Famag Grilletta gebruikers?

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bobbee
Gaat de goede kant op
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 22:15

Famag Grilletta gebruikers?

Bericht door Bobbee »

Hallo, zijn er hier mensen die al langere tijd een Famag Grilletta in gebruik hebben? Ik ben benieuwd naar hun ervaringen.
Ik denk erover om mijn ankarsrum te verkopen en te vervagen voor een Famag Grilletta im5 spiraalkneder. Waarom? Omdat ik alleen maar deeg maak en de ankarsrum verdere functies niet gebruik.
De Famag is prettig geprijsd en het formaat mooi compact.
Het blijft serieus bedrag aan geld die voor graag ervaringen van anderen voordat ik definitief een beslissing maak.

Ik check het forum wel vaker een het lijkt een beetje rustig. Klopt dat? Of mis ik gewoon een hoop?

Bedankt alvast.
* Famag Grilletta IM5 spiraalkneder
* Panasonic BBM met stof
* NEFF oven
* Roccbox pizzaoven + saputo biscotto steen
Haverbrood
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 12:09

Re: Famag Grilletta gebruikers?

Bericht door Haverbrood »

alle Grilletta gebruikers zijn druk bezig met kneden, die komen tijd te kort voor andere dingen. :D :D
Linker en rechterhand, Maxima MPM 7L, desem starter 3-2013
Verlanglijstje, Famag Grilletta Manufacturer code: IM8/230/10V / 10 speed met 60m timer extra optie.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Famag Grilletta gebruikers?

Bericht door Vitamine C »

Het forum is inderaad vrij rustig. Meestal check ik ff nieuwe berichten, kan je boven bij snelle links doen.

Maar vrijwel altijd zijn er broodjes van Gerrit te bewonderen ;)
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Famag Grilletta gebruikers?

Bericht door Koos de bakker »

Hier een tevreden Famag gebruiker. Wat wil je weten?
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
Bobbee
Gaat de goede kant op
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 22:15

Re: Famag Grilletta gebruikers?

Bericht door Bobbee »

Koos de bakker schreef:Hier een tevreden Famag gebruiker. Wat wil je weten?
Hoi Koos, fijn.

Ik vroeg mij af hoe de machine het doet na meer testen/gebruik en gebruikerservaring. Het ziet er prima uit.
Ik heb ook even gekeken naar ander merk zoals die van maxima.

https://www.maximakitchenequipment.com/ ... 5-lit.html

Grt Bob
* Famag Grilletta IM5 spiraalkneder
* Panasonic BBM met stof
* NEFF oven
* Roccbox pizzaoven + saputo biscotto steen
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Famag Grilletta gebruikers?

Bericht door Vitamine C »

Levine heeft ook een test op website staan, https://uitdekeukenvanarden.blogspot.co ... rtest.html

Al gezien?
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Famag Grilletta gebruikers?

Bericht door Koos de bakker »

Ik gebruik de Grilletta nu een jaar. Natuurlijk niet dagelijks maar tijdens een bakdag moet hij flink aan de bak. De kuip gaat meerdere keren helemaal vol met deeg. En de Famag geeft geen krimp.

Wel raad ik aan om een Grilletta met afneembare kom te nemen. Is veel gemakkelijker met afwegen (kom direkt op de weegschaal) en schoonmaken.

Ik ben een meer dan tevreden gebruiker en heb geen negatieve dingen te melden.
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
Bobbee
Gaat de goede kant op
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 22:15

Re: Famag Grilletta gebruikers?

Bericht door Bobbee »

Bedankt voor de reacties!

Ik ben mij dus aan het bedenken of ik extra geld voor de afneembare kom het waard vind. Goed dat je erover begint! Het is uiteraard een logische keus als geld geen rol speelt maar goed, dat is niet zo bij mij.

