Wel of niet Bear Teddy?

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dion
Jongste bediende
Berichten: 37
Lid geworden op: do 20 okt 2016, 13:21
Locatie: Waddeneiland

Wel of niet Bear Teddy?

Bericht door Dion »

Na lang te hebben gespaard, had ik de knoop doorgehakt om een bear te kopen. Na veel voor en nadelen te hebben afgewogen.
Na veel speurwerk heb ik Beko gebeld, om nog wat extra informatie in te winnen. Oa over de extra voetvergrendeling.
Tot mijn verbazing rade ze mij af om een Bear teddy te kopen, voor brooddeeg. :shock:
Ik bak ongeveer 2 x in de week brood en soms nog wat taart/cake enz. echt maar een klein hobbybakkertje.
Ik was wat overdonderd, en begrijp ook niet waarom ik dat advies kreeg. Zouden ze zichzelf hiermee in dekken willen, voor eventuele toekomstige mankementen?
Hebben jullie een idee misschien? Hier op de site, lees ik merendeel allemaal positieve dingen over de Bear.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Wel of niet Bear Teddy?

Bericht door lekkermelig »

In elk buitenland vinden ze het een prachtige machine voor kneden. Op de site van wodschow zelf vind ik deze quote
-----------
The motor in a TEDDY™ mixer is unique – unlike rival mixers which have less power when running slowly and only really get going once the speed increases, the reverse is true of the specially developed motor in the TEDDY™ mixer. It is extremely powerful at low speeds when strength is needed to mix the heavy dough. Despite its superior strength, however, the TEDDY™ motor is very quiet – which is a bonus for both the operator and the environment.
-----------
http://www.wodschow.dk/Default.aspx?ID=705

Misschien moet je dat maar eens voor de snufferd gooien bij Beko, of bij wodschow melden dat Beko deze machine afraadt. Ik heb al vier jaar zo'n ding en nooit problemen gehad, net als heel veel mensen op het forum.
Er zijn een paar mensen die er wel wat issues mee hadden, waaronder Levine. Blijkbaar heeft Beko geen zin in service en garantie gezeur ( :oops: ) van particulieren en kleine bedrijven, maar persoonlijk vind ik het onbegrijpelijk.

Pas geleden heb ik met Lutz Geissler gesproken van ploetzblog, die heeft een hele stapel kneedmachines getest. Zelf gebruikt hij altijd Kenwood, maar dan wel een model met een grote kom. Ik heb er twee in werking gezien, en met de juiste kneedhaak is het OK, maar zelf vind ik de Bear net even prettiger kneden. Zo'n sjieke Kenwood kan wel veel meer en hij heeft op zijn site ook wel leuke aanbiedingen staan, met extra deegkom, graanmolen en dat soort zaken. Ook Lutz vind Bear een betere kneder, maar Kenwood is veelzijdiger. Of een Bear sneller stuk gaat durf ik niet te zeggen, maar ik denk wel dat Beko een van de weinige importeurs is die Bear afraadt voor broodkneden. Al of niet terecht, ik durf er niets over te zeggen, maar als ze je niet willen helpen zou ik hem daar dus nooit meer kopen.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Wel of niet Bear Teddy?

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik heb twee Bears en ze zijn allebei al gerepareerd. Beko heeft ook tegen mij gezegd dat de Bear niet geschikt is voor brooddeeg. En ze zeiden nog een heleboel meer, o.a. 'weet u wel wat het kost om al die kapotte Bears te laten repareren?". Ik denk dus dus inderdaad dat ze zich aan het indekken zijn voor toekomstige mankementen ........

Een planetaire mixer zoals een Kitchenaid, Kenwood, Bear is eigenlijk meer een machine voor patisserie dan voor brooddeeg. Een spiraalkneder is juist wel heel geschikt voor brooddeeg.

Blijft het feit dat de Bear brooddeeg uitstekend kneedt. Ik gebruik mijn Bears dan ook nog regelmatig voor kleinere degen. Voor meer dan 2 kilo deeg gebruik ik een spiraalkneder.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Miss Q

Re: Wel of niet Bear Teddy?

Bericht door Miss Q »

Ben je toch voor de bear gegaan Dion? Bij beko?

Ik had mijn zinnen in eerste instantie op een kitchenaid artisan gezet. Het meisje in me wil ook wat :D, (ze zien er zo leuk uit). Maar na de vehalen hier gelezen te hebben dacht ik dat de bear de beste optie was voor de hobbybakker. Ik maak meestal maar 1 of 2 broden per keer, en dat hooguit een paar keer per week. Aan 2 kg deeg kom in niet.

Nu begin ik ook te twijfelen....
Gebruikersavatar
Zelfbroodbakken2015

Re: Wel of niet Bear Teddy?

Bericht door Zelfbroodbakken2015 »

Mijn Bear begint ook weer mankementen te vertonen. Al de 2de keer. Ik ben dus op zoek naar een nieuwe machine voor kleinere hoeveelheden deeg. Zelf wil ik geen Bear meer aanschaffen.
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Wel of niet Bear Teddy?

