Door de bomen het bos.....

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Richard

Door de bomen het bos.....

Bericht door Richard »

Ik denk dat dit een bekend verhaal is op het forum voor zover ik dat kon lezen.
Zojuist ook even het onderwerp met Bear en Ankersom etc. gelezen maar dat gaat volgens mij m'n budget te boven, en naar ik hier las is de keuze afhankelijk van wat je ermee wilt gaan doen.
Vandaar dat ik dit nieuwe onderwerp gestart heb.

Mijn zus heeft een Kitchenaid Artisan keukenrobot van 300 watt en maakt daar vanalles mee waaronder ook het kneden van brood. Die kostte haar een paar jaar geleden nog over de 500 euro.
Ze doet ook nog met de hand nakneden, maar 300 watt lijkt me wat weinig vermogen, misschien vergis ik me daarin maar deze prijs ligt echt boven mijn budget.

Aangezien de motor van mijn handmixer nu ongeveer wel op is na meer dan 25 jaar gebruik, is het misschien toch wel eens handig, ook gezien mijn leeftijd, een wat steviger apparaat te kopen en dus viel na heel lang zoeken, reviews lezen, wikken en wegen mijn oog op de Kenwood KMM770 die juist in een aantal winkels in een leuke aanbieding ligt voor ong. 355 euro, mooi grote kom, veel deeginhoud mogelijk en 1200 Watt. Geweldig. Dacht ik dus.....
En net op het punt van bestellen, las ik enkele Duitse reviews over de motor waar men niet heel tevreden over was, indirecte aandrijving, en bij meerdere reviews (ook NL) veel rammelen en hierdoor vond ik dit forum waar opeens ook weer de Expressions Mixmaster EP9200 ter sprake kwam.... en nu ben ik weer terug bij af want het is voor onze beurs best een behoorlijke investering dus dan wil je wel iets hebben waar je mee kan wat je wilt.

Het meeste zal het apparaat gebruikt worden voor het maken van wafels, suikerwafels, cakemeel en brood. Dus ik neem aan dat men dat hier de kneedfunctie noemt? De rest is bijzaak, ik ga geen spaghetti ofzo maken en een blender heb ik ook los wel dus dat zijn geen noodzakelijke dingen.

Mijn budget zit zeg maar tussen de 250 eur maximaal 400 euro (liever wat lager). Maar wat is nu wijsheid? Ik lees dat direct aangedreven motoren weer beter zijn dan indirect?
Kan mij iemand vertellen wat voor mijn gebruik de beste machine is?
Ter info. Ik heb iets tegen kunststof behuizingen bij zwaardere apparaten, dat lijkt me niet echt sterk dus die Bosch MuM dingen lijken me niet echt voor mij geschikt.
Goed kunnen kneden lijkt me het belangrijkst? Evt. andere extra kneedhaak aanschaffen is geen probleem.

Hier denk ik nu over:
1.) Kenwood KMM770 (of een andere maar kan dus niet veel duurder zijn)
2.) Expressions Mixmaster 9200 (of ander type, maar dit merk is me niet bekend?)
3.) Toch een Kitschenaid en zoja welke?
4.) Ander merk type en zoja welk?

Wensen:
1.) Kneden en mixen
2.) Liefst een wat grotere kom dus meer dan 3,8 L vanwege de hoeveeheid meel voor m'n wafels, vind ik handiger werken als ik ga bakken.
3.) Mijn wafels doen al 1,5 kg deeg en suiker, dat is nog zonder de eieren en de halve kilo boter, die komen er ook nog bij, dus voor wafels moet hij 2kg deeg kunnen mixen/kneden.
4.) Tja brood... doe ik nu nog met de broodmachine maar daar worden me de randen te hard in, het brood te klein en ik wil gewoon geen gaten meer in m'n brood van de haken. Dus voor diverse soorten brood te kunnen kneden, dat gaat een nieuwe hobby worden. :)
5.) Merk maakt me niet zo gek veel uit, maar kwaliteit en garantie wel.

