Tips voor de Maxima spiraalkneder

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hedwig417

Tips voor de Maxima spiraalkneder

Bericht door Hedwig417 »

Hallo,
Na lang twijfelen heeft de prijs de doorslag gegeven en heb ik gisteren de Maxima spiraalkneder msm 10 gekocht.
Aan de mensen die met dergelijk apparaat werken de vraag: hoelang kneden jullie ongeveer en hoeveel % water doen jullie daar bij?
Ik kneed normaal altijd 3 kg meel ( 1/3 waldkorn en 2/3 tarwebloem + 5% sezamzaad en 5 % pompoenpitten)
Dank bij voorbaat
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Tips voor de Maxima spiraalkneder

Bericht door Ballie »

Gefeliciteerd met je Maxima. Een koninklijke keuze :mrgreen:

Ik maak zelf ook gebruik van de MSM10L en ben er ook zeer tevreden over. Ik kneed zelf deeg van 1200 gram per keer, maar dat heeft te maken met mijn oven capaciteit. Ik kan maar 2 broden tegelijk afbakken.

Ik kneed mijn deeg, dat bestaat uit 50% tarwebloem, 25% tarwe volkorenmeel en 25% rogge volkorenmeel (plus nog wat donker moutmeel, melkpoeder, eigeel, zout en gist) met een hydratatie van 63%. Kneedtijd is in mijn geval 11 à 12 minuten. Maar dat (zowel hydratatie als kneedtijd) kan per meelsoort, oorsprong en oogst verschillen. Je zult er dus voor jezelf achter moeten zien te komen wat de optimale hydratatie en de optimale kneedtijd voor jouw situatie is.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Hedwig417

Re: Tips voor de Maxima spiraalkneder

Bericht door Hedwig417 »

Alvast bedankt Ballie.
Volgende week ben ik aan bakken toe en ik heb nu alvast een richtlijn.
Gebruikersavatar
Warrior4Jah
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 01 jun 2014, 22:36

Re: Tips voor de Maxima spiraalkneder

Bericht door Warrior4Jah »

Aangezien we het in dit topic toch over de mpm10 hebben; hoe goed gaat dat met 1200 gram deeg? Maakt hij daar een mooie bal van en kruipt er geen deeg omhoog? (dus aanzetten niet het apparaat continu in de gaten houden) Ik dacht dat 2KG deeg het minimum was; ik neem aan dat met het kloppen van slagroom je ook niet meer weg komt met 250ml kloppen? :). Is4KG deeg (volkoren bijvoorbeeld) het maximum wat hij moeiteloos doet?
Ballie schreef:Gefeliciteerd met je Maxima. Een koninklijke keuze :mrgreen:

Ik maak zelf ook gebruik van de MSM10L en ben er ook zeer tevreden over. Ik kneed zelf deeg van 1200 gram per keer, maar dat heeft te maken met mijn oven capaciteit. Ik kan maar 2 broden tegelijk afbakken.

Ik kneed mijn deeg, dat bestaat uit 50% tarwebloem, 25% tarwe volkorenmeel en 25% rogge volkorenmeel (plus nog wat donker moutmeel, melkpoeder, eigeel, zout en gist) met een hydratatie van 63%. Kneedtijd is in mijn geval 11 à 12 minuten. Maar dat (zowel hydratatie als kneedtijd) kan per meelsoort, oorsprong en oogst verschillen. Je zult er dus voor jezelf achter moeten zien te komen wat de optimale hydratatie en de optimale kneedtijd voor jouw situatie is.
Gebruikersavatar
Corrie
Jongste bediende
Berichten: 44
Lid geworden op: do 15 mei 2014, 20:48
Locatie: Z.O-Drenthe

Re: Tips voor de Maxima spiraalkneder

Bericht door Corrie »

Het gaat over een Spiraalkneder, de MPM 10 is een planeetmenger.

De MPM 10 heb ik en deze kan 4 kg deeg draaien.
In nog geen 10 minuten heb ik een mooi vliesje.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Tips voor de Maxima spiraalkneder

Bericht door Ballie »

Het is inderdaad zoals Corrie al aangeeft. De MPM10 is een Planeetmenger, de MSM10 is een Spiraalkneder. Da's nogal een verschil.

Ik wil overigens nog een nuance aanbrengen mbt mijn opmerking van die 1200 gram, da's een deeg op basis van 1200 gram meel. Ik zie ook nu pas dat ik dit heb opgeschreven alsof ik een deeg van 1200 gram kneedt. Het deeg is echter rond de 2,5 Kg. De kneder kan makkelijk het dubbele aan en mogelijk zelfs meer...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Warrior4Jah
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 01 jun 2014, 22:36

Re: Tips voor de Maxima spiraalkneder

Bericht door Warrior4Jah »

Excuus; ik heb mpm en msm door elkaar gehaald.
Dank voor de info beiden :).
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Tips voor de Maxima spiraalkneder

Bericht door Ballie »

Maakt niet uit. Elke vraag verdient een antwoord. En wie weet bedenk je je nog :D,
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Plaats reactie