Deeghaak voor Kenwood Major Cloassic KM800

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jbe
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: di 02 aug 2016, 11:28

Deeghaak voor Kenwood Major Cloassic KM800

Bericht door jbe »

Hallo allen,

Ik zag in een bericht van het forumlid Cor Peters een verhaal over een spiraaldeeghaak voor de Kenwood, zie deze foto:
https://picasaweb.google.com/1138108863 ... 6321392482

Als ik zoek op de site van Olivier dan vind ik daar deze: http://www.olivier.nl/NL/Apparatuur/App ... de=901411#

Weet iemand of die ook zonder problemen past op de Kenwood Major Classic type KM800 ???

Alvast dank voor de hulp.

Groetjes,
Jan
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Deeghaak voor Kenwood Major Cloassic KM800

Bericht door bakplaat »

Hallo Jan...
Mijn Kenwood machine is de Major Classic KM 816 (aangeschaft april 2005) en heb de spiraalhaak al ruim 3 jaar in gebruik.Ondanks dat men van Kenwood mij verzekerde dat de kneedhaak op mijn machine zou moeten passen, heb ik toch de bevestigingsas van de orginele haak moeten verwisselen naar de nieuwe haak en hij past sindsdien zonder probleem.

Afbeelding

De KM 800 ken ik niet en zie hem Hier ook niet bij staan, evenals mijn KM 816 uit 2005...is al enkele jaren uit het assortiment. Maar met wat zoekwerk heb ik hem toch gevonden En hij lijkt exact op de KM 816.

Ik vermoed daarom dat je de Spiraalkneedhaak van Olivier gerust kunt bestellen, maar wel de aktie dient te ondernemen zoals ik hierboven heb laten zien.

Succes ermee en laat ons er hier nog eens meer van weten of je er iets mee gedaan hebt.

Groetjes Cor
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Deeghaak voor Kenwood Major Cloassic KM800

Bericht door Levinebaktbrood »

Anders kun je ook contact opnemen met Jan de Jong of misschien staat hij hier al bij.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
jbe
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: di 02 aug 2016, 11:28

Re: Deeghaak voor Kenwood Major Cloassic KM800

Bericht door jbe »

Cor en Levine,

Dank voor jullie hulp ! De deeghaak heb ik inmiddels besteld bij Olivier.
Zo blijkt maar weer het nut van een forum, binnen 1 dag gevonden waar ik al een hele tijd op zoek was.

Groetjes,
Jan
Gebruikersavatar
jbe
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: di 02 aug 2016, 11:28

Re: Deeghaak voor Kenwood Major Cloassic KM800

Bericht door jbe »

@Cor:

Gisteren de kneedhaak dan eindelijk binnengekregen van Olivier en deze past in eerste instantie niet in de Kenwood KM800.
Als je de bevestigings-asjes echter omwisselt, zoals je dat beschreef, dan is er niks meer aan de hand en past het prima.
Dank voor de tip !

Ik ga er binnenkort mee aan de gang en ben erg benieuwd of ie het beter gaat doen dan de originele haak. Daar was ik niet zo tevreden over. Het deeg roteert vaak mee met die haak zodat er niet echt gekneed wordt en verder laat de coating van die haak heel langzaam stukje bij beetje los. Ook niet echt frisjes dus.

Groetjes,
Jan
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Deeghaak voor Kenwood Major Cloassic KM800

Bericht door bakplaat »

jbe schreef:@Cor:
Gisteren de kneedhaak dan eindelijk binnengekregen van Olivier en deze past in eerste instantie niet in de Kenwood KM800.
Als je de bevestigings-asjes echter omwisselt, zoals je dat beschreef, dan is er niks meer aan de hand en past het prima.
Dank voor de tip !
Hallo Jan
Omdat men van Kenwood mij verzekerde, dat de kneedhaak moest passen, had ik besloten er ook een aan te schaffen, maar bij aankomst bleek al gauw dat dit niet helemaal waar was. Na enige overpeinzingen (ik was al aan het overwegen de haak te retourneren) kwam het idee in me op om de bevestigingen om te wisselen ,zoals ik hierboven al vertelde met een foto erbij. Na een paar minuten werk paste hij wel op mijn KM 816, ze hebben dezelfde schroefdraad.
Zorg wel dat je haak niet al te diep over de bodem van je kom draait, anders gaat je Kenwood protesteren.
Ben benieuwd naar je eerste ervaringen met je nieuwe kneedhaak...je zult nu zeker geen last meer hebben,dat het deeg maar rondom de haak blijft draaien.
Succes en laat het hier binnenkort eens weten...Groetjes Cor.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
jbe
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: di 02 aug 2016, 11:28

Re: Deeghaak voor Kenwood Major Cloassic KM800

Bericht door jbe »

@Cor:

Vandaag de nieuwe deeghaak voor het eerst gebruikt, voor het maken van twee krenten-rozijnen broden. Het is een hele verbetering moet ik zeggen!