Ik kwam dit filmpje nog tegen en geeft volgens mij goed de workflow weer. Nu is dit wel een stijf deeg, hoe werkt de vaste kom met natter deeg? 70 tot 80% vocht zit ik meestal voor zuurdesembrood. Voor pizza 60 tot max 70%, dat lijkt mij geen probleem. Is het deeg goed uit de kom te halen, en het schoonmaken? Ik doe vooralsnog geen deeg van 100% hydratatie maar ja, wat komt er dan nog van kneden? Het is dan mixen wat je ook prima kunt met een bak en je handen denk ik.

https://youtu.be/jWxLBb9svrA

Ik zou eigenijk denken dat een vaste kom goed zou moeten werken omdat grotere modellen spiraalkneders in bakkerijen standaard een vaste kom en kop hebben.

Het verschil in geld is aanzienlijk, 483 euro tegen 876 euro! 393 euro verschil is wel echt veel geld.

Ik ben er dus nog niet uit, gelukkig ook geen haast aangezien ik de ankarsrum heb staan. [emoji4] Maar zo'n kleine spiraalkneder trekt mij wel aan.

Dank alvast voor enige vorm van verheldering.
* Famag Grilletta IM5 spiraalkneder
* Panasonic BBM met stof
* NEFF oven
* Roccbox pizzaoven + saputo biscotto steen
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Famag Grilletta gebruikers?

Bericht door Koos de bakker »

Een Griletta met afneembare kom kost € 735,-. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken. Maar ik ben blij dat ik destijd voor deze optie heb gekozen.

Grote spiraalkneders in bakkerijen hebben inderdaad vaste kuipen. Maar neem van mij aan dat je een kuip van 50 kg ook niet op een weegschaal wilt tillen. Maar die professionele machines hebben vaak wel weer een vaste wateraansluiting. Even intoetsen hoeveel liter water je wilt toevoegen en de computer doet de rest.

Het voordeel van een losse kom zit hem niet alleen in het schoonmaken (nat deeg of rozijnenbrooddeeg) maar ook in het afwegen van je ingrediënten. Je plaatst de kom op een weegschaal en weegt sequentieel de ingrediënten af. Werkt heel comfortabel.

Sterkte met je keuze.
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
Bobbee
Gaat de goede kant op
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 22:15

Re: Famag Grilletta gebruikers?

Bericht door Bobbee »

Koos de bakker schreef:Een Griletta met afneembare kom kost € 735,-. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken. Maar ik ben blij dat ik destijd voor deze optie heb gekozen.

Grote spiraalkneders in bakkerijen hebben inderdaad vaste kuipen. Maar neem van mij aan dat je een kuip van 50 kg ook niet op een weegschaal wilt tillen. Maar die professionele machines hebben vaak wel weer een vaste wateraansluiting. Even intoetsen hoeveel liter water je wilt toevoegen en de computer doet de rest.

Het voordeel van een losse kom zit hem niet alleen in het schoonmaken (nat deeg of rozijnenbrooddeeg) maar ook in het afwegen van je ingrediënten. Je plaatst de kom op een weegschaal en weegt sequentieel de ingrediënten af. Werkt heel comfortabel.

Sterkte met je keuze.
Ja je hebt gelijk.
Het is wel de betere keuze, die afneembare kom. Ben je in 1x klaar.
Ik ga nog maar even goed nadenken. Dank!!!
* Famag Grilletta IM5 spiraalkneder
* Panasonic BBM met stof
* NEFF oven
* Roccbox pizzaoven + saputo biscotto steen
Gebruikersavatar
Bobbee
Gaat de goede kant op
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 22:15

Re: Famag Grilletta gebruikers?

Bericht door Bobbee »

Ik kom net dit kanaal tegen. Allerlei famag kneders maar ook meerdere van de im5s.
Ik post de link naar het kanaal, wellicht handig voor een ander die ook wat meer info zoekt. Geeft een duidelijk beeld:

https://www.youtube.com/user/crazypizza76
* Famag Grilletta IM5 spiraalkneder
* Panasonic BBM met stof
* NEFF oven
* Roccbox pizzaoven + saputo biscotto steen
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Famag Grilletta gebruikers?

