Twijfel, 5L of 10L spiraalkneder???

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 23:41

Twijfel, 5L of 10L spiraalkneder???

Bericht door Dennis »

Wie heeft er goede tips voor de aanschaf van een spiraalkneder en dan vooral welke maat, een 5L of een 10L?
Ik ben al in het bezit van een Bear Teddy, maar ik zou er graag een spiraalkneder bij willen om mijn degen te kneden en de Bear alleen nog maar te gebruiken voor beslag enz, of een deegje voor 1 brood ofzo. Ik heb maar 1 keukenoven en bak nu ook maar max een deeg van 1,5kg, dus daar hoef ik geen 10L voor te kopen maar, ik hoop in de toekomst nog eens een grotere oven aan te kunnen schaffen en een grotere kuip is ook fijner om vulling door te draaien voor bv mijn stollen, want dat lukt in de bear bijna niet. Wat is nu echt de minimale hoeveelheid bloem/meel voor een goed gekneed deeg in de 10l variant?
Woont er toevallig iemand in be buurt van Eindhoven die in het bezit is van een 10L spiraalkneder waar ik eens mag komen kijken?
Haverbrood
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 12:09

Re: Twijfel, 5L of 10L spiraalkneder???

Bericht door Haverbrood »

Die keus heb ik ook gehad,net besteld

ik kwam uiteindelijk op deze 8 kg uit.
https://www.agrieuro.co.uk/famag-im-8-s ... 10692.html
Afbeelding

Minimum dough guaranteed: 0,5 kg

ook voor de kleine broodjes geschikt
Mvg Dave
Linker en rechterhand, Maxima MPM 7L, desem starter 3-2013
Verlanglijstje, Famag Grilletta Manufacturer code: IM8/230/10V / 10 speed met 60m timer extra optie.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Twijfel, 5L of 10L spiraalkneder???

Bericht door lekkermelig »

Ik denk dat je voor jezelf eerst moet beslissen wat de minimum en maximum hoeveelheden deeg zijn die je in een spiraalkneder wil kneden. Dat hangt natuurlijk ook van je oven af.
Ik weet niet wat je precies van plan bent qua oven, maar de meeste standaardovens kunnen twee broden aan of heel misschien drie. Dan heb je het over max 2,5 kilo deeg en dat red je met je Bear ook nog wel, dwz bij mij lukt dat al een jaar of vier, anderen hebben iets minder geluk met hun Bear voor brood.
Als je een Rofco B40 hebt kan je daar max 4 kilo per steen in kwijt, dat is dus in totaal 12 kilo. Als je veel met stoombakken bakt (doe ik vrijwel altijd) zal je er meestal wat minder in stoppen, ik kom zelden tot meer dan 2,5 kilo per steen, maar dat is dan ook precies een Bear vol. En bij een hele Rofco vol heb ik meestal een tijdje genoeg te eten :-), bak veel vaker meerdere soorten brood, maar dan achter elkaar op één steen. De voornaamste reden dat ik een spiraalkneder zou willen hebben is voor massaproductie van ons standaardbrood (dus een oven vol met hetzelfde brood en daar een paar weken van eten) of meer degelijkheid van je kneder (maar mijn Bear doet het nog steeds...)
Er zijn heel veel spiraalkneders, de 5 kilo modellen van Rofco hebben een minimum van 800g, die van Famag 200gram als ik het moet geloven. Maxima kent weer andere minima, die liggen een stuk hoger, 1 kilo voor een 3 kilo model. De 10 liter/8 kilo van maxima heeft een minimum van 2 kilo.
Famag is redelijk betaalbaar, Maxima ook. Ik zie bij Famag voor het eerst een 10 snelheden model. Of je daar nou zo veel aan hebt vraag ik me serieus af, een hoop mensen kunnen prima werken met een spiraalkneder met enkele snelheid, alhoewel dual speed enige voordelen kan hebben. Voor brood alleen is 10 speed overkill, maar als het de machine er niet kwetsbaarder door wordt, ach waarom niet? Het is zo nieuw dat het nog niet eens in de FamaG folder staat, en ik heb zelf nog nooit andere kleine kneders gezien met meer dan 2 snelheden.
FamaG heeft hele compacte modellen vergeleken bij de concurrentie. Ze hebben zelfs nog een 10 kilo model wat op een aanrecht past. Of je dat handig moet vinden weet ik niet, je kan ook gewoon een grote lompe kneder op een karretje zetten en na gebruik ergens in een berging schuiven. Zo mooi zijn ze toch niet.

Levine en ik hebben een tijd geleden samen met een paar forumleden een aantal knedertesten gedaan en beschreven in vier delen op haar blog, links bovenin te vinden.
https://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl ... rtest.html
waarbij vooral deel 3 en 4 interessant zijn als je een spiraalkneder zoekt.

