Morgen komt mijn nieuwe spiraalkneder!

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Helix077
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: do 10 sep 2015, 09:58

Morgen komt mijn nieuwe spiraalkneder!

Bericht door Helix077 »

Afgelopen weekend besloot mijn Kenwood Major Titanium van 7 jaar oud, dat ie geen zin meer had in brooddeeg maken :shy: Tijdens het kneden van het deeg voor de hamkaas broodjes uit het eerste boek van Levine maakte hij tandenknarsende geluiden. Ik wist niet hoe snel ik het ding uit moest zetten!!!! Het deeg maar met de hand afgemaakt (gelukkig dat ik vroeger ooit eens geleerd heb, hoe dat moet). Maar ja, en nu? Ik kan toch echt niet al mijn brood met de hand gaan maken, dat vinden mijn polsen niet leuk! Even uitgeprobeerd of het met een lichter deeg ook zou gebeuren...... ja hoor! Weer heel snel uit gezet. Ook dat deeg maar met de hand afgemaakt. Het is dat ik het brood nodig had als verjaardagscadeautje, anders.......

Toch maar eens die testen van Levine en Wil gaan lezen. Ik had dat de hele tijd uitgesteld, zo van daar moet ik eens rustig voor gaan zitten en die rust vond ik maar niet. Daar kwam het hele verhaal van planetaire mixers en spiraalmixers en ook al beweren Kenwood en consorten dat ze zoveel deeg aan kunnen, dat is dus niet zo. Hmmm wat nu?

Na het lezen van de test, verhalen hier op het forum en heel lang nadenken, heb ik besloten over te gaan tot de aanschaf van een Famag Griletts IM 5. Contact opgenomen met Jan van Bakkerijwereld, die me er wel op wees dat deeg van maar 500 gr meel in de spiraal kan gaan zitten. Maar aangezien ik meestal 2 of 3 broden tegelijk bak, en dus bijna altijd meer dan 750 gr bloem/meel gebruik, én ik straks als alles goed gaat, mijn trouwe Kenwood weer heb voor de kleinere degen, zag ik dat niet als problematisch.

Morgen komt ie! Jan komt hem brengen en dan kan ik eindelijk weer aan de slag! Ik krijg ondertussen ontwenningsverschijnselen :rofl: Ik heb zoveel zin om mijn nieuwe mixer uit te proberen!

Mijn Kenwood wordt vandaag opgehaald om hem naar België naar het servicecentrum te laten brengen. Ik de hoop dat hij voor een redelijk prijsje gerepareerd kan worden. Want het is een fijne machine die ik ook nog voor tig andere dingen gebruik! En dan heb ik, ook al was dat niet de bedoeling, de luxe van beide machines!
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Morgen komt mijn nieuwe spiraalkneder!

Bericht door Levinebaktbrood »

Veel plezier alvast met de nieuwe machine!
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Helix077
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: do 10 sep 2015, 09:58

Re: Morgen komt mijn nieuwe spiraalkneder!

Bericht door Helix077 »

Hij is er! En het eerste deeg is nu al bezig met de eerste rijs.

Wat me meteen opviel:
* Hij is een heel stuk stiller dan mijn Kenwood. Hier hoef ik niet bang mee te zijn dat ik 's morgens iemand wakker maak met het mengen :G
*Het schoonmaken valt me nog reuze mee.
*Het eruit halen is inderdaad een beetje lastiger dan met een afneembare kom, maar toch ging het redelijk eenvoudig.

En wat kun je fijn zien hoe het deeg gemaakt wordt. Heel leuk

Ik ben heel erg benieuwd naar het eindresultaat!

Super leuk gesprek gehad met Jan over de machine en een klein beetje van zijn broodbakkennis gezien. Kan ik nog veel van leren. En volgens mij moet ik toch maar eens een goede thermometer aan gaan schaffen om het temperatuursverloop van het deeg in de gaten te gaan houden. Ik geloof dat dit het volgende wordt waar ik me in ga verdiepen :2th:
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Morgen komt mijn nieuwe spiraalkneder!

Bericht door brood daar zit wat in »

Veel plezier met je nieuwe kneder! Zien de resultaten wel verschijnen...
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Morgen komt mijn nieuwe spiraalkneder!

Bericht door Melinda »

Heel veel plezier met je nieuwe kneedmaatje. :2th:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Plaats reactie