Thermomix

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bakidee

Thermomix

Bericht door Bakidee »

Sinds een jaar bezit ik de thermomix. Deze keukenrobot kan alles, van koken, stomen en blenden enz tot ijs maken en deeg kneden. Binnen 3 minuten heb ik 1 brooddeeg gekneed dat beter resultaat geeft dan de KA.
Ik heb hem gekocht omdat ik meer capaciteit wilde hebben om brooddeeg te keneden, maar ook omdat de keukenmachine mij erg intrigeerde. Hij heeft mij niet teleurgesteld.
Inmiddels is mijn broodproduktie dusdanig opgeschroefd, dat ik overweeg een Rofcokneder te kopen. Ik heb Levine om advies gevraagd vwb de Bear, maar ik proef uit haar antwoord ( dank jewel Levine) dat de Rofco kneder het meest geschikt is om 4 broden te kneden. Wil je meer weten over de Thermomix? Stuur maar een mailtje. Wil je hem in werking zien? Laat maar weten.
Gebruikersavatar
Bakidee

Re: Thermomix

Bericht door Bakidee »

Bakidee schreef:Sinds een jaar bezit ik de thermomix. Deze keukenrobot kan alles, van koken, stomen en blenden enz tot ijs maken en deeg kneden. Binnen 3 minuten heb ik 1 brooddeeg gekneed dat beter resultaat geeft dan de KA.
Ik heb hem gekocht omdat ik meer capaciteit wilde hebben om brooddeeg te keneden, maar ook omdat de keukenmachine mij erg intrigeerde. Hij heeft mij niet teleurgesteld.
Inmiddels is mijn broodproduktie dusdanig opgeschroefd, dat ik overweeg een Rofcokneder te kopen. Ik heb Levine om advies gevraagd vwb de Bear, maar ik proef uit haar antwoord ( dank jewel Levine) dat de Rofco kneder het meest geschikt is om 4 broden te kneden. Wil je meer weten over de Thermomix? Stuur maar een mailtje. Wil je hem in werking zien? Laat maar weten.

Hoe ik een brooddeeg hierin kneed:

500 gr broodmeel met 7 gram droge gist
9 gram zout
280 gram water
theelepel suiker
beetje vloeibare bakboter ( bleuband)

ong. 1 minuut linksdraaien om het deeg aan te maken, controleren of het niet te droog is. Zonodig iets water toevoegen. ( ligt natuurlijk aan de vochtopname van het meel)
je kunt het nu even laten rusten om los te laten komen, hoeft niet
2 minuten op deegstand, klaar.

verder verwerken zoals je gewend bent.

Als ik 2 degen maak, 1in de KA en 1in de TM, en ik vergelijk ze na het bakken, dan heeft het brood uit de TM een betere kruim.
Gebruikersavatar
mariesor

Re: Thermomix

Bericht door mariesor »

Hoi Bakidee,

Ik las net je verhaal over de Thermomix. Had het al een keertje eerder gelezen en dat apparaat intrigeert me enorm. Ik heb op de site gekeken, maar nergens staat een prijs. Wat moet ik me qua prijsklasse erbij voorstellen? En wat heb jij er tot nu toe allemaal mee gemaakt, behalve brood?
Gebruikersavatar
josina
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 19 aug 2012, 11:23

Re: Thermomix

Bericht door josina »

Duur apparaat ruim 1000 euro.......
Gebruikersavatar
Bakidee

Re: Thermomix

Bericht door Bakidee »

mariesor schreef:Hoi Bakidee,

Ik las net je verhaal over de Thermomix. Had het al een keertje eerder gelezen en dat apparaat intrigeert me enorm. Ik heb op de site gekeken, maar nergens staat een prijs. Wat moet ik me qua prijsklasse erbij voorstellen? En wat heb jij er tot nu toe allemaal mee gemaakt, behalve brood?
Dag Marisor,

het is een nogal duur apparaat, dat wel. iets meer dan 1000 euro. Heb je een BTW nummer, of iemand die je kent, dan kun je het ook zonder BTW kopen. Scheelt 21%.
Wat ik er zoal in gemaakt heb? óntzéttend veel soep, gekookt én gepureerd in de blender. hele maaltijden, waarbij rijst, groentes en vlees tegelijk gaar worden, zoals taptjoj, stoofpeertjes, stoofvlees, risotto, maar ook hazelnootpasta, lemoncurd, vruchtensorbetijs, cocosrotsjes, het deeg voor appeltaart en zandkoekjes, soezendeeg, tapenade van gedroogde tomaatjes en roomkaas.
Er zijn ook goedkopere thermoblenders, maar die hebben niet dezelfde mogelijkheden.
Woon je in de buurt van Nuenen, je bent welkom om hem in werking te zien.

groetjes, Marleen
Gebruikersavatar
mariesor

Re: Thermomix

Bericht door mariesor »

Hoi,
Sorry dat ik zo laat reageer. 1000 euro is inderdaad nogal een bedrag. De mogelijkheden lijken echt eindeloos, maar gezien het aantal apparaten die ik heb staan en die prima voldoen, ga ik me toch beraden over iets anders. Afgelopen weekend brooddeeg gemaakt met de kitchenaid, die er aanmerkelijk veel moeite mee had. Zeker met de hoeveelheid. Een tweede keer heb ik alleen het eerste deel, het mengen zelf, door de kitchen aid laten doen en daarna het deeg opgedeeld in twee delen. Een met de kitchen aid verder gekneed en het andere deel met de hand. Dat beviel uiteindelijk wel beter. Kennelijk kan het apparaat, ondanks het feit dat hij de hoeveelheid ruim aan zou moeten kunnen, toch niet dat wat hij belooft. Maar goed. We ploeteren vrolijk verder en als er steeds meer brood gekneed gaat worden hier, dan kan ik altijd nog overwegen om over te stappen op een steviger apparaat.
Bedankt in ieder geval voor je antwoord.
Gebruikersavatar
josina
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 19 aug 2012, 11:23

Re: Thermomix

Bericht door josina »

Goh, ik kneed elke dag deeg in de kitchen aid en dat gaat uitstekend. Ook een kennis van mij gebruikt met volle tevredenheid haar kitchen aid. En ik bak een groot brood met 900 gr. meel. :D
Gebruikersavatar
mariesor

Re: Thermomix

Bericht door mariesor »

Dat is dus pech hebben bij mij. Ik had de laatste keer de grootste moeite om de kom weer los gedraaid te krijgen. Hij was door het bewegen bij het kneden volledig vast gaan zitten. We hebben met twee man staan rukken eraan haha. Was ook wel weer heel gezellig hoor.
Gebruikersavatar
mayken
Deegkneder
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 13:02

Re: Thermomix

Bericht door mayken »

Doe je dan wel genoeg water in je deeg?

Bij mij gaat de kom vast zitten als ik dus niet genoeg vocht in het deeg heb, dan krijg ik hem er ook niet alleen af.
Gebruikersavatar
mariesor

Re: Thermomix

Bericht door mariesor »

OK, ik zal het eens in de gaten houden. Misschien heeft het inderdaad daarmee te maken. Klinkt ook logisch, omdat de machine dan door een stuggere massa moet kneden.
Ik laat het wel weer weten. Genoeg om uit te proberen in ieder geval.
Plaats reactie