Alvast bedankt voor de tips!
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Door de bomen het bos.....

Bericht door papagena »

Met een beetje geluk komt die van de Aldi weer in de aanbieding. Ik heb nu geen linkje maar meen mij goede reviews te herinneren op Duitse sites.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
AlexanderB
Jongste bediende
Berichten: 47
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 18:48

Re: Door de bomen het bos.....

Bericht door AlexanderB »

Hi,

Zelf heb ik sinds kort een kitchenaid artisan (met kantel mechanisme, niet de hef), en ben er opzich redelijk tevreden over.. Maar.. Om goed te kunnen kneden is een spiraalkneedhaak eigenlijk wel nodig, de meegeleverde C-haak kneed niet heel goed, daar moet je steeds de deeg/mix van de haak afdrukken.
Dat gezegd hebbende... Door de spiraalkneedhaak gaat het wel beter, maar loopt de machine redelijk snel warm (als ik een kilo bloem/meel in de kom heb, dan kan ik na een minuut of 5 tot 10 de machine goed ruiken en wordt die ook al snel warm/heet).
Mijn ouders hebben onlangs een Philips Avance Keukenmachine (HR7978/00) gekocht, en die bevalt ze goed. Zit ook een nette spiraalhaak bij. Alleen is de kom daarvan wellicht wat te klein voor wat je wilt..

Succes met je zoektocht!
Gebruikersavatar
Br00dd00s
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 04 okt 2015, 23:35
Locatie: Berlijn

Re: Door de bomen het bos.....

Bericht door Br00dd00s »

Je schrijft dat je een broodbakmachine hebt. Je kunt de broodbakmachine het kneed werk laten doen en het brood uiteindelijk in de oven bakken.

Gesendet von meinem GT-I9295 mit Tapatalk
Pluk de dag ...
Gebruikersavatar
Richard

Re: Door de bomen het bos.....

Bericht door Richard »

Allerereerst bedankt voor jullie antwoorden.
Maar heeft niemand ervaring met de Kenwood KMM770 of de Expressions? Van laatstgenoemde lees ik hier ook goede ervaringen op het forum.

@Papagena: De Quigg of zoiets (ik dacht dat hij zo heette) heb ik laatst bij de Aldi zien staan maar was dacht ik niet krachtig genoeg, weet ik niet meer zeker. Ik zal nog eens informatie opzoeken hierover.

@AlexanderB: Bedankt voor de tip over de Philips, dan ga ik daar ook eens wat meer informatie over zoeken, deze heeft een 4 liter mengkom dus dat is prima geschikt.

@ Br00dd00s: Ja dat is wel een optie, maar ik wilde juist een keukenmachine ook om andere dingen mee te doen, het deeg mixen en kneden voor m'n wafels is bijv. geen optie met de broodmachine. Mede vandaar dus de zoektocht naar een goede keukenmachine.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Door de bomen het bos.....

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik heb o.a. een Mixmaster Espression. Als ik thuis brood bak of cake/taart/koekjes dan gebruik ik deze machine.
Met 100% volkorendeeg heeft deze machine moeite, wit of lichtbruin brooddeeg gaat prima. Echt grote hoeveelheden kan deze machine niet aan. Ik gebruik er zo ongeveer max 800 gram bloem in. Wafelbeslag van 2 kilo gaat denk ik niet. Om die hoeveelheid te kneden heb je een grotere machine nodig.

Filmpje van de Mixmaster in actie.



Ik durf wel zover te gaan om te zeggen dat ik deze machine beter vind dan de Kitchenaid.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Richard

Re: Door de bomen het bos.....

Bericht door Richard »

Dank je voor de toelichting.
Het wafelmeel waar ik het over heb is 1,5 kilo meel. Daarnaast dus 500 gram boter, die ik normaliter doe smelten en 8 eieren.
In de genoemde Kitchenaid van mijn zus werkt dat prima zegt ze. Misschien dat het met enige voorzichtigheid dan wel in de Expressions kan? Of toch niet?

