecontroleerd, en dit staat ook bij jou in je forum instellingen ingeschakeld.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Hotze de Jong

Re: Nieuwe KMX50!

Bericht door Hotze de Jong »

Deze machine kneed duidelijk heel anders dan mijn vorige machine (Nordland). Het deeg was nu te veel gerezen (met hetzelfde recept). Nu moet ik dus mijn recept aan gaan passen.
Beetje minder desem, kijken hoe dat gaat.
Als ik het recept weer op orde heb zal ik een brood bakken 'koud' in het blik; dus zonder folie. Maar dat kan alleen als ik 2 broden bak, anders heb ik straks alleen maar een heel erg gehavend brood (ervaringen uit het verleden...)
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Nieuwe KMX50!

Bericht door Ballie »

Minder desem kan, maar je kunt ook je brood eerder afbakken. Kwestie van je deeg in de gaten houden wanneer het gereed is...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Nieuwe KMX50!

Bericht door Levinebaktbrood »

Dat is de omgekeerde wereld, het recept aanpassen omdat het deeg teveel gerezen is :D,

Je moet niet het recept aanpassen, maar de rijstijd. Het deeg rijst waarschijnlijk beter omdat het beter gekneed is.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Hotze de Jong

Re: Nieuwe KMX50!

Bericht door Hotze de Jong »

ja, het beter rijzen zal komen doordat het beter gekneed is. Maar ik wil nog steeds mijn deeg na het avondeten maken en 's morgens vroeg afbakken. Dan zit er weinig rek in de rijstijd. Dus dan maar desem aanpassen.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Nieuwe KMX50!

Bericht door Levinebaktbrood »

Nog een tip: Rijstijden zijn nooit precies aan te geven. Als de omstandigheden anders zijn zal het deeg een andere rijstijd hebben. Als het deeg warmer is of als de omgevingstemperatuur warmer is zal het ook sneller rijzen en andersom. Het deeg is altijd leidend. Het kan dus ook zijn dat het deeg in je nieuwe machine warmer is geworden tijdens het kneden.

In de zomer zal je deeg ook sneller rijzen dan nu in de winter ook al gebruik je hetzelfde recept.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Hotze de Jong

Re: Nieuwe KMX50!

Bericht door Hotze de Jong »

YES! Brood is weer goed gelukt! Ik heb de juiste verhoudingen weer gevonden. Ik zal een foto posten in 'wat hebben we er van gebakken'.

Ik heb ook de spiraalhaak besteld. Ben benieuwd naar het resultaat met die haak!
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Nieuwe KMX50!

Bericht door bakplaat »

Hotze de Jong schreef:YES! Ik heb ook de spiraalhaak besteld. Ben benieuwd naar het resultaat met die haak!
Daar zul je vast geen spijt van krijgen :2th: ...Deel hier ook je ervaringen zodra je hem gebruikt.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Hotze de Jong

Re: Nieuwe KMX50!

Bericht door Hotze de Jong »

Vandaag de nieuwe spiraalhaak uitgeprobeerd. Grappig dat je drie keer een enorme verbetering kunt meemaken.
Eerste keer met mijn eerste kneedmachine (€40 via marktplaats).
Tweede keer met KMX50 met oorspronkelijke haak.
En nu de derde keer met de spiraalhaak.

Het deeg blijft keurig onderin de kom en wordt heel erg mooi gekneed! Ben erg benieuwd naar het resultaat morgen. Wellicht weer een brood dat teveel gerezen is door dit superieure kleedproces.
spiraalhaak.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Nieuwe KMX50!

Bericht door bakplaat »

Ja Hotze, die Jan de Jong is een vlotte leverancier en jij hopelijk een tevreden klant...Eind goed al goed. :2th:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Warrior4Jah
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 01 jun 2014, 22:36

Re: Nieuwe KMX50!