Bericht door lekkermelig »

Wij hebben destijds bij die testen bij Levine met de spiraalkneders ook uitgebreid gepraat met Jan van Snippenberg van Bakkerijwereld. Die heeft heel wat verschillende kneders in werking gezien, ook bij fabrieken in Italie (waar veel kneders vandaan komen). Zijn mening was dat een vaste kom degelijker is, omdat er bij een kantelmechanisme meer speling in het systeem komt en dus meer slijtage. Ook is het gevoeliger voor vuil. Vaste kommen zijn ook nog wel goed schoon te maken, maar zeker met de kleinere modellen wordt het toch wat krapper.
Zelf vraag ik me af of die slijtage nou zo groot is bij een thuisbakker, bij mij staat mijn planeet menger twee zaterdagen per maand wel eens aan. Dat zal met een spiraalkneder dan ook nog wel meevallen. In een iets zakelijkere setting met kleine apparatuur (bv een restaurant) zal die slijtage misschien iets sneller spelen, dus als je er geld mee verdient kan je overwegen iets robuusters te kopen.
De Famag kneders voelen net even minder stevig aan dan sommige duurdere merken, maar volgens mij vinden de meeste gebruikers ze in ieder geval wel goed kneden, en ze zijn lekker compact. Bakkerijwereld levert ze in ieder geval niet, als je wilt weten waarom moet je daar maar eens informeren. Zelf denk ik dat sommige duurdere merken misschien iets degelijker zijn, maar wil je daar het dubbele voor betalen?
Je hebt ze tegenwoordig ook met variabel toerental, ook dat kan vooral eerder stuk, zonder dat het veel toevoegt. Als je echt kleddernat ciabattadeeg wil maken is een spiraalkneder sowieso niet zo geschikt denk ik.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Bobbee
Gaat de goede kant op
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 22:15

Re: Famag Grilletta gebruikers?

Bericht door Bobbee »

Dank voor je antwoord. Ik ben gewoon een hobby bakker, dus zal per week minimaal 1x gebruikt worden. Dat moet hij wel aankunnen.
Ik snap de uitleg met de vaste kop vs. kantelbare kop. Kleddernat deeg zal ik er niet in maken,dat maak ik nu ook niet en vergt toch wat meer kunde van een bakker dan ik nu heb. Ik heb de ambitie ook eigenijk niet, ik wil juist zoveel mogelijk gezond zuurdesembrood maken met veel vers volkoren om dagelijks te eten. Ik maal met mijn mockmill. Ik voeg wel bloem toe om het luchtiger maken! Hydratatie vind ik momenteel met 70 a 72% perfect.
Pizzas, neopolitaanse stijl maak ik vaak. Dat is uiteraard wel met bloem. 😊 We krijgen vaak eters en soms ook een bestelling voor een feestje bijvoorbeeld. Laatste keer 20 pizza's. Dat was 5kg deeg en dat gaat wel met de ankarsrum, dwz dat de machine motor geen krimp geeft maar het mixen/kneden is dan wel even behelpen. Zodoende kwam ik uit op een Famag Grilletta spiraalkneder. Klein, verplaatsbaar en prettig geprijsd. Zo prettig dat ik met de verkoop van de ankarsrum waarschijnlijk een groot deel van de Famag kan bekostigen. Maar ja, nu komt dan toch de versie met verwijderbarere kom om de hoek kijken, die gaat meer kosten dan ik had gedacht en dat was niet de bedoeling. 😆 Enfin, ik neem even pas op de plaats zodat ik een goede keus kan maken.
Bedankt maar weer!
* Famag Grilletta IM5 spiraalkneder
* Panasonic BBM met stof
* NEFF oven
* Roccbox pizzaoven + saputo biscotto steen
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Famag Grilletta gebruikers?

Bericht door Koos de bakker »

Dat slijtage verhaal van Jan Snippenberg trek ik in twijfel. Natuurlijk hoe minder onderdelen hoe minder er kapot kan gaan. Maar dat is een dooddoener. De kantelbare kop met koppeling is echt degelijk genoeg uitgerust en op zijn taak berekend. Daar maak ik mij als techneut echt geen zorgen over.

Ik heb ook getwijfeld over een vaste of afneembare kom en ben echt blij dat ik voor de laatste ben gegaan.

Maar natuurlijk moet je kiezen wat het beste bij je wensen en budget past.

Succes met je keuze.....
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
Brood bij Jessica
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 15 sep 2019, 16:13

Re: Famag Grilletta gebruikers?