Voor bijv. 2 kg heb ik een grotere machine nodig schrijf je. Is een van de door mij genoemde machines dan een optie hiervoor? De Kenwood KMM770 zou dat volgens de specificaties aan moeten kunnen.
Misschien de Philips die hier iemand noemde ook? Heb je daar een idee van of een goede andere geschikte grotere machine in de gewenste prijsklasse?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Door de bomen het bos.....

Bericht door Levinebaktbrood »

De kom van de Kenwood KMM770 heeft een inhoud van 6,8 liter, die van de Mixmaster en de Kitchenaid 4,8 liter.

Als je regelmatig de kneedcapaciteit gaat overschrijden dan heb je kans dat de machine er eerder mee ophoudt .....
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Richard

Re: Door de bomen het bos.....

Bericht door Richard »

Nee ik bedoelde qua kneedcapaciteit. Ik weet dat de kom van de Kenwood groter is, maar zegt dat ook iets over de kneedcapaciteit dan?
Ik wil liever niet de kneedcapaciteit overschrijden als het even kan, want met zo'n apparaat wil je toch wel een aantal jaartjes doen lijkt me, toch?

Begrijp ik het dan goed dat i.v.m. de kneedcapaciteit de Kenwood wel geschikt is?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Door de bomen het bos.....

Bericht door Levinebaktbrood »

Dat de kom groter is zegt niks over de kneedcapaciteit van de machine, het zegt alleen iets over de hoeveelheid die je erin kunt kneden.
Het wafelmeel waar ik het over heb is 1,5 kilo meel. Daarnaast dus 500 gram boter, die ik normaliter doe smelten en 8 eieren. In de genoemde Kitchenaid van mijn zus werkt dat prima zegt ze. Misschien dat het met enige voorzichtigheid dan wel in de Expressions kan? Of toch niet?
Als je zus de Kitchenaid met een kom van 6,9 liter heeft kan dat prima. In de kleinere Kitchenaid zou ik deze hoeveelheid niet gebruiken en dus ook niet in de Mixmaster.

Ik heb geen ervaring met de Kenwood, dus daar kan ik geen uitspraken over doen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Richard

Re: Door de bomen het bos.....

Bericht door Richard »

Ah oke nu is het me duidelijk.
Nee dat type Kitchenaid van haar heeft een kom van 3,6 of 3,8 liter.
Dan gaat het ook niet de Mixmaster worden, wel jammer want qua garantie was die weer super.
Bedankt!
Gebruikersavatar
Richard

Re: Door de bomen het bos.....

Bericht door Richard »

Ik ben er uit.
Gezien er toch grotere hoeveelheden materiaal gebruikt worden werd de keuze toch beperkt tot grotere Kitchenaid en de grote Kenwood.
De Philips zag er goed uit, maar ik heb wat bijzonder slechte ervaringen met hun klantenservice met een ander apparaat, dus ben niet meer gecharmeerd van dat merk en kon er ook wat weinig ervaringen over vinden.

Het is dus de Kenwood KMM770 geworden.

Allemaal bedankt voor het meedenken en adviseren!
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Door de bomen het bos.....

Bericht door papagena »

En dan wachten we nu op de eerste spetterende resultaten!
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Richard

Re: Door de bomen het bos.....

Bericht door Richard »

Die gaan er zeker komen! Tot mijn groot plezier zat er niet alleen een blender bij maar ook zo'n multimolen. :G
Gebruikersavatar
Richard

Re: Door de bomen het bos.....

Bericht door Richard »

Voor de liefhebbers... het eerste resultaat. ;B
Hij was eerst hoger gerezen, iets ingezakt maar dat kan door de soort gist zijn die ik gebruikt heb.
Volgende keer wordt ie mooier. :grin:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Door de bomen het bos.....

Bericht door Levinebaktbrood »

Als deeg inzakt dan heb je het te lang laten rijzen. Zo simpel is het :G. Kan niet komen door de soort gist die je gebruikt hebt.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Richard

Re: Door de bomen het bos.....