Succes met je keuze!

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Dennis
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 23:41

Re: Twijfel, 5L of 10L spiraalkneder???

Bericht door Dennis »

@Dave, bedankt voor je reactie, dit is zeker een mooi tussenmodel, maar eigenlijk toch echt wel boven mijn budget, maar ik hou hem wel ff in gedachten.

@Wil, bedankt voor je reactie, tja wat ik van plan (wens) ben qua oven is eigenlijk ooit eens een grote kopen, maarja dat zal nog wel een hele tijd duren, want die zijn wel erg duur :( , dus de eerste jaren blijf ik met een gewone oven bakken, een 5L is dus eigenlijk groot genoeg, maar ik wil graag een goede keuze maken, dat had ik met de Bear helaas ook mis, want die is naar bijna 2 jaar kapot :( :( .
Wat ik ook jammer vind,is dat het met de 5L Bear bijna niet mogelijk is om op een 2400gr deeg 120% vulling door te draaien, daarom ben ik ook een beetje bang om een 5L spiraalkneder aan te schaffen, die heeft dezelfde inhoud, dus misschien ook hetzelfde probleem.
2 Snelheden (en het liefste 2 draai richtingen van de kuip) zou voor mij wel echt een voorkeur hebben, maar dat drijft de prijs wel heel erg op en dat wordt weer een ander probleem, rond de €500,- is mijn budget. Je ziet wel, twijfel, twijfel en hopelijk een goede keuze maken.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Twijfel, 5L of 10L spiraalkneder???

Bericht door lekkermelig »

Tja,
Een vulling voor een stol werk ik er vaak op een andere manier door. Deeg uitrollen, eenderde van de vulling erop leggen, vouwen en weer uitrollen. En dan nog twee keer hetzelfde liedje. Als je vulling niet kleddernat is gaat dat prima. volgens mij is het ooit op het forum al beschreven maar ik weet niet meer wanneer en hoe.

Verder moet je goed opletten op de verschillende modellen. Maxima heeft een 5 LITER kneder voor 3 kilo deeg, maar Famag Grilletta is bijvoorbeeld 5 Kilo deeg. Dat zou makkelijk moeten lukken dan met die vulling.
Volgens mij zijn er wel wat mensen op het forum die een Grilletta hebben. Even zoeken en wat rondvragen misschien voor ervaringen. Zijn wel aan de max van je budget, maar ze kneden wel goed, die hebben we wel getest, alleen met twee snelheden, en die zijn duurder of niet meer vindbaar. Bij agrieuro in DL en CO.UK zie je niet exact dezelfde modellen.
500 euro is wel verschrikkelijk weinig voor wat je wil.... je krjigt er een maxima voor, of een ander chinees model, maar dan houdt het heel snel op. Met meerdere snelheden ben je snel meer geld kwijt, vraag je dan vooral af waarom je dat wil, of spaar gewoon nog door. Met een spiraalkneder krijg je sowieso minder gezeur met machines die er mee ophouden.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Dennis
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 23:41

Re: Twijfel, 5L of 10L spiraalkneder???

Bericht door Dennis »

lekkermelig schreef:Tja,
Een vulling voor een stol werk ik er vaak op een andere manier door. Deeg uitrollen, eenderde van de vulling erop leggen, vouwen en weer uitrollen. En dan nog twee keer hetzelfde liedje. Als je vulling niet kleddernat is gaat dat prima. volgens mij is het ooit op het forum al beschreven maar ik weet niet meer wanneer en hoe.

Verder moet je goed opletten op de verschillende modellen. Maxima heeft een 5 LITER kneder voor 3 kilo deeg, maar Famag Grilletta is bijvoorbeeld 5 Kilo deeg. Dat zou makkelijk moeten lukken dan met die vulling.
Volgens mij zijn er wel wat mensen op het forum die een Grilletta hebben. Even zoeken en wat rondvragen misschien voor ervaringen. Zijn wel aan de max van je budget, maar ze kneden wel goed, die hebben we wel getest, alleen met twee snelheden, en die zijn duurder of niet meer vindbaar. Bij agrieuro in DL en CO.UK zie je niet exact dezelfde modellen.
500 euro is wel verschrikkelijk weinig voor wat je wil.... je krjigt er een maxima voor, of een ander chinees model, maar dan houdt het heel snel op. Met meerdere snelheden ben je snel meer geld kwijt, vraag je dan vooral af waarom je dat wil, of spaar gewoon nog door. Met een spiraalkneder krijg je sowieso minder gezeur met machines die er mee ophouden.