Bericht door Anna »

Zelfbroodbakken2015, hoe vaak gebruik je de Bear Teddy? En hoeveel kg deeg kneed je dan?
Gebruikersavatar
Zelfbroodbakken2015

Re: Wel of niet Bear Teddy?

Bericht door Zelfbroodbakken2015 »

Ik heb de machine het eerste jaar bijna dagelijks gebruikt. Maximale hoeveelheid deeg circa 1800 - 1900 gram.
Nadat hij kapot ging ( en gerepareerd is ) gebruik ik hem 1 a 2 x per week voor kleine hoeveelheden deeg ( max 1200 gr ).
Na de reparatie kneed hij onderin de kom het meel niet meer goed door het deeg.
Gebruikersavatar
Dion
Jongste bediende
Berichten: 37
Lid geworden op: do 20 okt 2016, 13:21
Locatie: Waddeneiland

Re: Wel of niet Bear Teddy?

Bericht door Dion »

Nog niet missQ
Ik heb een workshop bij Levine gehad afgelopen week,( erg leuk en leerzaam!) en wilde daar de bear live bekijken ;B
Ik denk dat ik wel voor een bear ga, anders kom je toch gauw op een spiraalkneder. En aangezien ik ook graag taarten en cakes maak, is een bear een betere optie voor mij.
Ik dacht dat er geen alternatief voor een bear is..., of heeft iemand nog suggesties?
Ideeën zijn altijd welkom :G
greetings Dion ;)
Gebruikersavatar
Ronny
Jongste bediende
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 23:27

Re: Wel of niet Bear Teddy?

Bericht door Ronny »

En heb je al een bear gekocht? Zo ja, waar heb je het gekocht?
Ik wil er misschien ook 1, maar twijfel ook een beetje aangezien ik nu links en rechts lees dat er al meerderen bij de reparateur zijn geweest.
Laatst gewijzigd door Ballie op zo 18 dec 2016, 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd. Het is niet nodig het direct voorgaande bericht (volledig) te quoten...
Gebruikersavatar
Dion
Jongste bediende
Berichten: 37
Lid geworden op: do 20 okt 2016, 13:21
Locatie: Waddeneiland

Re: Wel of niet Bear Teddy?

Bericht door Dion »

Nu ondertussen Wel de bear gekocht, en ben er erg blij mee!! :grin: ik gebruik hem voor alles, gebak, taarten en brooddeeg.
Heb hem bij toch bij beko gekocht, ondanks de demotiverende uitleg dat de bear niet zo geschikt is voor brooddeeg.
Zij zijn dealer en hebben verder wel goede service.
greetings Dion ;)
Gebruikersavatar
john-b-bak
Deegkneder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 15:27

Re: Wel of niet Bear Teddy?

Bericht door john-b-bak »

Deegkneders zijn er voor brooddegen en planetaire machines voor beslagen en andere bankettoepassingen.De weerstand die brooddegen ,en zeker rooggebrooddeeg,bij die laatsten oproepen vergt relatief veel bedrijfszekerheidtmengers. Het vermogen is meestal lager,soms (of misschien wel vaak???)zijn de machientjes uitgerust met bijv. Nylon tandwielen i.p.v. stalen,is het binnenwerk zwakker uitgevoerd,is het frame fors lichter etc.etc.Kortöm als we goedkoopuit willen zijn kopen we een goedkope planeetmenger,welke overigens -bijv. een Hobart- knap aan de prijs kunnen zijn.Als je veel verschillende toepassingen wilt hebben koop je ,zoals ik heb gedaan-bijv. een Kenwood Chef welke zelfs kan koken.Maar ik realiseer me dan ook wel de beperkingen van deze machine die prachtige afgedraaide degen draait in 4 tot 6-7 minuten op stand1,meestal maar zeker niet altijd na een voordeeg of autolyse.Draai je 3,4,5 keer per week kleine deegjes van maximaal 1,5 tot 2 kg.dan zal zo'n klutsmachine het best wel redden,draai je (fors) daarboven dan moet je naar een deegkneder.
Zoals al eerder is opgemerkt zijn er nog al wat kleine kneedmachines op de markt.Italiaanse,chinese en verder van allerlei buitenlanden.Feit is dat de techniek al vele jaren bekend en simpel is zodat de bedrijfszekerheid vrij hoog zal liggen en de veelal zeer zware uitvoeringen t.o.v. de maximale capaciteit een garantie voor zorgeloos gebruik geven.Nadeel zal soms de minimaal te gebruiken hoeveelheid grondstoffen zijn welke nog door de kneder tot een goed deeg kan worden gedraaid.
Als alternatief daarvoor kun je dan ook met de hand kneden of bij een niet te stijf deeg een hand mixer gebruiken.
Kortom sterkte met je keuze en vooral veel zorgeloos plezier
bak ze John
Gebruikersavatar
Ronny
Jongste bediende
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 23:27

Re: Wel of niet Bear Teddy?