Bericht door Warrior4Jah »

Hoi Hotze de Jong, sinds vandaag heb ik hetzelfde apparaat. Ook hier de spiraalhaak besteld :). Hoeveel deeg kan onze machine vanuit jouw optiek goed verwerken? Nog tips voor deeg kneden kwa standen?
Gebruikersavatar
Jackass123

Re: Nieuwe KMX50!

Bericht door Jackass123 »

Ik heb ook zo'n machine, waar kan ik die kneedhaak bestellen?
Gebruikersavatar
luuk55
Deegkneder
Berichten: 130
Lid geworden op: do 15 mei 2014, 20:14
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuwe KMX50!

Bericht door luuk55 »

Als je op Ebay naar spiraalhaak zoekt vind je hem vast.
Ik heb de link niet meer.
Groeten,
Luuk
Gebruikersavatar
Hotze de Jong

Re: Nieuwe KMX50!

Bericht door Hotze de Jong »

Mijn machine maakt veel herrie. Vooral als ik 2 broden tegelijk maak. Dan lijkt het wel aslof ie onvoldoende gesmeerd is. Zo nu en dan stopt ie er helemaal mee. Even later kan ik hem dan wel weer aanzetten.
Dat valt toch wel tegen. Ik heb hem al open gehad, maar er valt niets te smeren, alles zit weggewerkt.
Dan dus maar een brood tegelijk.

Spiraalhaak op eBay.nl. Zoekterm 'JP3 Spiral Dough Hook'
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Nieuwe KMX50!

Bericht door papagena »

Ik zie dat hij 1,3 kg deeg aan kan. Daar moet je wel rekening mee houden.
Misschien dat iets meer vocht wil helpen, maar de beperking zit in de hoeveelheid deeg.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Nieuwe KMX50!

Bericht door Ballie »

Het lijkt erop dat je meer deeg in de machine verwerkt dan 'ie aan kan. Zelfs al zit je niet boven de capaciteit van de machine kan het zijn dat het (zoals Papagena al opmerkt) een droger mengsel is dan normaal. Wanneer het recept hierom vraagt zal dat vast een reden hebben, maar dat heeft uiteraard wel effect op de maximale capaciteit van de machine.

Ik zou de hoeveelheid deeg wat verminderen, dan zal het vast beter gaan.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Frank Beus
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 01 aug 2016, 20:38

Re: Nieuwe KMX50!

Bericht door Frank Beus »

bakplaat schreef:Heb het e-mailadres en tel.nr. doorgegeven naar je PB inbox.
Succes ermee. :grin:
Hoi Bakplaat,

Ik heb hetzelfde probleem met mijn Kmix kan je mij ook een tip geven hoe dit op te lossen?

Groet Frank
Gebruikersavatar
willemsingapore
Deegkneder
Berichten: 159
Lid geworden op: do 31 okt 2013, 05:53

Re: Nieuwe KMX50!

Bericht door willemsingapore »

Ik had ook zo'n KMX50, leuk machientje maar kan niet te veel deeg aan zoals Papagena al aangeeft. Zeker als je een spiraalhaak van Jan er in zet zal dit een sterkere kneed werking geven en dus vraagt het meer stroom. Hierdoor zal de thermische beveiliging soms geactiveerd worden. Oplossing is om deeg voor 1 brood per keer te doen of een grotere, sterkere machine kopen ;B Ik had de zelfde ervaring en heb dus voor optie 2 gekozen :2th:

Groetjes,

Willem
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Nieuwe KMX50!

Bericht door bakplaat »

Frank Beus schreef: Ik heb hetzelfde probleem met mijn Kmix kan je mij ook een tip geven hoe dit op te lossen?
Hoi Frank...
Hier een filmpje waarbij je kunt zien hoe de KMX 50 met de spiraal(kneed)haak een deeg kneedt.



De kneedhaak kun je bestellen bij Jan de Jong.
e-mail: info@dejongparts.biz
tel.nr. 0653444100

Edit: de kneedhaak is ook online te bestellen bij Jan de Jong, via deze website.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Hotze de Jong

Re: Nieuwe KMX50!