Wil
@ Wil, bedankt weer voor je reactie!
Met de hand de vulling door mengen gaat natuurlijk ook, maar ik zou het het liefste met de machine doen, hij staat toch in de keuken om te werken haha.
Ik kan natuurlijk altijd nog afwijken van mijn budget, het belangrijkste is natuurlijk een goede (ook qua maat) machine, waar ik geen spijt van ga krijgen, lastige keuze, het is geen pakje boter die je zo aanschaft.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Erik-
Deegkneder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 10:11

Re: Twijfel, 5L of 10L spiraalkneder???

Bericht door Erik- »

Zelf heb ik gekozen voor een spiraalkneder die dezelfde hoeveelheid deeg kan kneden als mijn oven in 1 keer kan bakken. Dan zit je eigenlijk altijd goed naar mijn idee.

Nadeel is inderdaad dat je beiden tegelijk 'moet' kopen. Mocht je nu een 10 liter kneder kopen en besluiten om een B40 te kopen over een paar jaar zit je alsnog scheef.

Is het geen optie om nu 2e hands een kneder te kopen en deze dan weer te verkopen met weinig verlies als je een nieuwe oven en bijbehorende kneder kan veroorloven over een aantal jaar?
Haverbrood
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 12:09

Re: Twijfel, 5L of 10L spiraalkneder???

Bericht door Haverbrood »

Is het geen optie om nu 2e hands een kneder te kopen en deze dan weer te verkopen met weinig verlies als je een nieuwe oven en bijbehorende kneder kan veroorloven over een aantal jaar?

zonde van je geld, een 2e hands. als je al weet dat je verlies op ga maken. $$$$
Linker en rechterhand, Maxima MPM 7L, desem starter 3-2013
Verlanglijstje, Famag Grilletta Manufacturer code: IM8/230/10V / 10 speed met 60m timer extra optie.
Gebruikersavatar
Dennis
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 23:41

Re: Twijfel, 5L of 10L spiraalkneder???

Bericht door Dennis »

@Erik, bedankt voor je reactie, tweede hands ben ik in eerste instantie ook niet zo'n voorstander van, maar ik ga toch wel ff marktplaats in de gaten houden, want je weet maar nooit.
Gebruikersavatar
Erik-
Deegkneder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 10:11

Re: Twijfel, 5L of 10L spiraalkneder???

Bericht door Erik- »

Een goede spiraalkneder gaat heel lang mee, een redelijk veilige aankoop 2e hands m.i.. En bij 2e hands is de kop er al af, je zal minder verlies maken dan als je nu een nieuwe koopt en die over enkele jaren moet verkopen.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Twijfel, 5L of 10L spiraalkneder???

Bericht door lekkermelig »

Goede kleine tweedehands kneders zie je niet zo heel vaak te koop staan, heb er al regelmatig naar gekeken.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Bakker Jo
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 31 okt 2014, 21:05

Re: Twijfel, 5L of 10L spiraalkneder???

Bericht door Bakker Jo »

Op de site van Agrieuro.de kwam ik ook de volgende kneder tegen voor 5 kg:
https://www.agrieuro.de/mixer-500-delux ... -9590.html
Voor 812 euro. (ook in 8 kg voor 826 euro) Lijkt met zeer handig voor het leegmaken en schoonmaken. Let ook op de minimale deeghoeveelheden: die van 5 kg is 1 kg en bij die van 8 kg staat 2 kg als minimum.
Deze is wel groter en zwaarder dan de grilletta alhoewel ik twijfel over de maten die ze opgeven. Op de foto lijkt hij nl hoger dan dieper terwijl ze opgeven 58x27x58 cm. Als de kop omhoog staat kijk je tegen een soort koppeling aan waar vet op zit en daar word je natuurlijk weer niet blij van.
Het fabrikaat is "Agrieuro" maar hij lijkt veel op een FAMAG.
Ik heb navraag gedaan bij agrieuro.de over de maten en de fabrikant en zal hun antwoord hier nog wel vermelden.

Jo
Gebruikersavatar
Erik-
Deegkneder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 10:11

Re: Twijfel, 5L of 10L spiraalkneder???

Bericht door Erik- »

lekkermelig schreef: do 28 sep 2017, 14:42 Goede kleine tweedehands kneders zie je niet zo heel vaak te koop staan, heb er al regelmatig naar gekeken.

Wil
Dat is ook zo helaas, daarom heb ik zelf uiteindelijk een nieuwe gekocht. Althans uiteindelijk, ook omdat ik gewoon ongeduldig was. Misschien dat Dennis meer geduld heeft. Of neem even contact op met Jan van mchinewereld of hij z'n ogen open wil houden.

@Bakker Jo: 800 euro is best veel geld, voor de helft heb je een 10liter van maxima of een 5 liter voor nog een paar tientjes minder. Prima machines voor het geld.
Gebruikersavatar
Dennis
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 23:41

Re: Twijfel, 5L of 10L spiraalkneder???

