BOURGINI Classic Kitchen Chef

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ruud_beginner
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 29 sep 2017, 17:22

BOURGINI Classic Kitchen Chef

Bericht door Ruud_beginner »

Man 50 Jaar

Na jaren ben ik weer begonnen met bakken en om te starten heb ik deze goedkope keukenmachine gekocht dat goede recensies heeft gekregen als ik door blijf gaan overweeg ik met de tijd een duurder beter exemplaar.
wat ga ik er mee doen.

Brooddeeg en af kneden met de hand
Cake, boterkoek, quiche en pizzadeeg, bladerdeeg

ik loop tegen de volgende probleem dit apparaat heeft een sumiere gebruiksaanwijzing maar geen uitleg van de standen
het apparaat is 1250 watt en heeft 6 standen en 3 mengers Kneedhaak, menghaak, garde

nu is mijn vraag wanneer : welke stand of haak gebruiken?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: BOURGINI Classic Kitchen Chef

Bericht door Levinebaktbrood »

Zoek online een gebruiksaanwijzing van een vergelijkbare machine, bijv. een Kitchenaid (Google is your best friend ^)^). Daar krijg je ook een kneedhaak, menghaak en garde bij. In die gebruiksaanwijzing staat welke haak je voor wat gebruikt.

Update: ik heb in twee tellen de gebruiksaanwijzing van jouw machine op internet gevonden, zie http://www.bourgini.com/nr_upload/bourg ... reads2.pdf

Daarin staat onderstaande tabel. Volgens mij is je vraag daarmee beantwoord ....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Ruud_beginner
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 29 sep 2017, 17:22

Re: BOURGINI Classic Kitchen Chef

Bericht door Ruud_beginner »

Dankje Levine,

Ik heb deze tabel natuurlijk gezien maar ik dacht dat er misschien meer techniek achter zit in het gebruik,
want als ik op sommige youtube filmpjes kijk zie ik dat als voorbeeld cake de ene keer een garde of menghaak gebruikt word.
Gebruikersavatar
Dennis
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 23:41

Re: BOURGINI Classic Kitchen Chef

Bericht door Dennis »

Een garde is niet geschikt voor een cakebeslag, daar moet je een vlinder (dat zal bij jou die menghaak zijn) voor gebruiken
Gebruikersavatar
boefjebart
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 31 jan 2018, 19:06

Re: BOURGINI Classic Kitchen Chef

Bericht door boefjebart »

Hallo Ruud,
heb net dezelfde machine gekocht.
Kneden was ik wel tevreden over alleen weet ik niet hoe lang.
Ben jij hier al achter?
Er staat dat je de machine maar 6 minuten mag laten draaien en dan 10 minuten afkoelen maar dat lijkt me overdreven aangezien je brooddeeg niet op de hoogste stand (6) draait maar maximaal op 3.
Wat zijn jouw bevindingen?

Verder heb ik cakebeslag gemaakt...eerst de menger gebruikt maar toen de boter en suiker goed zacht waren en voor de eieren erin gingen de garde gemonteerd om een luchtiger beslag te kloppen. Ik moest de arm steeds omhoog zetten om het beslag dat langs de kant zat bij de rest te doen. Daar had ik bij het brooddeeg geen last van. Het meel heb ik er handmatig met een spatel door geroerd. Resultaat was prima.

Hoor graag jouw (en andermans ervaring) met deze machine m.n. betreffende het maken van brooddeeg.

Groeten,
Margot
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: BOURGINI Classic Kitchen Chef

Bericht door Levinebaktbrood »

Margot, allereerst welkom op het forum. Het is gebruikelijk dat nieuwe leden zich eerst even voorstellen voordat ze berichten gaan plaatsen. Wil je dat alsnog even doen in de daarvoor bestemde rubriek?

Je reageert op een bericht van enkele maanden geleden. De oorspronkelijke vragensteller is ook al een tijd niet meer actief op het forum, ik betwijfel daarom of je antwoord op je vraag krijgt.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
boefjebart
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 31 jan 2018, 19:06

Re: BOURGINI Classic Kitchen Chef

Bericht door boefjebart »

Dank je Levine,
Heb jij misschien antwoord op mijn vragen over de draaitijd van de machine? Ik begrijp dat dat afhankelijk is van welk deeg je maakt maar een minimale draaitijd zou mij al op weg helpen.
Misschien moet ik voor deze low- budget machine nog eens een nieuwe topic starten.

Groetjes,
Margot

(Zal me binnenkort even voorstellen...eigenlijk behoor ik tot de 'oude garde' van het bakkerswereld forum en ben destijds vaak geholpen door 'bakplaat' Cor. Vond het toen heel jammer dat het forum weg moest!)
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: BOURGINI Classic Kitchen Chef

Bericht door bakplaat »

boefjebart schreef: wo 31 jan 2018, 23:42 Verder heb ik cakebeslag gemaakt...eerst de menger gebruikt maar toen de boter en suiker goed zacht waren en voor de eieren erin gingen de garde gemonteerd om een luchtiger beslag te kloppen. Ik moest de arm steeds omhoog zetten om het beslag dat langs de kant zat bij de rest te doen. Daar had ik bij het brooddeeg geen last van. Het meel heb ik er handmatig met een spatel door geroerd. Resultaat was prima.

Hallo Bart...

Nooit gehoord van de warme methode voor Cakebeslag? Hierbij worden de eieren met de suiker kort au bain marie (de beslagkom op een pan heet water) losgeklopt, om vervolgens met de machine en garde luchtig geklopt te worden.
Daarna wordt eerst de bloem en daarna de heet (niet bruin) gesmolten boter door de ei/suikermassa gepateld.Spatel zo kort mogelijk, om zo min mogelijk van de in het beslag geklopte luchtigheid te verliezen.
Zo maak je op dezelfde manier ook Taartbeslag,maar daarbij komt dan geen boter aan te pas.

Kijk ook maar eens naar mijn fotoalbum:

Taart en Cakebeslag Je ziet o.a hoe luchtig ei en suiker zijn opgeklopt.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Plaats reactie