Bericht door Richard »

Oh ik had Duitse gist die was al wat ouder, ik dacht dat dit wat uitmaakte.
Heb hem slechts een uur laten rijzen.
Alhoewel... kneden, 5 minuten rijzen, kneden, kwartier rijzen, lucht er uit kneden, dan de bakvorm in en dan uurtje rijzen.
M'n broodbakmachine is er nog langer mee bezig.
Volgende keer dan maar 'ns korter proberen.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Door de bomen het bos.....

Bericht door papagena »

Welk recept heb je gebruikt? Die eerste rijs lijkt me wat aan de korte kant.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Richard

Re: Door de bomen het bos.....

Bericht door Richard »

Mijn zus had me geholpen de eerste keer, die bakt altijd de mooiste broden zo met dit recept, alleen dan met gist van dr. Oetker en ik "hefe classic" van de Kaufland, die was nog goed t/m deze maand.

Dit is het recept, volgens mij komt het van Jeroen Meus, maar zij laat het brood wel rijzen op een iets warmere plek in huis dan de keuken, en dan dus zeker een uur of wat langer (hij geeft 40 minuten aan) maar dan schijnt het bij haar beter te lukken:
750 gram meel
15 gram gist
15 gram zout
10 gram boter
450 ml. Lauw/tot warm water
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Door de bomen het bos.....

Bericht door Levinebaktbrood »

Je gebruikt 60% water. Voor bloem (en dat heb je zo te zien gebruikt) kan dat prima. Als je meel gebruikt zal het meer richting 63% gaan.

Het deeg is altijd leidend, niet de tijd die in een recept staat. De bulkrijs/1e rijs is veel te kort. Kneden doe je maar 1 keer, daarna alleen lucht eruit drukken.

Kneden (deeg is goed gekneed als je er een vliesje van kunt trekken)
Rijzen (totdat het deeg ongeveer in volume is verdubbeld)
Doorslaan (= lucht eruit drukken, niet kneden)
1e keer vormen
± 20 minuten rust
Definitief vormen
Rijzen (totdat het deeg bijna in volume is verdubbeld - als je er met een vinger op duwt mag de indruk even zichtbaar blijven en dan langzaam terugveren).
Afbakken
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Richard

Re: Door de bomen het bos.....

Bericht door Richard »

Bedankt voor de tip, ga ik het volgende keer zeker eens proberen.
Ik had inderdaad tarwebloem gebruikt.
Kneden (deeg is goed gekneed als je er een vliesje van kunt trekken)
Betekent dit dat als je aan het deeg trekt dat het aan elkaar blijft zitten en zo'n soort velletje wordt als je het verder uit elkaar trekt?
Zoja dan was me in elk geval het kneden goed gelukt.

Wanneer gaat het in de broodbakvorm? Net voor het definitief rijzen, na het definitief vormen?
Of gebruik je met de methode geen broodbakvorm?
Gebruikersavatar
Corrie
Jongste bediende
Berichten: 44
Lid geworden op: do 15 mei 2014, 20:48
Locatie: Z.O-Drenthe

Re: Door de bomen het bos.....

Bericht door Corrie »

Hier kan je zien hoe je een vliesje trekt.

https://www.youtube.com/watch?v=waJ8j5- ... e=youtu.be
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Door de bomen het bos.....

Bericht door Levinebaktbrood »

Richard schreef: Wanneer gaat het in de broodbakvorm? Net voor het definitief rijzen, na het definitief vormen?
Of gebruik je met de methode geen broodbakvorm?
Direct nadat je het deeg definitief gevormd hebt gaat het in een bakvorm voor de laatste rijs (busbrood) of je legt het deeg in een rijsmandje voor de laatste rijs (vloerbrood).
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Richard

Re: Door de bomen het bos.....

Bericht door Richard »

Toppie!
Nogmaals dank voor jullie antwoorden en tips die zal ik bij het volgende brood gaan toepassen.
En dan plaats ik het resultaat in de daartoe bestemde baksel, zijn we gelijk weer beter on-topic.

Dank!
Plaats reactie