Bericht door Hotze de Jong »

Mijn KMX is vandaag voor de 2e keer kapot gegaan. Gekocht in januari van dit jaar. De eerste keer zijn er tandwielen vervangen (in mei). Toen ging het een poosje goed.
Maar vandaag een hoop herrie en een gierend geluid. Deeghaak staat stil.

Ik bak maar 1 brood (600 g). Deeg is niet al te nat, krijg het makkelijk uit de vorm. Dat zou toch moeten kunnen?
Volgens specs zou ie zelfs 2 broden aan moeten kunnen (1200g). Maar dat durf ik niet meer. Maar zelfs met 1 brood gaat hij dus kapot.

Ik heb er zo'n mooie spiraal deeghaak in zitten. Zou het hieraan liggen?
Ik wil wel een upgrade, maar daar zullen ze wel niet aan doen bij Kenwood.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Nieuwe KMX50!

Bericht door Levinebaktbrood »

De Kmix is en blijft een patisseriemachine. Maar hij zou het toch wel iets langer uit mogen houden. Er staat in de specs dat je er brooddeeg in kunt kneden, maar ik de praktijk is de machine er eigenlijk niet op gebouwd. Zeg maar niet tegen Kenwood dat je er een andere haak in gebruikt, grote kans dat de garantie dan vervalt.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Hans0166
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 18 apr 2014, 14:17
Locatie: Tholen

Re: Nieuwe KMX50!

Bericht door Hans0166 »

Hotze de Jong schreef: Ik wil wel een upgrade, maar daar zullen ze wel niet aan doen bij Kenwood.

je hebt zelf eerder aangegeven dat je de machine overbelast hebt ( gewicht staat immers duidelijk in de gebruiksaanwijzing), door de beveiliging hebt laten draaien, een niet originele kneedhaak... zelf opengemaakt hebt en je wil een upgrade?..

als ze dat vermoeden kun je het wel op je buik schrijven hoor.... en niet om je tegen de schenen te shoppen, maar zou dat niet een beetje terecht zijn?
Gebruikersavatar
Hotze de Jong

Re: Nieuwe KMX50!

Bericht door Hotze de Jong »

ho,ho. Je haalt nu twee verschillende reacties door elkaar.
Gebruikersavatar
Brood van de Haan
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 16:39
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Re: Nieuwe KMX50!

Bericht door Brood van de Haan »

bakplaat schreef:Heb het e-mailadres en tel.nr. doorgegeven naar je PB inbox.
Succes ermee. :grin:
Als deze spiraalhaak ook werkt voor mijn KMM770, mag je het adres ook naar mij doorsturen :2th:
Brood dat leeft doet er toe.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Nieuwe KMX50!

Bericht door bakplaat »

Mijn Spiraalkneedhaak heb ik Hier aangeschaft. Ik heb er nog steeds geen moment spijt van gehad. Mijn machine is de KM 816 Major(inhoud 6,7 ltr.) Ziet er zo goed hetzelfde uit als jouw KM 770 Dus neem ik aan dat deze kneedhaak ook op de 770 moet passen.Misschien dat er een eenvoudige aanpassing...zie hier gedaan dient te worden.

Maar je kunt er ook een bestellen bij Jan de Jong, dat is dan niet de orginele Kenwood haak,ik zou hem ook bij hem besteld hebben, maar hij was op dat moment nog niet leverbaar. Diverse forumleden hebben er daar ook een aangeschaft.Deze haak is iets lichter in gewicht, maar hij presteert er niet minder door.

Jan is bereikbaar onder tel.nr. 0653444100
e-mail info@dejongparts.biz

Geef bij evt. contact duidelijk aan om welke machine het gaat.
Laat tzt. nog eens horen welke keuze je gemaakt hebt en deel je ervaringen.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Plaats reactie