Bericht door Brood bij Jessica »

Hoi
Ik ben ook een tevreden Famag Griletta gebruiker. Ik ben een hobby bakker die doms meerdere keren per week bakt en soms weken niet. Ik bak regelmatig pizza's in onze steenoven en zeker als we met veel mensen zijn is de griletta een uitkomst. Hij kneedt met gemak een flink deeg.
Kleine hoeveelheden, net boven de 800 gr. Deeg, gaan niet altijd even goed. Dan blijft het deeg wat vaker aan de spiraal hangen, waardoor het deeg soms iets minder gekneed is. Voor mij als hobbybakker echter geen probleem en regelmatig maak ik dan dus deeg voor 2 broden, want dat kneed meteen mooier. Ook vind ik de vaste kom geen probleem. Gewoon alles afwegen in een bakje gaat prima. Gist en zout weeg ik op een heel klein weegschaaltje dat heel precies kan wegen, dus daar kan toch geen kom op. En zoals ik hier ook al meer gelezen heb, ik vind het schoonmaken ook geen probleem. Met een klein sopje en een goed natte doek gaat dat prima vind ik.
Klein en verplaatsbaar dat weet ik zo net niet. Hij weegt een goede 28 kg dus bij mij staat hij op een vaste plek, maar het is maar net wat je wilt en waar je plek voor hebt. Kortom een tevreden gebruiker.
Succes met je keuze!
Groet Jessica
Gebruikersavatar
Bobbee
Gaat de goede kant op
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 22:15

Re: Baksels van KlaasT

Bericht door Bobbee »


Brood bij Jessica schreef:Hoi
Ik ben ook een tevreden Famag Griletta gebruiker. Ik ben
....
maar net wat je wilt en waar je plek voor hebt. Kortom een tevreden gebruiker.
Succes met je keuze!
Groet Jessica
Dank voor je reactie. Dat klinkt allemaal goed. Zo vertrouw ik de machine wel.
Nu nog de vraag of ik er op vooruit ga ten op zichte van de ankarsrum die ik nu heb in zowel gemak als resultaat.
* Famag Grilletta IM5 spiraalkneder
* Panasonic BBM met stof
* NEFF oven
* Roccbox pizzaoven + saputo biscotto steen
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Baksels van KlaasT

Bericht door lekkermelig »

Bobbee schreef: zo 29 sep 2019, 23:30 Nu nog de vraag of ik er op vooruit ga ten op zichte van de ankarsrum die ik nu heb in zowel gemak als resultaat.
De Ankarsrum is een veelzijdig apparaat, ik heb ooit serieus overwogen er een te kopen. Ik heb nu een Bear die het ook prima doet, maar ik vind de capaciteit eigenlijk net te laag voor mijn Rofco. Met een iets grotere mixer zou ik een stuk efficiënter kunnen bakken.
Maar ik heb er een paar degen mee gekneed, en de capaciteit van een Ankarsum is natuurlijk prima, en ze kneden volgens mij ook wel goed, maar ik vind dat je er teveel werk aan hebt. Bij een spiraalkneder mik je alles in een kom, zet hem aan en kijkt er nauwelijks naar om totdat er een pieper gaat. Bij de Ankarsrum moet je tussendoor toch beter opletten. Je kan er natuurlijk ook prima andere dingen mee doen, maar als je alleen kneedt is een spiraalkneder zoals de Famag erg handig en relatief betaalbaar. Volgens mij kneed je met een Famag met weinig moeite heel goed deeg. Kan met een Ankarsrum ook maar kost een stuk meer moeite en gewenning.

Ik noemde het apparaat compact, dan vergelijk ik het met bv Maxima, wat volgens mij een stuk groter oogt. Maar de meeste van dit soort apparaten zijn niet echt lekker verplaatsbaar, dat geldt zelfs al voor een eenvoudige Bear.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Bobbee
Gaat de goede kant op
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 22:15

Re: Famag Grilletta gebruikers?

