Goede keus?

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bakkertje deeg
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 07 mei 2017, 19:30

Goede keus?

Bericht door Bakkertje deeg »

Na wat onderzoek gedaan te hebben op het internet en op de blog van levine, waarvoor dank, heb ik een keus gemaakt welke spiraalkneder ik graag wil. Het wordt waarschijnlijk de maxima (5liter) spiraalkneder.
Wat denken jullie, is dit een goede keus? Ik bak meestal om de 2 dagen een brood en omdat we van iets steviger brood houden zit er ook altijd roggemeel in het deeg. Ik merk dat mijn panasonic, waar ik nu nog deeg in kneed, hier soms een beetje moeite mee heeft. Ik vraag mij af of ik dan wel een goede keus maak met de maxima..
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Goede keus?

Bericht door lekkermelig »

Hoi,
Levine en ik hebben die artikelen wel geschreven, maar je moet vooral zelf bekijken wat je belangrijk vindt. Ik kan roepen wat ik zou doen als ik een kleine spiraalkneder zou kopen, maar de overwegingen zijn voor iedereen weer verschillend.

Ik zet bijvoorbeeld de Famag Griletta naast de Maxima. De Famag is het een na goedkoopste model uit onze test.
Afmetingen: grilletta is veel kleiner, de Maxima is minimaal 10 cm hoger en 10 cm dieper en past waarschijnlijk net op je aanrecht, of net niet.
gewicht 25 vs 32 kilo, niet zo belangrijk als ie eenmaal staat :-)
Uiterlijk: een kwestie van smaak. Famag met leuke kleurtjes, en minder lomp. Ik heb liever dat ze goed kneden, en dat doen ze waarschijnlijk allebei.
Made in Italy vs Made in China. Niet perse slecht, maar nuttig om mee te nemen in je overwegingen.
Aandrijving: zal vast verschillen. De maxima heeft ergens rubber snaren, is slijtgevoeliger dan andere aandrijvingen. Of je daar voor thuisgebruik wat van gaat merken durf ik niet te zeggen.
Prijs: de Famag is minimaal 100 euro duurder, even afgezien van verzendkosten voor beide machines.
Garantie en service: kijk vooral hoe eenvoudig/moeilijk het is om eventuele defecten te verhelpen.

Luister vooral naar gebruikers van bepaalde merken en kijk hoe ze bevallen. Maxima's worden regelmatig doorverkocht. Niet dat ze daarmee slecht zijn, maar blijkbaar voldoen ze niet altijd aan de wensen van de vorige eigenaar. Ze worden vanwege de prijs waarschijnlijk vaker aangeschaft dan sommige andere merken, dus misschien zie je ze daarom ook vaker weer te koop staan. Voor andere merken durf ik daar weinig zinvols over te zeggen, maar ik zie ze zelden te koop staan.

Even een disclaimer: ik beveel niks aan of af, zet alleen wat verschillen op een rijtje. Ik denk dat je met alle spiraalkneders prima deeg kan kneden, maar je moet ook kijken of er redenen zijn uit bovenstaand rijtje waarom je wel of niet iets meer uit wil geven. Voor beide typen kneders vind je hier op het forum tevreden gebruikers denk ik.

Succes met de keuze!

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Bakkertje deeg
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 07 mei 2017, 19:30

Re: Goede keus?

Bericht door Bakkertje deeg »

Hoi Wil, bedankt voor de informatie. Inmiddels heb ik ook het een en ander gelezen over de famag spiraalkneder. Het maakt de keus niet makkelijker :D Ik heb begrepen dat deze machine ook in nederland te koop, helaas kan ik hier weinig over vinden waar deze te koop is. Is er een webshop die deze kneder verkoopt in Nederland?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Goede keus?

Bericht door lekkermelig »

De famag is in Nederland leverbaar bij Jan van Snippenberg uit Ede, die je hier op facebook kan vinden.
https://www.facebook.com/snippack/
Verder is ie voor iets minder geld verkrijgbaar bij AgriEuro, een webshop met een Duitse site https://www.agrieuro.de/, maar ze hebben ook sites in het engels, frans, spaans en italiaans.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Bakkertje deeg
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 07 mei 2017, 19:30

Re: Goede keus?

Bericht door Bakkertje deeg »

Ik denk dat ik binnenkort maar eens kontakt opneem met Jan van Snippenberg :D
Nogmaas bedankt Wil!
Gebruikersavatar
Bakkertje deeg
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 07 mei 2017, 19:30

Re: Goede keus?

Bericht door Bakkertje deeg »

Even een update over m'n zoektocht naar een spiraalkneder. Inmiddels ben ik de trotse bezitter van een bw sm5. Ik wil dan ook Wil en Levine bedanken voor de uitgebreide informatie over de verschillende soorten kneedmachines. Na de tip van Wil om kontakt te zoeken met Jan van Snippenberg uit Ede heb ik hem gebeld om een afspraak te maken. We werden gastvrij ontvangen met een heerlijke kop koffie en na gezellig gekletst te hebben ben ik naar huis gegaan met m'n nieuwe speeltje. Ik ben er heel erg blij mee. Nogmaals hartelijk dank Wil en Levine!
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Goede keus?

Bericht door lekkermelig »

Veel plezier met je nieuwe kneder :2th:

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Goede keus?

Bericht door Levinebaktbrood »

Veel plezier met je nieuwe kneder :G, goede keuze!
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie