Test kneedmachines

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Test kneedmachines

Bericht door Levinebaktbrood »

Een tijdje geleden heeft een aantal leden van dit forum een aantal kneders getest. We hebben zowel planetaire mixers als spiraalkneders getest. Daarnaast hebben we op 1 van die dagen wat moeilijke rogge- en speltdegen uitgeprobeerd.

De resultaten van die knedertesten staan nu op mijn blog, zie de links hieronder. Dank aan Anna, Astrid, Melinda, Frans (Ballie). Zij liepen rond met thermometers, weegschalen, deegstekers, kommen, opschrijfboekjes en fotocamera’s, zorgden voor de inwendige mens en hebben ervoor gezorgd dat na afloop mijn workshopruimte weer spic en span was. En last but not least grote dank aan Wil aka Lekkermelig, de beheerder van ons forum. Zonder hem waren het nooit zulke mooie artikelen geworden :2th: !

Veel leesplezier. Opmerkingen en aanvullingen zijn uiteraard van harte welkom.

1. Inleiding: welke mogelijkheden zijn er om brooddeeg te kneden
2. Planetaire mixertest
3. Spiraalknedertest
4. Help, ik wil een kneedmachine, maar welke dan?

Als jullie nieuwsgierig zijn naar meer foto's en filmpjes (in de artikelen staan er ook) van ons bakdagje: klik dan hier.

En dan ga ik nu mijn koffers pakken voor een tripje naar de zon :G.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Test kneedmachines

Bericht door Melinda »

Hele mooie artikelen, Levine en Wil. Ik denk dat het een fantastische uiteenzetting is, waar velen wat aan hebben.
Erg leuk dat wij eraan mee hebben mogen doen. Als ik daaraan denk geniet ik er nog van. In een woord geweldig.
Jullie een hele leuke trip naar de zon gewenst en als het kan, stuur dan ook wat zonnestraaltjes onze kant op. Wij kunnen wel een warm zonnetje gebruiken in ons land. :G
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Test kneedmachines

Bericht door lekkermelig »

Nou, zo'n zonnetje lijkt me ook wel wat :-)
Ik ben uiteindelijk ook wel blij met de artikelen, we hebben elkaar leuk lopen opjutten om ze toch maar eens af te schrijven.

Overigens ga ik waarschijnlijk dit weekend ook de Ankarsrum ( die wel in het laatste artikel genoemd wordt) eens uitgebreid testen. Als het een beetje lukt met wat foto's en/of filmpjes.... en dan dat ook nog ergens op een blog zetten.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Test kneedmachines

Bericht door jasmon »

Bedankt voor jullie inzet voor een mooi overzicht :2th:
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
Hans0166
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 18 apr 2014, 14:17
Locatie: Tholen

Re: Test kneedmachines

Bericht door Hans0166 »

dank julie voor de tijd om dit te doen en de artikelen.
Ben al een poosje aan het rondkijken voor een nieuwe kneder en dit zal zeker helpen.
Nu nog even nadenken of het een 5 liter of 10 liter wordt, 5 is qua inhoud eigenlijk iets te dichtbij m'n bear en 10 weer erg ruim ;K
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Test kneedmachines

Bericht door papagena »

Goed werk gedaan! En dan ook nog eens alles in heldere taal uitgelegd. Kijk, dat is dus gewoon super.
Bedankt allemaal.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Test kneedmachines

Bericht door lekkermelig »

Hans,

Als je twijfelt over een kneder moet je in ieder geval nadenken wat de capaciteit van je oven is.
De meeste huishoudovens kunnen hooguit een kilo of drie tegelijk aan, maar bij Rofco, de meeste houtovens en sommige andere oven kan dat aardig oplopen. Mijn oven kan bijvoorbeeld in principe twaalf kilo aan, maar in de praktijk bak ik vrijwel altijd maar op een plank, dat is ongeveer één Bear vol. Als ik nu een grotere kneder zou hebben zou ik waarschijnlijk wat vaker een hele oven vol mikken met ons standaardbrood zodat ik dat minder vaak hoef te bakken, en meer tijd heb voor experimenten.
Als je een niet zo grote oven hebt is een 5 kilo kneder dus voldoende. Als je een grotere kneder zou willen moet je ook goed letten op twee dingen: het pas niet op je aanrecht (wel op een karretje) en de grotere kneders hebben een hogere minimum hoeveelheid. Dat is vaak al 2 kilo, dus dat beperkt je wel als je bijvoorbeeld eens een wat beschaafdere hoeveelheid wil bakken zoals één plaat broodjes of een paar stokbroden.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Test kneedmachines