Bericht door Bobbee »

Ik heb besloten om het nog even te doen met de ankarsrum. Veel overwegingen gemaakt maar kan d3 ankarsrum nog niet vaarwel zeggen.
Bedankt voor het meedenken. De Grilletta komt er nog wel als ik grotere hoeveelheden deeg vaker moet maken.
* Famag Grilletta IM5 spiraalkneder
* Panasonic BBM met stof
* NEFF oven
* Roccbox pizzaoven + saputo biscotto steen
Gebruikersavatar
Bobbee
Gaat de goede kant op
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 22:15

Re: Famag Grilletta gebruikers?

Bericht door Bobbee »

Even een update, ik heb sinds vandaag een Famag Grilletta IM5 staan. Eerste indruk is uiteraard gelijk aan wat andere gebruikers melden, zeer degelijk! Echt een tank. Niet te groot en is (voor mij) nog prima te verplaatsen met 2 handen.

Ik heb zojuist een eerste deeg gedraaid. Simpel gist broodje met 2/3 bloem en 1/3 vers gemalen tarwe en havervlokken. Ik heb hem 11 Minuten laten draaien en toen ging het deeg loslaten van de kom en is een heel mooi vliesje trekken natuurlijk makkelijk te doen.

Staat nu op het aanrecht voor de eerste rijs.

De ankarsrum heb ik ook nog trouwens. Ga ze komende tijd eens goed testen en kijken of ik ze allebei ga behouden.
lekkermelig schreef:Bij een spiraalkneder mik je alles in een kom, zet hem aan en kijkt er nauwelijks naar om totdat er een pieper gaat. Bij de Ankarsrum moet je tussendoor toch beter opletten.
Wil
Wat je hier schrijft is precies wat ik zojuist ervaarde en kan beamen.
Wat ook voor een andere beleving zorgt is dat de famag heel stil is. Erg fijn.
* Famag Grilletta IM5 spiraalkneder
* Panasonic BBM met stof
* NEFF oven
* Roccbox pizzaoven + saputo biscotto steen
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Famag Grilletta gebruikers?

Bericht door Rik59 »

Bobbee schreef: ma 27 jan 2020, 12:27
lekkermelig schreef:Bij een spiraalkneder mik je alles in een kom, zet hem aan en kijkt er nauwelijks naar om totdat er een pieper gaat. Bij de Ankarsrum moet je tussendoor toch beter opletten.
Wil
Wat je hier schrijft is precies wat ik zojuist ervaarde en kan beamen.
Wat ook voor een andere beleving zorgt is dat de famag heel stil is. Erg fijn.
Niet helemaal waar..

Als je namelijk bij de Famag eerst de bloem/meel in de kuip doet dan kun je later harde stukjes harde niet doorgewerkte bloem/meel tegenkomen..
Als je eerst het water erin doet dan mengt het beter..
Ik wil binnenkort eens zonder de stang draaien en kijken of dit voordelen oplevert..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Bobbee
Gaat de goede kant op
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 22:15

Re: Famag Grilletta gebruikers?

Bericht door Bobbee »

Dat is dan een gebruikersfout en niet een beperking van de kneder, toch? Heb je het bij een deeg met (te) lage hydratatie?

Ik heb de schakelaar van het hekwerk uitgezet onder de kap met een tei-wrapje. Ik kan nu dus het deeg even helpen met de hand in het begin van het kneed proces als je een kleine hoeveelheid deeg erin hebt zoals ik vandaag.
Uiteraard raad ik dat niemand aan om te doen, het is op mijn eigen verantwoordelijkheid aangepast. [emoji6]

Laatst gewijzigd door Bobbee op ma 27 jan 2020, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
* Famag Grilletta IM5 spiraalkneder
* Panasonic BBM met stof
* NEFF oven
* Roccbox pizzaoven + saputo biscotto steen
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Famag Grilletta gebruikers?

Bericht door Vitamine C »

Bobbee schreef: ma 27 jan 2020, 15:03 Dat is dan een gebruikersfout en niet een beperking van de kneder, toch? Of heb je het bij een deeg met (te) lage hydratatie?

Ik heb de schakelaar van het hekwerk uitgezet onder de kap met een tei-wrapje. Ik kan nu dus het deeg even helpen met de hand in het begin van het kneed proces als je een kleine hoeveelheid deeg erin hebt zoals ik vandaag.
Uiteraard raad ik dat niemand aan om te doen, het is op mijn eigen verantwoordelijkheid aangepast. [emoji6]
Zal ik maar niet doen met kind van 2. Vind het leuk om te kijken. ( En helaas aanraken)
Gebruikersavatar
Bobbee
Gaat de goede kant op
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 22:15

Re: Famag Grilletta gebruikers?