Bericht door Ronny »

Voor mij zullen het voornamelijk kleine deegjes zijn.
We hebben dadelijk maar een kleine oven, dus kan er toch niet teveel tegelijk in.
Gebruikersavatar
john-b-bak
Deegkneder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 15:27

Re: Wel of niet Bear Teddy?

Bericht door john-b-bak »

Bij kleine deegjes dus een (grotere) spiraalkneder met een niet te kleine kuip en een redelijk vermogen.
Vandaag heb ik ook al gereageerd op een stukje over chamottesteen.Die kun je kopen in Heusden en als je die in je oven legt kun je zelf vloerbrood maken hetgeen veel lekkerder is dan brood in blik of op een bakplaat gebakken.
bak ze John
Gebruikersavatar
john-b-bak
Deegkneder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 15:27

Re: Wel of niet Bear Teddy?

Bericht door john-b-bak »

Ik bedoel dus een planeetmenger
Gebruikersavatar
Ronny
Jongste bediende
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 23:27

Re: Wel of niet Bear Teddy?

Bericht door Ronny »

https://www.bakkerijgereedschap.nl/Appa ... drive.html

https://www.bakkerijgereedschap.nl/Appa ... drive.html

Misschien kijk ik er enorm overheen, maar de attachment is dus alleen het vleesmolen gedeelte?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Wel of niet Bear Teddy?

Bericht door lekkermelig »

De attachment drive heb je inderdaad niet nodig voor kneden en mixen, alleen voor de vleesmolen.

Ik heb zelfs na twee weken nog geen fatsoenlijke (oftewel helemaal geen) reactie van de producent gekregen, dit nav mijn vragen over de geschiktheid voor broodkneden. Beko raadt het af, wodschow (de producent dus) zet op de site dat het de beste planeetmenger is voor kneden. Qua klantvriendelijkheid heb ik wel een mening, die ik maar voor me zal houden omdat we hier op het forum vast een lelijkewoordenfilter hebben :rofl2:
Overigens ben ik al vier jaar zeer tevreden over mijn Bear. Hij is alleen te klein voor mijn oven.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Ronny
Jongste bediende
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 23:27

Re: Wel of niet Bear Teddy?

Bericht door Ronny »

Ik heb maar een hele kleine oven van 45cm hoog. Binnenmaat dus nog veel kleiner.

Mijn vrouw vind de Bear niet mooi en wilt graag een KitchenAid :(
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Wel of niet Bear Teddy?

Bericht door lekkermelig »

Dan moet je maar voor een hele mooie glimmende KitchenAid gaan sparen, maar dan wel een GROTE. De kleine Artisan modellen, je weet wel, met al die hippe kleurtjes, zijn niet zo geweldig voor brood.

WIl
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Wel of niet Bear Teddy?

Bericht door Melinda »

Wil heeft het goed verwoord. De kleine schijnt brooddeeg niet zo mooi te kneden.
Ik heb zo'n mooie GROTE glimmende KitchedAid en daar ben ik superblij mee. Die kneedt wel een mooi deeg, heeft ook een andere deeghaak.
Maar mijn deeg kneed ik het liefste in de Bear. Vind ik net fijner, soepeler.
En dat de Bear niet mooi zou zijn, dat is een kwestie van smaak. Ik vind ook de Bear best mooi om te zien.
Heb het al eerder genoemd. Voor het mixen van beslag gaat mijn voorkeur dan weer uit naar de KitchenAid. Ik weet dat het een luxe positie is, maar ik zou ze beide niet graag missen.
Elk heeft zo zijn sterke punten.
Sterkte met de keuze. ;)
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Wel of niet Bear Teddy?

Bericht door lekkermelig »

Ik wist dat Melinda hier wel op zou reageren. :D Eerlijk gezegd weet ik ook net meer wat wijsheid is, tenzij je alleen brood wil kneden. Dan neem je gewoon een goede spiraalkneder. En anders doen zowel de grote machines van KitchenAid en Kenwood het vast wel goed. Of toch een Bear. Maar zoek in ieder geval wel een leverancier met goede garantie want brood kneden zet je machine serieus aan het werk
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Bakker Jan
Deegkneder
Berichten: 114
Lid geworden op: za 13 aug 2016, 08:38
Locatie: Maas en Waal

Re: Wel of niet Bear Teddy?

Bericht door Bakker Jan »

Klopt idd, voor brooddeeg heeft een planeetmixer veel te lijden.
Belangrijk is dan om de hoeveelheden te matigen en voldoende hydratatie zodat het deeg niet te stijf is.
Kneed je uitsluitend brooddeeg, dan is een spiraalkneder zeker een betere keus.
Qua mogelijkheden ben je met een planeetmenger beter af, klutsen, kloppen e.d.
Heb zelf sinds een jaar een bear, ook gekozen voor zijn veelzijdigheid, en ben er dik tevreden mee!
Bear Teddy en een gewone combi inbouwoven van Siemens
Plaats reactie