Bericht door bakplaat »

Een mooie en zeer uitgebreide test met allerlei gangbare machines...Met veel belangstelling bekeken en gelezen. Compliment voor iedereen die hier aan meegewerkt heeft :2th:

Alleen jammer dat de KENWOOD Major er als laatste uitkwam, het deeg zou niet goed gekneed worden en enkel om de deeghaak rond blijven draaien.
Met mijn Kenwood KM 816 Major, heb ik sinds mei 2005 goede ervaringen,ook de orginele haak kneedt een goed deeg met uiteindelijk een mooi vliesje. Heb dit zelf ooit eens uitgeprobeerd door tegen het eind van de kneedtijd enkele druppels kleurstof toe te voegen, wat vervolgens geheel door het deeg opgenomen werd. Dit deed en doe ik nog altijd al met het deeg voor bijv. krente/rozijnenbrood/bollen. En sinds ik de spiraalkneedhaak heb (2012) werd het nog beter en kon de kneedtijd steevast met enkele minuten bekort worden.
Totdat mijn machine ouderdomsverschijnselen begon te vertonen, de vergrendeling van de kop waarin het motorgedeelte zit, begon tidens het kneden van brooddegen steeds los te laten, waardoor hij in de lucht stond te draaien. Dit probleem heb ik tijdelijk opgelost door er een riem omheen te spannen en daarmee de kop op zijn plaats bleef...

Afbeelding

...Maar dit is vooral lastig als er tijdens het kneden nog iets aan het deeg moet toegevoegd worden, moest ik steeds weer de riem losmaken. Ik ben me gaan oriënteren voor een nieuwe machine en heb ook nog een Bear Teddy overwogen, maar stuitte op twee minpunten n.l. (1) De mindere inhoud van de kom en (2) Dat er wat negative berichten op het forum te zien waren, dat er enkele leden al betrekkelijk gauw hun machine ter reparatie naar Beko moesten sturen.

Tenslotte is mijn keuze enkele weken geleden gevallen op de:MAXIMA MPM 10 met een kominhoud van 10 liter en bovendien ook standaard geleverd met een spiraalkneedhaak. Deze machine voldoet geheel aan mijn verwachtingen, hij kneedt prachtige brooddegen en is tevens inzetbaar voor allerlei andere zaken, voor wat betreft de banketbakkerij.
Ook is de machine ten opzichte van anderen ook zeer betaalbaar...veel waar voor je geld.

Omdat deze machine wat groter van formaat is, past hij helaas niet in de keuken onder de keukenkastjes en heb ik in het schuurtje naast ons huis een apart bakhoekje ingericht:

Afbeelding
Afbeelding

Alleen de oven blijft in de keuken.

Tenslotte wens ik iedereen die nog op zoek is naar een planetaire machine, succes met het maken van een juiste keuze en zou deze Maxima beslist aanbevelen... als je er een plaatsje voor vrij kunt maken. :2th:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Test kneedmachines

Bericht door lekkermelig »

Cor,
Nuttige extra informatie. We zeggen ook zeker niet dat Kenwood slechte machines maakt. Ik durf alleen wel te beweren dat je betere resultaten krijgt met een betere kneedhaak, het deeg van een aantal andere machines was echt beter gekneed. Ik heb afgelopen zomer in Oostenrijk op cursus ook meerdere malen met een modernere cooking chef gewerkt, daar kwam ook prima deeg uit. De verschillen in deeg zijn ook niet extreem groot. Ik denk wel dat er een groot verschil is tussen verschillende machines, zowel in uiterlijk als in gebruiksgemak en duurzaamheid. En uiteindelijk kneden spiraalmixers vrijwel altijd makkelijker en gaan ze minder snel stuk.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Bakkerij wereld
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 11 sep 2016, 20:11