Bericht door Dennis »

Echt heel veel geduld heb ik eigenlijk niet, gisteren is mijn Bear weggegaan, daar wacht ik even de kosten vanaf en dan wil ik er snel eentje aanschaffen, want ik heb weer zin om te bakken :2th: .
Ja €800,- is wel weer erg veel geld, zeker vergeleken met een 10l Maxima, maar daar lees je weer wisselende verhalen over, helaas heb ik die nog nooit in het echt gezien en gehoord.
Met Jan van Snippenberg heb ik al mailcontact gehad, binnenkort ff bellen voor wat uitleg.
Gebruikersavatar
Bakker Jo
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 31 okt 2014, 21:05

Re: Twijfel, 5L of 10L spiraalkneder???

Bericht door Bakker Jo »

Antwoord gehad van Agrieuro. De opgegeven maten zijn volgens hun correct. De fabrikant is niet Famag maar ze geven niet aan welke dan wel.
Het wachten is dus op de eerste die deze kneder aanschaft om duidelijkheid te krijgen over de maten en andere bevindingen.

Jo
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Twijfel, 5L of 10L spiraalkneder???

Bericht door lekkermelig »

Ik weet zeker dat een van onze forumleden raymonidas een tijdje geleden deze kneder gekocht heeft, hij was er wel over te spreken. Nou heb ik hem al een tijdje niet meer op het forum gezien, maar ik vermoed dat hij ook de enige op het forum is die zo'n ding heeft. Kneders met liftbare kop en losse kuip zijn wel iets kwetsbaarder omdat er meer losse onderdelen inzitten.
De mensen die een machine met vast kuip hebben hoor ik toch zelden over de problemen van een vaste kuip, het is vooral even wennen zegt men

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Bakker Jo
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 31 okt 2014, 21:05

Re: Twijfel, 5L of 10L spiraalkneder???

Bericht door Bakker Jo »

Dank je Wil. Maar hoe kan ik in kontact komen met Raymonidas?

Jo
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Twijfel, 5L of 10L spiraalkneder???

Bericht door lekkermelig »

Je kan mensen een PM oftewel personal message sturen, oftewel privebericht. Meestal krijg je daar een e-mail van dus dan heb je kans dat iemand wel naar het forum gaat om het te lezen.
Als je niet weet hoe je een persoonlijk bericht moet sturen: je kan op de naam van iemand klikken, dan krijg je zijn profiel te zien, en rechts onder de persoonlijke info staat een grijs ballon icoontje voor een PM of PB.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Erik-
Deegkneder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 10:11

Re: Twijfel, 5L of 10L spiraalkneder???

Bericht door Erik- »

Dennis schreef: vr 29 sep 2017, 11:51 Echt heel veel geduld heb ik eigenlijk niet, gisteren is mijn Bear weggegaan, daar wacht ik even de kosten vanaf en dan wil ik er snel eentje aanschaffen, want ik heb weer zin om te bakken :2th: .
Ja €800,- is wel weer erg veel geld, zeker vergeleken met een 10l Maxima, maar daar lees je weer wisselende verhalen over, helaas heb ik die nog nooit in het echt gezien en gehoord.
Met Jan van Snippenberg heb ik al mailcontact gehad, binnenkort ff bellen voor wat uitleg.
De wisselende verhalen gaan met name over de te verwachten levensduur. De werking is prima. Ik heb Jan er ook over gesproken en hij heeft ongetwijfeld gelijk. Het is een afweging prijs/kwaliteit, verder niet wat mij betreft. Als je wilt mag je bij mij de Maxima komen bekijken, omgeving Rotterdam.
Gebruikersavatar
Dennis
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 23:41

Re: Twijfel, 5L of 10L spiraalkneder???

Bericht door Dennis »

Hoi Erik,

Bedankt voor je aanbod en antwoord, maar Rotterdam is net te ver uit de buurt.
Gebruikersavatar
Dennis
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 23:41

Re: Twijfel, 5L of 10L spiraalkneder???

Bericht door Dennis »

Ondertussen staat er hier al twee weken een nieuwe Famag 5kg. in de keuken. Ik ben eerst bij Jan van Snippenberg geweest om de verschillende machines te bezichtigen en heb van Jan ook een duidelijke en eerlijke uitleg gehad over de verschillen. Uiteindelijk dus gekozen voor de Famag. Hij heeft hier al verschillende degen gedraaid, tussen de 500gr en 1500gr bloem/meel. 500gr is net te weinig voor de machine, daar had Jan mij ook voor gewaarschuwd, maar ik wou het zelf ook even testen. Zelfs P4 parelsuiker voor suikerbrood doordraaien ging super. Erg blij met mijn nieuwe aanwinst.
Plaats reactie