Groetjes,
Jan


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Oud brood is niet hard, hard is het leven zonder brood.
(http://www.bakkerijmuseum.nl/kalwiblo/i ... p?t=5&h=49)
Gebruikersavatar
jbe
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: di 02 aug 2016, 11:28

Re: Deeghaak voor Kenwood Major Cloassic KM800

Bericht door jbe »

Oeps, moet wel korter gaan kneden met de nieuwe haak. Gisteren mijn "standaard" brood gemaakt. Na 15 minuten kneden was de deegtemperatuur 31 graden, een beetje hoog lijkt me. Volgende keer terug naar 10 minuten kneden.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Oud brood is niet hard, hard is het leven zonder brood.
(http://www.bakkerijmuseum.nl/kalwiblo/i ... p?t=5&h=49)
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Deeghaak voor Kenwood Major Cloassic KM800

Bericht door bakplaat »

Jan...
Hoe was het resultaat van je brood met die deegtemp. van 31 °C. ? Niet alleen korter kneden Jan...Gebruik bij voorkeur ook IJSkoud water/melk, wat je een paar uur in de koelkast plaatst. Zo bereik je de ideale deegtemp. van 26° C.

https://get.google.com/albumarchive/113 ... vwwaQVTYtx
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
jbe
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: di 02 aug 2016, 11:28

Re: Deeghaak voor Kenwood Major Cloassic KM800

Bericht door jbe »

Hallo Cor,

De eerste rijs was spectaculair, de tweede rijs was normaal als anders.
Het eindresultaat na bakken viel een beetje tegen, eigenlijk begrijp ik nog steeds niet waarom.

Het brood dat ik bak bevat veel zaden, mag dan die temp. niet wat hoger zijn of moet je altijd streven naar die 26 graden?

Ik heb ook een paar andere dingen veranderd n.a.v. het geleerde op dit forum en het boek van Levine: een pauze van plm. 20 minuten voordat je het deeg gaat vormen voor de tweede rijs, stoom maken in de eerste 10 minuten van het bakproces.

Volgende keer maar één ding tegelijk veranderen ....

Groetjes,
Jan


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Oud brood is niet hard, hard is het leven zonder brood.
(http://www.bakkerijmuseum.nl/kalwiblo/i ... p?t=5&h=49)
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Deeghaak voor Kenwood Major Cloassic KM800

Bericht door lekkermelig »

26 a 27 graden is de beste temperatuur,31 is eigenlijk net te warm voor heel goed deeg. Je omgevingstemperatuur zou dan nog twee graden hoger moeten zien, dan ben je helemaal perfect bezig. Maar met veel lagere temperaturen kan je ook prachtig broodbakken, alleen duurt het dan langer.
Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
jbe
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: di 02 aug 2016, 11:28

Re: Deeghaak voor Kenwood Major Cloassic KM800

Bericht door jbe »

@Cor:

De ervaringen met de nieuwe spiraalhaak zijn prima: kneden doet ie als de beste.

Vandaag weer eens de "standaard" broden aan het maken, ditmaal maar 10 minuten gekneed. De deegtemperatuur is dan nog steeds 28 graden terwijl er toch koude (volle) melk is gebruikt.

Verder valt me op dat de Kenwood heel wat warmer wordt dan met de originele deeghaak, je kunt 'm ruiken ...
De temperatuur van het huis is ongeveer 45 graden (contactdoos gemeten).

Heb jij ook dit soort ervaringen ?

Groetjes,
Jan


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Oud brood is niet hard, hard is het leven zonder brood.
(http://www.bakkerijmuseum.nl/kalwiblo/i ... p?t=5&h=49)
Gebruikersavatar
john-b-bak
Deegkneder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 15:27

Re: Deeghaak voor Kenwood Major Cloassic KM800

Bericht door john-b-bak »