Re: Test kneedmachines

Bericht door Bakkerij wereld »

bakplaat schreef:E

Tenslotte is mijn keuze enkele weken geleden gevallen op de:MAXIMA MPM 10 met een kominhoud van 10 liter en bovendien ook standaard geleverd met een spiraalkneedhaak.
....
Omdat deze machine wat groter van formaat is, past hij helaas niet in de keuken onder de keukenkastjes en heb ik in het schuurtje naast ons huis een apart bakhoekje ingericht:
........
Goed om te lezen dat je weer tevreden verder kan!
Let wel op wanneer een machine in een bijgebouw geplaatst word.
Wanneer de ruimte niet geisoleerd is, kan door vocht de motor aangetast worden.
Veel bakplezier! Mvg jan
Laatst gewijzigd door lekkermelig op zo 07 mei 2017, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote ingekort
Gebruikersavatar
Hermanus
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: za 02 feb 2019, 13:42

Re: Test kneedmachines

Bericht door Hermanus »

Ik heb in Duitsland bij AGRIEURO de Famag Grilletta IM 5 - (5 Kilos) zum Hausgebrauch bestelt.
Ik bak zelf mijn brood en werkelijk iedere keukenmachine is waardeloos voor dat werk. Voor 490 euro incl. verzenden deze kneder met 3 jaar garantie. Ik had eerst een DOMO nou die viel bijna uit elkaar bij het kneden en werd heel heet. Toen de Kitchenaid. Nou daar bleef het deeg aan de haak hangen en draaide gewoon mee. Nee zo'n machine is aardig voor lichte beslagen zoals voor cake e.d. maar niet voor brood. Ik heb nu een prima kneder en voor andere mix zaken gebruik ik gewoon een handmixer. :G :G
Gebruikersavatar
Marionbakt
Gaat de goede kant op
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 12:40

Re: Test kneedmachines

Bericht door Marionbakt »

Wat is het verschil tussen de Kitchenaid 6,9l Artisan en de 6,9l Heavy Duty? Ze lijken heel veel op elkaar zo online. Welk type bedoelen jullie precies?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Test kneedmachines

Bericht door Levinebaktbrood »

Die zijn hetzelfde.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Marionbakt
Gaat de goede kant op
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 12:40

Re: Test kneedmachines

Bericht door Marionbakt »

Dank je wel!
Gebruikersavatar
JEPEDEWE
Jongste bediende
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 16 feb 2020, 17:20

Re: Test kneedmachines

Bericht door JEPEDEWE »

Mijn Kenwood is stilaan de geest aan het geven... een deeg van 1,5kg kan hij nauwelijks aan...
Dus, een nieuwe
Mijn voorkeur gaat naar de kitchen aid heavy duty, maar (en ik ben niet zo een techneut) als ik het vermogen bekijk dan zie ik dat de Kenwood 1200W heeft en de kitchen aid 315W... dus heel wat minder..
Mijn vraag is... hoeveel kilogram deeg kunnen jullie zonder problemen in de kitchen aid gekneed krijgen?

Dank voor de info

Groeten
JP
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Test kneedmachines

Bericht door lekkermelig »

Bedoel je de eerste keer, of voordat die ook rokend de geest geeft binnen twee jaar? KitchenAid is echt niet zoveel beter.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Test kneedmachines

Bericht door Vitamine C »

JEPEDEWE schreef: di 14 jul 2020, 16:44 Mijn Kenwood is stilaan de geest aan het geven... een deeg van 1,5kg kan hij nauwelijks aan...
Dus, een nieuwe
Mijn voorkeur gaat naar de kitchen aid heavy duty, maar (en ik ben niet zo een techneut) als ik het vermogen bekijk dan zie ik dat de Kenwood 1200W heeft en de kitchen aid 315W... dus heel wat minder..
Mijn vraag is... hoeveel kilogram deeg kunnen jullie zonder problemen in de kitchen aid gekneed krijgen?

