Rofco <> Famag <> Maxima

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ClaudiaS
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 15 feb 2017, 13:26

Rofco <> Famag <> Maxima

Bericht door ClaudiaS »

Hallo bakkers!
Ik wil graag thuis brood bakken, omdat dit op m'n huidige werk (helaas) niet kan.
Een kleine spiraal kneder, 220 volt met normale stekker.
Rofco, Famag en Maxima bieden ze aan :-)

Wat is jullie ervaring met deze drie merken?

Groet,
Claudia
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rofco <> Famag <> Maxima

Bericht door lekkermelig »

We hebben pas geleden bij Levine een test met allemaal gedaan, waar we nog een verslag over gaan schrijven.
Ze kneden allemaal goed, maar er zijn wel verschillen. De door ons geteste Maxima mengde in het begin iets minder goed, maar het eindresultaat was wel goed.
Rofco is het meest robuust qua uitvoering, Famag past het best op je aanrecht qua maat en alle hippe kleurtjes. Beiden komen uit Italié, de Maxima uit China. Rofco en Famag hebben ketting aandrijving (zeer degelijk) en Maxima een combi van ketting en snaren (mogelijk iets meer slijtage). Bij Rofco is de ketting makkeljik bij te stellen.
Er zijn natuurlijk heel veel modellen, we hebben wel de kleinste Rofco en FamaG getest, maar niet de kleinste Maxima.

Maxima is het voordeligst, dan FamaG, dan Rofco.
Over degelijkheid en kwaliteit van service (garantie etc) is het moeilijk een oordeel vellen, dat hebben we niet kunnen testen. Famag koop je in Dld of Nederland, Rofco in Belgie, Maxima in NL. Vergeet de verzendkosten niet en mogelijk de kosten van verzending bij problemen. Overigens kan je in NL ook modellen kopen die technisch gelijk zijn aan de Rofco.

Ik zou je er geen aankoop advies op willen geven, het is maar net wat je belangrijk vind. Het is goed om te realiseren dat deze kneders voor thuisgebruik allemaal niet zo heel zwaar belast zullen worden.
We gaan nog wel wat meer overwegingen opschrijven maar een belangrijk advies:
Zoek vooral een leverancier met goede garantie die achter zijn eigen producten staat.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Renee
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 19:38

Re: Rofco <> Famag <> Maxima

Bericht door Renee »

Hallo Wil,

Jij zegt dat er modellen in NL zijn die technisch gelijk zijn aan de Rofco. Welke zijn dat ?. Ik heb het internet afgespeurd maar kom alleen de Maxima tegen.

Dank vast voor je antwoord.

Gr. Renée
Gebruikersavatar
Herman Jonkman
Jongste bediende
Berichten: 44
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 23:27

Re: Rofco <> Famag <> Maxima

Bericht door Herman Jonkman »

Interessant, welke Maxima is er meegenomen in de test?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rofco <> Famag <> Maxima

Bericht door lekkermelig »

@Renee
Er zijn een heleboel spiraalkneder te vinden, het is alleen vaak niet duidelijk waar ze echt vandaan komen.
we hebben daar wel eens eerder discussie over gehad.
https://broodbakforum.nl/viewtopic.php? ... aans+rofco
Zoals onderaan bovenstaand draadjes vermeld:
Er komen heell wat spiraalmixers uit dezelfde fabriek, en ze plakken er naar wens verschillende stickers op. Een van die modellen is in Ede bij Jan van Snippenberg te koop, en is afgezien van de kleurtjes gelijk aan de Rofco. Ik heb ze ooit ook eens bij een italiaanse dozenschuiver gespot voor een aangenaam bedrag, maar dan heb je weinig ondersteuning en meer gedoe bij bestellen.
Naast Rofco achtige machines heb je in ieder geval ook nog FamaG, ook hier in NL en online via duitsland verkrijgbaar. Komt uit een andere italiaanse fabriek. En je hebt ook nog Mecnosud. De 5k machine heb ik wel in NL gezien bij Italieplein.nl, maar geen flauw idee hoe goed of slecht ie is tov de Rofco en FamaG. Zeker de grotere modellen van mecnosud zijn wat zwaarder uitgevoerd.
@Herman, MSM-10 is getest.

En voor iedereen: We hebben met een aantal forumleden een stel machines bekeken en getest, Levine en ik hebben daar een paar verhalen over geschreven, die we binnenkort op het blog van Levine gaan publiceren. Ze zijn nog net niet helemaal klaar, maar dat zal niet heel lang meer duren :D

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Rofco <> Famag <> Maxima

Bericht door Melinda »

lekkermelig schreef:En voor iedereen: We hebben met een aantal forumleden een stel machines bekeken en getest, Levine en ik hebben daar een paar verhalen over geschreven, die we binnenkort op het blog van Levine gaan publiceren. Ze zijn nog net niet helemaal klaar, maar dat zal niet heel lang meer duren
Leuk vooruitzicht, Wil. :2th:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Menyali
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 02 jan 2017, 22:45

Re: Rofco <> Famag <> Maxima

Bericht door Menyali »

lekkermelig schreef:We hebben pas geleden bij Levine een test met allemaal gedaan, waar we nog een verslag over gaan schrijven.
Ze kneden allemaal goed, maar er zijn wel verschillen. De door ons geteste Maxima mengde in het begin iets minder goed, maar het eindresultaat was wel goed.
Rofco is het meest robuust qua uitvoering, Famag past het best op je aanrecht qua maat en alle hippe kleurtjes. Beiden komen uit Italié, de Maxima uit China. Rofco en Famag hebben ketting aandrijving (zeer degelijk) en Maxima een combi van ketting en snaren (mogelijk iets meer slijtage). Bij Rofco is de ketting makkeljik bij te stellen.
Er zijn natuurlijk heel veel modellen, we hebben wel de kleinste Rofco en FamaG getest, maar niet de kleinste Maxima.