Bericht door Bobbee »

Ja dan niet doen, zowiezo niet doen. Het is wel makkelijk, maar ik adviseer het niemand [emoji16]
De draaiende kom is dan ook al gevaarlijk met de kleine vingertjes, niet?
Mijn kinderen van 2 en 5 mogen niet in de buurt komen hoor, ook niet bij de oven. Doen ze ook niet gelukkig.
* Famag Grilletta IM5 spiraalkneder
* Panasonic BBM met stof
* NEFF oven
* Roccbox pizzaoven + saputo biscotto steen
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Famag Grilletta gebruikers?

Bericht door Rik59 »

Bobbee schreef: ma 27 jan 2020, 15:03 Dat is dan een gebruikersfout en niet een beperking van de kneder, toch? Heb je het bij een deeg met (te) lage hydratatie?
Het staat nergens vermeld.... je moet er door ervaring achter komen...

als je 65 - 68% laag vind...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Famag Grilletta gebruikers?

Bericht door Vitamine C »

Bobbee schreef: ma 27 jan 2020, 15:40 Ja dan niet doen, zowiezo niet doen. Het is wel makkelijk, maar ik adviseer het niemand [emoji16]
De draaiende kom is dan ook al gevaarlijk met de kleine vingertjes, niet?
Mijn kinderen van 2 en 5 mogen niet in de buurt komen hoor, ook niet bij de oven. Doen ze ook niet gelukkig.
Klopt de kom is ook al gevaarlijk, blijf er ook goed bij.
Gebruikersavatar
Keizer
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: di 10 feb 2015, 18:17

Re: Famag Grilletta gebruikers?

Bericht door Keizer »

Hoi Bobbee,

Is het de versie met afneembare kom geworden? ;) Ik snap je overwegingen.

Ook ik ben op zoek naar een spiraalkneder. Net als jij heb ik de Ankarsum thuis staan, degelijk ding, ziet er mooi uit maar toch wat bewerkelijk.

Ik ben benieuwd naar je vergelijk tussen de Ankarsum en de Griletta qua eindresultaat van het deeg en brood. Kan je daar al iets over zeggen?

De Rofco is momenteel met een levertijd van 3 maanden begreep ik net van de leverancier.

Groeten, Keizer
Gebruikersavatar
Bakker Jo
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 31 okt 2014, 21:05

Re: Famag Grilletta gebruikers?

Bericht door Bakker Jo »

"Ik wil binnenkort eens zonder de stang draaien en kijken of dit voordelen oplevert.."

Ik heb ook de Grilletta IM5.
Destijds heb ik diverse experimenten gedaan met en zonder de stang in het midden. Ik heb geen verschil gemerkt en laat sindsdien de stang eruit. De eerste versies van de kneder (ook die van rofco) hadden die stang ook niet.
Voordeel is dat het deeg beter eruit te halen is en dat het schoonmaken beter gaat.

Ook heb ik de schakelaar van het rooster overbrugt. Mijn kinderen zijn bijna 30 ;)

met vriendelijke bakgroeten,

Jo
Gebruikersavatar
Bobbee
Gaat de goede kant op
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 22:15

Re: Famag Grilletta gebruikers?

Bericht door Bobbee »

Volgende keer probeer ik het ook zonder stang.

Welk gewicht kneed jij meerendeel? Of maakt het gewicht ook niks uit?

Bob
* Famag Grilletta IM5 spiraalkneder
* Panasonic BBM met stof
* NEFF oven
* Roccbox pizzaoven + saputo biscotto steen
Gebruikersavatar
Bakker Jo
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 31 okt 2014, 21:05

Re: Famag Grilletta gebruikers?

Bericht door Bakker Jo »

meestal zo'n 2 - 2,5 kg maar 4,5 kg heb ik ook wel eens gedaan en dat gaat prima. 500 à 600 gr is wel het minimum, anders blijft het om de spiraal zitten en mengt het niet.
Plaats reactie