Dank voor de info

Groeten
JP
Zoals hier al vaker gepost koop een spiraal kneder. De kleinste kan je tot 5kg deeg kneden.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Test kneedmachines

Bericht door Levinebaktbrood »

Staat je niet blind op een Kitchenaid. Er zijn echt betere machines.

Als je een Kitchenaid overweegt, dan is de KA met een kom van 6,9 liter eigenlijk de enige optie. Daar kan je deeg voor 2 broden in kneden. In de kleinere KA's kan dat niet, max deeg voor 1 brood. Er zit bij de kleinere modellen ook geen goede kneedhaak.

Tip: lees de testen van de kneedmachines. De testen waar dit 'draadje' mee begonnen is (en koop dan een spiraalkneder :lol:).
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
DirkL
Chef stoffer en blik
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 20 dec 2020, 14:07

Re: Test kneedmachines

Bericht door DirkL »

@levinebaktbrood


Heb je ondertussen de Ankarsrum kunnen testen?
Hoe zijn de resultaten ivm de famag grilletta im5?

Verstuurd vanaf mijn MI 9 SE met Tapatalk



Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Test kneedmachines

Bericht door lekkermelig »

De ankarsrum is niet in onze testen beschreven, maar zowel Levine als ik hebben er wel eens mee gewerkt.
In vergelijking met planeetmengers: compleet andere manier van kneden, dat zorgt er voor dat je meer aandacht bij het kneden moet houden.
Bij sommige planeetmengers en vrijwel alle spiraalkneders kan je gewoon weglopen als je hem aanzet en na een tijdje weer komen kijken. Een ankarsrum heeft meer aandacht nodig.
De eerste keren dat ik er mee gewerkt heb vond ik het nogal gedoe om mee te werken, je loopt de hele tijd de boel bij te stellen. Ik ga er vanuit dat je er een stuk soepeler mee werkt als je het andere proces eenmal gewend ben.
Hij is zeker minder gevoelig voor slijtage dan een planeetmenger als je deeg kneedt, en de capaciteit is twee keer zo hoog. Als je alleen deeg kneedt is een spiraalkneder een betere keus. Als je een veelzijdige machine wilt met veel beschikbare hulpstukken is een Ankarsrum zeker een degelijke machine.
Volgens mij had Levine het idee dat een Ankarsrum iets minder goed kneedt dan sommige andere machines. Dat mag ze zelf toelichten als ze er zin in heeft. Vergelijken kan vooral goed als je meerdere machines tegelijkertijd hetzelfde laat doen.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
DirkL
Chef stoffer en blik
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 20 dec 2020, 14:07

Re: Test kneedmachines

Bericht door DirkL »

Ik heb nu een famag im5 met vaste kom en die kneed super maar het kleverige deeg eruit trekken terwijl hij op het aanrecht staat en het reinigen van de kom en kneed spiraal vind ik een heel gedoe, als ik het vergelijk met mijn vorige Bosch keukenmachine met afneembare kom.
Verder vraag ik me ook af hoe lawaaierig de Ankarsrum is.

Verstuurd vanaf mijn MI 9 SE met Tapatalk

Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Tip voor schoonmaken Famag Grilletta

Bericht door Jos bakt »

Als je de kom en spiraal van de Famag Grilletta eerst natspuit met een plantenspuit, dan kun je even later met een koud(!) sopje alles eenvoudig schoonmaken.
Gebruikersavatar
DirkL
Chef stoffer en blik
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 20 dec 2020, 14:07

Re: Tip voor schoonmaken Famag Grilletta

Bericht door DirkL »

Jos bakt schreef:Als je de kom en spiraal van de Famag Grilletta eerst natspuit met een plantenspuit, dan kun je even later met een koud(!) sopje alles eenvoudig schoonmaken.
Inderdaad, ik gebruik de planten spuit ook.
Maakt het koud sopje een groot verschil met een warm?



Verstuurd vanaf mijn MI 9 SE met Tapatalk

Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Koud sopje

Bericht door Jos bakt »

Dat maakt zeker uit. Probeer het maar.
Plaats reactie