Maxima is het voordeligst, dan FamaG, dan Rofco.
Over degelijkheid en kwaliteit van service (garantie etc) is het moeilijk een oordeel vellen, dat hebben we niet kunnen testen. Famag koop je in Dld of Nederland, Rofco in Belgie, Maxima in NL. Vergeet de verzendkosten niet en mogelijk de kosten van verzending bij problemen. Overigens kan je in NL ook modellen kopen die technisch gelijk zijn aan de Rofco.

Ik zou je er geen aankoop advies op willen geven, het is maar net wat je belangrijk vind. Het is goed om te realiseren dat deze kneders voor thuisgebruik allemaal niet zo heel zwaar belast zullen worden.
We gaan nog wel wat meer overwegingen opschrijven maar een belangrijk advies:
Zoek vooral een leverancier met goede garantie die achter zijn eigen producten staat.

Wil
Fijn dat jullie de machines hebben getest. Ik kijk uit naar het verslag van de test. Is het misschien ook mogelijk om daarin op te nemen of de kuip wel of niet van de machine gehaald kan worden, ik zie dat namelijk bijna nergens terug. Het is wel erg fijn in verband met schoonmaken. Misschien ook nog waar de diverse machines verkrijgbaar zijn.

Marij
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Rofco <> Famag <> Maxima

Bericht door Levinebaktbrood »

Marij: van geen van de spiraalkneders die we hebben getest kon de kuip eraf gehaald worden. Als je zo'n machine wil dan mag je nog even door sparen ^)^ , zijn altijd een stuk duurder.

Schoonmaken is trouwens helemaal niet zo lastig. Direct nadat het deeg eruit is kuip met plantenspuit met water natspuiten en dan met keukenpapier en evt. een deegkrabbertje schoonmaken.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Herman Jonkman
Jongste bediende
Berichten: 44
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 23:27

Re: Rofco <> Famag <> Maxima

Bericht door Herman Jonkman »

Ik heb een maxima MPM 10 (niet een MSM 10 dus). Dit een planeetmenger in plaats van een spriraalkneder. De machine ca € 500. De mengkom kan eraf. Ik heb nog niet zo heelveel broden gebakken. Mij bevalt deze machine goed. Ik vind de verwijderbare kom het makkelijk om ook het deeg uit de kom te halen. En ook om schoon te maken overigens.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Rofco <> Famag <> Maxima

Bericht door Levinebaktbrood »

Herman: de vraag en discussie gaat over spiraalkneders, niet over planetaire mixers. Planetaire mixers hebben altijd een afneembare kom.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Herman Jonkman
Jongste bediende
Berichten: 44
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 23:27

Re: Rofco <> Famag <> Maxima

Bericht door Herman Jonkman »

Dat wist ik niet; zo leer ik weer wat bij :D
Gebruikersavatar
desempedia
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: do 27 mar 2014, 13:09

Re: Rofco <> Famag <> Maxima

Bericht door desempedia »

hoi, ik heb een maxima 5l spiraalkneder gekocht voor een vriendin. daarvoor had ik mijn domino spiraalkneder aan haar uit geleend. uiteraard heb ik er thuis eerst 2 keer 1500 gram volkorenmeel voor 3 broden in gekneed, het resultaat was goed. de maxima heeft een hoge smalle kuip dus kleine handen zijn in het voordeel. de vriendin zei schoonmaken een 4 en het brood een 10
Gebruikersavatar
Bobbee
Gaat de goede kant op
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 22:15

Re: Rofco Famag Maxima

Bericht door Bobbee »

Ik ben benieuwd naar de verslagen. Volgens mij ontlopen ze elkaar niet zoveel?
* Famag Grilletta IM5 spiraalkneder
* Panasonic BBM met stof
* NEFF oven
* Roccbox pizzaoven + saputo biscotto steen
Gebruikersavatar
Bakkerij wereld
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 11 sep 2016, 20:11

Re: Rofco <> Famag <> Maxima

Bericht door Bakkerij wereld »

De test is een moment opname.

Ik durf hardop te zeggen dat op zeeer lange termijn de rofco kn5 (oftewel de sm5 volgens de fabriek)
Met 200% zekerheid de meest betrouwbare is!

Ter info en voor de meelezers:
- ja ik verkoop goede kneders famag en "rofco" SM5
- famag 595 exbtw (duurder dan agrieuro)
- SM5 750 exbtw (goedkoper dan in Belgie)

Daarnaast heb ik al meerdere klanten gehad die de maxima ingerolen hebben.
De maxima kom je occasion nog wel eens tegen. De andere 2 zelden.
Dit zal niet zonder reden zijn.

Gr Jan van Snippenberg
0640996849
Plaats reactie