Hoi Jan
na het lezen van je relaas rijzen bij mij diverse vragen.Ik heb sinds een tijdje een Kenwood met. 6.8 l.bekken en een plat uiteinde aan de deeghaak.Bij een omgevingstemperatuur van 21 a 22 °C,een grondstoffen temperatuur van dezelfde grootte incl ca 30%desem van die temperatuur heb ik het water op 32 °C gehouden.Het zetsel op 3 min. op stand ½,een autolyse van 20 min.,en een kneedtijd van ca 6 min. op stand 1 .Uiteindelijke deegtemperatuur is 26 °C na een zetsel temperatuur van 24 °C.De oplooptemperatuur is dus ca 2 °C.Heb je wel eens je grondstoffen gemeten?Die kunnen natuurlijk ook veel hoger zijn dan je inschat.Ik probeer veel water te gebruiken en te stijve degen leveren extra veel weerstand op waardoor de temperatuur hoger op kan lopen. De stand van mijn machine zegt wel iets maar misschien verschilt die veel met de jouwe.
Waar ik op doel is dat de snelheid van de deeghaak misschien omläag moet,hetgeen in ieder geval minder hittevorming in de draaiende delen tot gevolg heeft.Kortom wat overpeinzingen die wellicht oplossingen aangeven.
succes John
Gebruikersavatar
jbe
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: di 02 aug 2016, 11:28

Re: Deeghaak voor Kenwood Major Cloassic KM800

Bericht door jbe »

Hallo John,

Dank voor het meedenken.
Ook ik gebruik stand 1 van de Kenwood; het is inderdaad een behoorlijk taai deeg en de machine heeft er hard aan te werken (totaal 750 gram aan grondstoffen).

Ik zal de volgende keer eens de temperatuur meten van het geheel voor het kneden (incluis de koude mek) en dan kijken hoe lang te kneden om op 26 graden uit te komen, uitgaande van 1 graad temperatuurstijging per minuut kneden.

Groetjes,
Jan


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Oud brood is niet hard, hard is het leven zonder brood.
(http://www.bakkerijmuseum.nl/kalwiblo/i ... p?t=5&h=49)
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Deeghaak voor Kenwood Major Cloassic KM800

Bericht door bakplaat »

Hallo Jan.
Ook mijn ondervinding met de nieuwe Spiraalkneedhaak is vanaf dag 1 dat er een enorm verschil ten goede is, met de orginele kneedhaak...Heb nog geen minuut spijt gehad van deze investering.

De deegtemperatuur van mijn laatste brood,
zie ook dit topic:

Afbeelding
...was 27°C. gelukkig nog aanvaardbaar, maar het moet niet veel hoger zijn. ;B

Zoals daarbij gezegd heb ik ijskoud water gebruikt wat enkele uren in de koelkast heeft gestaan.
Met de Spiraalkneedhaak wordt de KENWOOD idd. wel wat warmer, dan met de orginele kneedhaak. Zorg ervoor dat de haak niet te dicht op de bodem van de kom staat afgesteld,1 cm. is naar mijn ervaring een juiste afstand, anders ontstaat er nog meer weerstand/energie wat de deegtemp. ook nog onnodig hoger doet oplopen door wrijvingswarmte.
Ik probeer op een wat hogere snelheid tussen 3-5 en een wat kortere kneedtijd ( ± 7-8 minuten) en dat gaat meestal goed het deeg te kneden en kan er dan ook al een vliesje van trekken. Wat ook nog helpt is als het deeg al loskomt af en toe een heel klein beetje water langs de wand nevelen met de plantenspuit dit zal geen invloed hebben op de stijfte van het deeg. De laatste minuut houd ik het wel droog. Zeker met de zomerse tepmeraturen van de laatste dagen, kan wat experimenteren beslist geen kwaad....het pakt veelal goed uit. Zoals je zelf ook al zegt moet de machine er bij een taai/zwaar deeg er flink aan werken, dus probeer te streven om minimaal 60% vocht in je degen te gebruiken.
Verder vind ik dat de machine, met zoals je zegt 750 gr. aan grondstoffen, nauwelijks problemen moet hebben...Waarschijnlijk bedoel je hiermee alle grondstoffen droog en zonder vocht?
Ik hoop dat je met deze uitleg weer wat verder kunt op weg naar een mooi en smakelijk brood.
Laat nog eens van je horen Jan.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Pirke64
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 10 jul 2016, 10:32

Re: Deeghaak voor Kenwood Major Cloassic KM800

Bericht door Pirke64 »

Na alle positieve reacties hier ook maar deze kneedhaak besteld voor mijn Kenwood KM800.
Het apparaat wil maar niet stuk gaan, dus nog steeds niet over naar een nieuwere versie :D

Ben er trouwens ook nog steeds tevreden over, wordt veel gebruikt en voor veel zaken zelfs beter dan mijn nieuwe Magimix Patissier. Zo zie je maar weer...
Plaats reactie